یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024
گلستان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان گفت: بانوان نقش مهمی در تقویت باورهای دینی، نشر فرهنگ اسلامی، تبلیغ اسلام و ارزش‌های اخلاقی در میان قشرهای مختلف جامعه، دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم سیده نفیسه حسینی واعظ پیش از خطبه‌های نماز جمعه گرگان در مصلی وحدت این شهرستان بیان کرد: یکی از ضرورت‌های همیشه تاریخ، وجود و حضور کارشناسان دینی در جامعه اسلامی بوده است؛ کشف و فهم دین و استخراج آموزه‌های دینی و قرار دادن آنها در دسترس جامعه، ضرورتی اساسی است.

وی به آیه نفر اشاره کرد و آن را مبنای شکل‌گیری حوزه‌های علمیه دانست و توضیح داد: آیه نفر «و لولا نفر من کل فرقة منهم طائفه لیتفقهوا فی الدین ولینظروا قومهم اذا رجعوا»؛ اساس و مناط تشکیل حوزه‌های علمیه است و در صورتی که هر گروهی در زمینه تفقه در دین تلاش کند، دین در تمام لایه‌های اجتماعی حضور می‌یابد.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان ادامه داد: خداوند در آیه فوق می‌فرماید: «من کل فرقه» نه من بعض الفرقه؛ و از طرفی مرحله نخست آیه نفر، کوچ کردن از وضعیت موجود به مطلوب است، بلکه فراتر و دقیق‌تر چون گروه‌ها به جامعه معنا می‌بخشند.

خانم حسینی واعظ خاطرنشان کرد: بر اساس نگاه جامعه شناسی، آیه شریفه سه مرحله را شامل می‌شود که مرحله نفر اولین است و آن به معنای کوچ کردن از وضعیتی که در آن به سر می‌برند، است؛ با این توضیح که این گروه‌ها یا بخشی از آنها و طایفه‌ای از این گروه‌ها از آن وضعیت بیرون روند.

وی تفقه را مرحله دوم دانست و در تبیین «لیتفقهوا فی الدین» گفت: دین تنها فقه نیست، فقه بخشی از دین است، البته تفقه در دین که مورد عنایت اسلام است شامل همه شئون اسلامی می‌شود؛ اعم از اصول اعتقادات اسلامی، جهان بینی اسلامی و یا اخلاقیات و تربیت اسلامی، عبادات اسلامی، مقررات مدنی اسلامی، آداب خاص اسلامی در زندگـی فردی و یا اجتماعی.

استاد حوزه عنوان کرد: مرحله سوم نفر، انذار است و انذار به معنای ترس نیست بلکه به معنای هشدار است.

خانم حسینی واعظ تحصیل بانوان در حوزه‌های علمیه را از دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی دانست و ابراز کرد: بانوان نقش مهمی در تقویت باورهای دینی، نشر فرهنگ اسلامی، تبلیغ اسلام و ارزش‌های اخلاقی در میان قشرهای مختلف جامعه، دارد.

وی اعلام کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار طلبه خانم در حوزه‌های علمیه خواهران کشور در ۵۰۰ مدرسه علمیه در سه مقطع با رشته‌های متعدد و کاربردی در مقاطع سطح سه و چهار در حال تحصیل هستند که شرایط نیمه حضوری و یا غیر حضوری در مقطع سطح سه نیز فراهم شده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان به معرفی مدارس علمیه خواهران استان پرداخت و گفت: اکنون در استان گلستان ۱۱ مدرسه علمیه در مقطع سطح(۲) و یک مدرسه علمیه تخصصی در سه مقطع در شهر گرگان مشغول به فعالیت هستند که به لطف خداوند امسال رشته مدرسی ادبیات عرب در مقطع سطح سه به رشته‌های سطح سه اضافه شده است.

خانم حسینی واعظ ادامه داد: در مقطع سطح سه و چهار، رشته کلام اسلامی با گرایش امامت، رشته تفسیر و علوم قرآنی و رشته فقه و اصول با گرایش فقه و خانواده از سال‌های گذشته در مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) شهرستان گرگان راه‌اندازی شده بود و رشته مدرسی ادبیات عرب در مدرسه علمیه الزهراء(س) شهرستان گنبد به تازگی مجوز دریافت کرده است.

وی اضافه کرد: در مقطع سطح(۲) نیز مدرسه علمیه کوثر در شهرستان علی آباد کتول و صدیقه طاهره(س) در انبارالوم مجوز مقطع سیکل را دریافت کرده بودند که امسال صدیقه فاطمه(س) گرگان به تازگی در این مقطع طلبه می‌پذیرد.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۰۰ طلبه در حال تحصیل در سه مقطع(۲)، سه و چهار با گرایش های متعدد در حال تحصیل هستند، اظهار کرد: قریب به ۲۵۰۰ دانش آموخته در نقاط مختلف استان و دیگر استان‌ها مشغول به خدمت هستند.

خانم حسینی واعظ به زمان آغاز ثبت نام نیز اشاره کرد و گفت: پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران از ابتدای اردیبهشت‌ماه آغاز شده که علاقمندان می‌توانند به مدارس علمیه استان و یا به سایت حوزه علمیه خواهران مراجعه کرده و ثبت نام نمایند.

تحصیل ۱۰۰۰ طلبه خواهر در مقطع سطح ۲ استان گلستان/ بانوان نقش مهمی در تقویت باورهای دینی دارند

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha