یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ |۱۱ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 15, 2024
کد خبر: 1183263
۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
بانوان طلبه

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه خواهران به بیان چگونگی شکل گیری حوزه‌های علمیه خواهران بعد از انقلاب اسلامی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دین مبین اسلام در بحث علم آموزی، میان زن و مرد هیچ تفاوتی قائل نشده و طلب علم را برای تمامی انسان‌ها لازم می‌داند و باتوجه به وظیفه بانوان در تربیت نسلی صالح و دین دار، تحصیل بانوان در موضوعات دینی و اسلامی نیز جزء فرایض و لازمه‌های مباحث تربیتی است.

بازگشایی مدارس علمیه خواهران فرصت مناسبی است که به بررسی وضعیت حوزه‌های عملیه خواهران و نحوه شکل گیری آن بپردازیم و آنچه بر حوزه علمیه خواهران از ابتدای انقلاب گذشته است را مرور کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی فاضل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در رابطه با پیشینه حوزه علمیه خواهران عنوان کرد: تحصیلات دینی بانوان، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت محدود دنبال می شده لکن به برکت انقلاب اسلامی و درایت حضرت امام (ره)، حوزه خواهران رسمیت یافت و در نیمه اول دهه ۶۰ با تجمیع مکاتب فعال در قم، تحت نام جامعه الزهرا سلام الله علیها فعالیت ها در قم ادامه یافت.

وی ادامه داد: مدارس علمیه در سایر استان‌‎ها و شهرستان‌ها که بعضی سابقه در دهه سی و چهل و قبل انقلاب داشتند به صورت مستقل و متنوع فعالیت می کردند. سرانجام در نیمه دهه هفتاد، شورای عالی حوزه ، با ایجاد مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، تمشیت امور این مدارس را به مرکز مدیریت واگذار کرد. بحمدالله با حمایت رهبر معظم انقلاب، امروز بالغ بر صدها مدرسه و ده‎ها هزار طلبه در مقاطع دو، سه و چهار مشغول فعالیت علمی هستند و هزاران استاد، مبلغ، پژوهشگر و مدیر، خروجی حوزه علمیه خواهران است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران بیان کرد: این میزان توسعه ایجاب می‌کرد ستادهای واسط در استان‌های سراسر کشور دایر شود تا از نزدیک به امور مدارس نظارت و رسیدگی کنند. ناگفته نماند که حوزه علمیه خراسان به صورت مستقل عمل می‌کند و ما تعامل خوب و مناسبی با آن حوزه علمیه داریم.

وی تاکید کرد: به همه خواهرانی که آمادگی سربازی امام عصر (عج) را دارند توصیه می کنم برای فعالیت علمی و تلاش در زمینه ترویج و تبلیغ دین و متدین ساختن مردم، خود را به این قافله برسانند؛ زیرا هم شرایط ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و هم زمینه تبلیغ و تحقیق برای آنان مهیاست.

مراحل تحصیل خواهران طلبه

سطح دو (کارشناسی)

مرحله آغازین تحصیل بانوان طلبه، سطح دو است. بانوان طلبه در این دوره درس های حوزوی را به صورت عمومی در ۱۹۰ واحد درسی فرا می‌گیرند و بعد از اتمام سطح دو که ۵ سال است هم در محیط های دانشگاهی و هم در مقاطع تخصصی و عالی حوزوی می‌توانند ادامه تحصیل بدهند. در این مقطع، امکان تحصیل به صورت حضوری (تمام موقت و پاره وقت) و نیمه حضوری وجود دارد.

سطح سه (کارشناسی ارشد)

خواهران طلبه بعد از گذر از دوره عمومی، وارد سطح سه می‌شوند. این مقطع در حال حاضر با ۱۷ رشته در ۲۸ استان فعال است و طلاب این دوره با گذراندن ۹۵ تا ۱۰۲ واحد و با نگارش پایان نامه دانش آموخته می شوند.

تفسیر و علوم قرآنی، فقه و اصول، تاریخ اسلام، کلام اسلامی، کلام با گرایش امامت، کلام با گرایش مهدویت، تبلیغ با گرایش حج، کلام با گرایش تقریب مذاهب اسلامی، فلسفه اسلامی، مدرسی ادبیات عربی، اخلاق و تربیت اسلامی، مطالعات اسلامی زنان، مشاوره زنان با رویکرد اسلامی و تربیت دینی کودک و نوجوان و علوم و معارف حدیث شیعه، تاریخ و سیره اهل بیت(ع) اشاره کرد. ه تفسیر و علوم قرآنی، فقه و اصول، تاریخ اسلام، کلام اسلامی، کلام با گرایش امامت، کلام با گرایش مهدویت، تبلیغ با گرایش حج، کلام با گرایش تقریب مذاهب اسلامی، فلسفه اسلامی، مدرسی ادبیات عربی، اخلاق و تربیت اسلامی، مطالعات اسلامی زنان، مشاوره زنان با رویکرد اسلامی و تربیت دینی کودک و نوجوان و علوم و معارف حدیث شیعه، تاریخ و سیره اهل بیت(ع) از رشته های این مقطع است. تحصیل در این مقطع به شیوه حضوری، نیمه حضوری و غیرحضوری اجرا می شود.

مقطع سطح ۴ (دکتری)

این مقطع دارای پنج گرایش «تفسیر تطبیقی»، «فقه خانواده»، «حکمت متعالیه»، «کلام اسلامی» و «علوم و معارف قرآنی» است و طلاب این دوره با گذراندن ۸۰ واحد و با نگارش رساله علمی، دانش آموخته می شوند.

شایان ذکر است، سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران از امروز ۲۵ شهریور (یکشنبه) ۱۴۰۳ آغاز شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • طلبه درس خارج IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    0 0
    کاشکی من یک خواهر طلبه بودم. با این حساب حوزه خواهران خیلی به روز تر از حوزه برادرانه. کاشکی تو حوزه برادران عدد تغییرات این شکلی درست بشه.