یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ |۱۱ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 15, 2024
کد خبر: 1183335
۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲
رضایی

حوزه/ معاون علمی حوزه علمیه خراسان در آستانه آغاز سال تحصیلی گفت: با عنایت ثامن الحجج(علیه‌السلام) سال تحصیلی جدید از دیروز ۲۴ شهریورماه ۱۴۰۳ آغاز شد، و مراسم افتتاحیه نیز همزمان با اجلاسیه اساتید اعزامی در هفته آینده برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، در آستانه آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه خراسان، گفت: با عنایت ثامن الحجج، علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام) سال تحصیلی جدید از دیروز ۲۴ شهریورماه ۱۴۰۳ آغاز شد، و مراسم افتتاحیه نیز همزمان با اجلاسیه اساتید اعزامی در هفته آینده برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به آغاز فعالیت دروس مدارس در چهار مقطع تحصیلی از ۲۴ شهریورماه ۱۴۰۳ تصریح کرد: مبتنی بر برنامه‌ریزی‌های آموزشی صورت گرفته در راستای اجرای نظام جامع آموزش حوزه علمیه خراسان، که از طرف شورای عالی این حوزه تصویب و ابلاغ شده است، معاونت علمی ماموریتی دارد تا برنامه تفصیلی پیرامون اجرای نظام جامع تدوین کند.

معاون علمی حوزه علمیه خراسان با اشاره به تدوین نظام جامع آموزش حوزه علمیه خراسان در ۱۶ مولفه و تائید آن در کمیسیون آموزش، عنوان کرد: برهمین مبنا، نشست هم‌اندیشی با جمعی از مدیران و کارشناسان مدارسی که اعلام آمادگی جهت اجرای نظام جامع آموزش حوزه علمیه خراسان از سال تحصیلی جاری در مدارس خویش را داشتند، برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی از اجرای نظام جامع آموزش حوزه در مجموعه‌ای از مدارس که اعلام آمادگی نمودند خبر داد و ابراز کرد: برخی از مدارس از جمله بیرجند، تربت، بردسکن، نیشابور، مدارس علمیه المهدی، سلیمانیه، باقر العلوم و ... نسبت به اجرای نظام جامع آموزش در سال جاری اعلام آمادگی داشتند که جلسه اخیر نیز در هم‌اندیشی با این مدارس و به منظور اجرای اولیه آن و تحول و تمایز در روند اجرای برنامه، برنامه‌ریزی و برگزار شد.

واسپاری امور سطح ۴ به مدارس علمیه دارای مجوز از سال تحصیلی جدید

وی ضمن اشاره به واگذاری سطح ۴ در سال جاری به برخی از مدارس بر اساس مطالبه و دغدغه مدیر حوزه علمیه خراسان، خاطرنشان کرد: سال گذشته سطح ۴ به‌صورت متمرکز در ستاد راهبری، تدبیر و مدیریت می‌شد اما در سال جاری بر اساس مصوبه شورای گسترش، امور سطح ۴ به برخی از مدارس دارای مجوز از جمله مدرسه میرزاجعفر، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مدرسه نواب، مدرسه آیت‌الله خوئی(ره) مدرسه امام حسن عسکری علیه‌السلام، مدارس بجنورد و بیرجند و دیگر مدارس جریان سطح ۴ را به صورت مستقل پشتیبانی، تدبیر و راهبری نموده و مدیریت آموزش را متکفل شدند.

معاون علمی حوزه علمیه خراسان این امر را واگذاری از ستاد به صف دانست و ابراز کرد: با این تصمیم امسال قریب به ۲۰ نفر راهبری امور سطح ۴ را بر عهده دارند و این واسپاری از ستاد به صف اقدام ارزشمندی است که بر اساس اولویت‌های مدیر حوزه علمیه خراسان از ابتدای انتصاب تاکنون می باشد که ثمرات مبارکی نیز داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی با اشاره به رشد آمار افزایش جذب و پذیرش حوزه، اذعان کرد: با دغدغه مدیر حوزه علمیه خراسان در راستای افزایش پذیرش و با همت و همراهی کارشناسان علمی، آمار قابل قبولی ارائه شده است.

وی واگذاری امور سطح ۴ به مدارس را تصمیم مهمی در راستای ارتقای استقلال و قدرت تصمیم گیری مدارس بر اساس مصوبه شورای گسترش دانست و گفت: با این واسپاری، مدارس نیز می‌توانند استاد درس خارج تعریف نموده، مباحثه برای اساتید داشته باشند و دستیار پژوهشی نیز برای آنان تعریف کنند و هر مدرسه بنا به تنوع خود می‌تواند آزمون‌ها و اقدامات آموزشی موثر و متنوع را برنامه ریزی و در سطح مدرسه اجرا نمایند.

معاون علمی حوزه علمیه خراسان ضمن ابراز امیدواری نسبت به هم‌اندیشی در راستای توسعه فرایندهای علمی آموزشی و پژوهشی خاطر نشان کرد: امیدواریم در سال پیش رو بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و هم‌فکری و هم‌اندیشی موثر با مدارس، سال درخشانی را در عرصه‌ها و ابعاد آموزشی، علمی، تربیتی و پژوهشی پیش‌رو داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی از مدیران و مسئولان علمی، تربیتی مدارس خواست تا در مجموعه فعالیت‌های اعتبارسنجی حضور چشمگیر و موثری داشته و هر مدرسه بتواند در رقابت‌های علمی نخبگانی حضور جدی‌تری داشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری فراخوان آثار پژوهشی این حوزه و ضرورت مشارکت حداکثری طلاب و پژوهشگران مدارس، ابراز کرد: امیدواریم در فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان هر مدرسه گزارشی از روند مشارکت ارائه دهد و طلاب بتوانند در عرصه های علمی پژوهشی ورود خوبی داشته و در این عرصه در حوزه علمیه خراسان بدرخشند.

معاون علمی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اهمیت پرداختن به مستعدین برتر مدارس علمیه، از آنان خواست تا هر مدرسه گزارشی ارائه دهد که چنددرصد از طلاب در جریان نخبگانی، مستعدین و برگزیدگان قرار می‌گیرند و تولیدات علمی مدارس جزء الزاماتی است که در نظام جامع آموزش حوزه علمیه خراسان نیز تعریف شده و ارائه تولیدات جدید، درسنامه‌های جدید، کتاب‌های موثر و پژوهش محور قطعا در روند ارتقای جایگاه علمی مدارس نقش آفرین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی با اشاره به ضرورت تلاش در راستای ماندگاری و تثبیت طلاب در مجموعه مدارس علمیه، عنوان کرد: طلاب با تلاش به حوزه جذب شدند و لذا می‌بایست اهتمام به آن داشت تا روند ماندگاری و تثبیت و ادامه تحصیل طلبه و مترتب بر آن، مسئله تاثیرات تکمیلی خوب و موثر از توقعات جدی این حوزه از مدارس است.

وی در پایان از مدارس علمیه خواست تا به موضوع فارغ التحصیلان مدارس نیز اهتمام بورزند و بدانند که این افراد، خروجی مدرسه هستند و این مسئله مهمی است که در چه جایگاه و مرکزی مشغول فعالیت و منشأ اثرات خواهند شد.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha