دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ |۲۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 3, 2024
محمد اسلامی

حوزه/ رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: سند راهبردی صنعت هسته‌ای که شهید حجت الاسلام والمسلمین رئیسی از آن رونمایی کردند، مبنای حرکت صنعت هسته‌ای و سازمان انرژی اتمی کشورمان تا به امروز است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، رئیس سازمان انرژی اتمی امروز گفت: با تدبیر شهید حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ما توانستیم صنعت هسته‌ای را قدرتمند و پرشتاب جلو ببریم و البته معیارها و ملاک‌های مشخصی از جمله قانون راهبردی مجلس شورای اسلامی را هم برای انجام اقدامات خود تا به امروز داشتیم.

وی افزود: در سازمان انرژی اتمی در دو سال و اندی دولت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی، با پس لرزه‌های خروج ترامپ از برجام مبنی بر محدود کردن فعالیت‌های صنعت هسته‌ای کشورمان مواجه بودیم و چند ماهی هم بود که کاهش تعهدات ایران را با قانونی که در مجلس شورای اسلامی مصوب شده بود داشتیم.

محمد اسلامی گفت: در دو سال اخیر، سازمان انرژی اتمی را به سمت صنعتی شدن و تجاری‌سازی پیش بردیم که تمام این اقدامات در قالب قانون راهبردی مجلس شورای اسلامی هم بود. سند راهبردی صنعت هسته‌ای که شهید حجت الاسلام والمسلمین رئیسی از آن رونمایی کردند مبنای حرکت صنعت هسته‌ای و سازمان انرژی اتمی کشورمان تا به امروز است.

وی افزود: پیشرفت‌ها در برنامه صنعت هسته‌ای کشورمان در این دو سال چند برابر رشد کرده است و مطلقاً با گذشته قابل مقایسه نیست و در سرفصل‌های مختلف می‌توان این پیشرفت را به وضوح مشاهده کرد.

اسلامی، درخصوص تولید رادیو داروها در صنعت هسته‌ای کشور نیز گفت: رادیوداروها در اسکن هسته‌ای از بدن انسان و مواردی از این دست کاربرد دارند، این رادیو داروها می‌توانند با سرطان در بدن انسان مبارزه کرده و آنها را از بین ببرند.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان داشت: در واقع رادیو داروها نه تنها در موارد تشخیصی بلکه موارد درمانی برای سرطان هم دارد. بیش از ۶۰ نوع رادیو دارو به طور سالیانه در حال تولید است و هر سال یک میلیون نفر در کشور از این رادیو داروها استفاده می‌کنند.

اسلامی گفت: ۲۰ رادیو داروی دیگر در مرحله تحقیقاتی و نیمی از آنها در مرحله بالینی قرار دارند و ما جزء سه کشور اول دنیا در خصوص تولید رادیو داروها هستیم که اینها همه مرهون صنعت هسته‌ای است.

وی افزود: شهید حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با ژرف نگری پای صنعت هسته‌ای ایستادند و با پشتوانه حمایت‌ها و راهنمایی‌های حکیمانه ایشان تا به امروز ما پیشرفت‌های بسیار خوبی را داشتیم. طرف مقابل توطئه‌های زیادی را تا به امروز به کار گرفت از ترور دانشمندان هسته‌ای، خرابکاری صنعتی و انواع دسیسه‌هایی که بتوانند چرخه سوخت هسته‌ای ایران را متوقف کنند چرا که اگر این چرخه سوخته هسته‌ای نباشد، حتی نمی‌توان رادیو دارو تولید کرد.

معاون رئیس جمهور افزود: صنعت هسته‌ای می‌تواند مسیر را برای سایر علوم و فنون باز کند و در صنایع مختلفی، چون کشاورزی، محیط زیست، پزشکی، تولید برق و موارد دیگر کاربرد دارد که سازمان انرژی اتمی در این موارد وارد شده است و نقش آفرینی می‌کند.

اسلامی با بیان اینکه راهیان پیشرفت، تدبیر بسیار مبارکی بود که از سوی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی مطرح شد، گفت: رسانه‌های دشمن تلاش کردند صنعت هسته‌ای ایران را مخوف و امنیتی نشان دهند، اما با سیاست درب‌های باز، توانستیم با معرفی دستاوردها و اقدامات گسترده‌ای که در صنعت هسته‌ای کشورمان صورت گرفته است با این رویکرد خصمانه مقابله کنیم.

وی افزود: در این مدت بازدیدهای صورت گرفته از سازمان انرژی اتمی رشد ۵۰۰ درصدی داشته است تا نخبگان، دانشجویان، پژوهشگران و سایر افراد می‌توانند از صنعت هسته‌ای بازدید داشته باشند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما توانستیم در کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای که اخیرا در اصفهان برگزار شد قدرت صنعت هسته‌ای ایران را به رخ جهان بکشانیم.

اسلامی افزود: روندی که در حال حاضر در سازمان انرژی اتمی در حال پیگیری است به این نحو خواهد بود که صرفاً هیاهو، تبلیغات و شعار نباشد بلکه تاثیرات ملموس دستاوردهای هسته‌ای در زندگی مردم را برای آنها تبیین خواهیم کرد.

وی همچنین گفت: شهید امیرعبداللهیان فردی با اخلاق، صمیمی، دوست داشتنی، پرتلاش و فوق‌العاده متعهد بود و هرچه از صفات مثبت و ویژگی‌های خوب این شهید بگویم کم است. واقعاً کشور فرد ممتاز و یژه‌ای را از دست داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha