یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی

حوزه/ رؤسای انجمن های علمی حوزه های علمیه به تبیین اوصاف و ویژگی های بارز رئیس جمهور شهید حجت الاسلام و المسلمین رئیسی اشاره کردند.

خبرگزاری حوزه/ رؤسای انجمن های علمی حوزه های علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه به تبیین اوصاف و ویژگی های بارز رئیس جمهور شهید حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی اشاره پرداختند

مشروح این گفتگوها را در ادامه بخوانید:

استاد علی اکبر رشاد رئیس انجمن علمی فلسفه:

واقعه تاسف باری واقع شد. آخرین باری که به عیادت مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج مجتبی تهرانی در بیمارستان رفتم هنوز صحبت می کردند. ایشان مبتلا به سرطان بودند و درد زیادی را تحمل می کردند. ایشان می فرمودند خدا شاگرد زرنگ ها را امتحان می کند و شاگرد تنبل ها را شایسته امتحان نمی دانند یا اینکه به دلیل کفران نعمت این حوادث برای ما رخ می دهد.

شهید رجایی انسان با صلاحیت، با صفا، با خلوص، مسئولیت پذیر و متواضعی بود. دلسوزی ایشان زبانزد عام و خاص بود. متاسفانه در دهه های اخیر ما از وجود امثال شهید رجایی محروم بودیم اما آقای رئیسی واقعا شهید رجایی دیگری بود، حتی کامل تر از او. ایشان یک طلبه تمام عیار بود. در آن سفری که دو سال پیش به روسیه کرد جلسه ای با راس هرم یکی از قدرت ها داشت اما به محض اینکه وقت نماز شد، گفت من باید نماز خود را بخوانم. در فرهنگ دیپلماسی یک دقیقه هم یک دقیقه است. ایشان یک ربع رئیس جمهور روسیه را نگه داشت تا نماز خود را بخواند و پس از آن به ادامه مذاکره با او ادامه داد. تمام این سفر که سفر موفقی بود یک طرف و اینکه به عنوان طلبه در جایگاه ریاست جمهوری عمل کردی و موقع فریضه نماز ندای خدا را اجابت کردی که حی الصلوه یک طرف.

بیشتر مسئولان و مقامات پس از اینکه به سِمتی منصوب می شوند آرام آرام رفتارشان دچار تغییر می شود. بنده در مورد آقای رئیسی دقت می کردم که آیا رفتار و گفتار ایشان تغییر می کند اما در طول این مدت تغییری در آن حاصل شده باشد؛ همان روحیه طلبگی، همان تواضع، همان بی پیرایگی و همان خلوص و همان صمیمیت همچنان در وجود او باقی بود. در نهایت هم ایشان به حق، شهید جمهور شد.

در یکی از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم بود مطلبی را همراه با متنی برای ایشان توضیح می دادم. صندلی من دو نفر با ایشان فاصله داشت، در حین جلسه به خودم گفتم حالا زمان مناسبی است که متن را همراه با توضیحاتش به ایشان ارائه کنم. من به ایشان گفتم به صورت صورت غیر متعارف در بین جلسه آمدم مطلبی را برای شما بیان کنم. چهره ایشان به گونه ای بود که گویا از اینکه من به صورت ایستاده مطلب خود را بیان می کنم، خجالت زده هستند. ایشان اصرار داشتند در بین جلسه بلند شوند و گفتند درست نیست شما ایستاده اید و من نشسته ام.

آقای رئیسی یک عنصر ولایی بود و وقتی مطلبی از طرف حضرت آقا به ایشان اعلام می شد، هیچ اما و اگری نداشتند. برخی تصور می کردند که ایشان در مدیریت چندان از توانایی برخوردار نباشد اما برخلاف تصور آنان ایشان مدیری بسیار قاطع و توانمند بودند.

بنده در بیست سالی که عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هستم با همه رؤسای جمهور پیشین رفاقت و رابطه داشتم، حتی با برخی از آنها از قبل از انقلاب دوست بودم. در جلسات شورا ما چند دوره تجربه ریاست دیگران را دیده بودیم اما به لحاظ فهم مسائل فرهنگی، سیاسی، علمی بسیار دقیق بودند و از همه برتر بود، البته ناگفته نماند که برخی از رؤسای جمهور گذشته اصلاً درک فرهنگی نداشتند.

زمانی که ایشان به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی کار خود را آغاز کرد طرحی را به عنوان طرح احیای شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد. پس از مشورت با دوستان طرحی را با این عنوان تنظیم کردیم و به مبادی امور آن را پیشنهاد دادیم و مقرر شد شورا ساماندهی جدیدی صورت بگیرد. در دبیرخانه شورا هم این موضوع پیگیری شد و به رهبری معظم هم منتقل شد. افراد تازه نفسی آمدند و مدیریت دبیرخانه را عهده دار شدند.

بعد از جلساتی که حضرت آقا ریاست آن را بر عهده داشتند، جلسات آقای رئیسی به طور کمی و کیفی افزایش یافت. اگر جلسه ای تعطیل می شد، ایشان یک جلسه جبرانی برای آن جایگزین می کردند البته به سادگی جلسات تعطیل نمی شد. ایشان بلافاصله پس از ورود، مصوبات پیشین شورا را که روی زمین مانده بود، ابلاغ کردند. ایشان حقیقتاً دلسوز مردم بود؛ مثلا زمانی که عنوان می شد فلان دارو در بازار یافت نمی شود جلوی داروخانه ها می رفت.

آقای رئیسی به شدت با استعداد بود. بسیار خوش فهم، خوش فکر و با فضیلت بود و مشخص بود در مسائل فقهی، کلامی تبحر دارد و معلومات حوزوی ایشان در سطح بالایی بود.

آیت الله علیدوست رئیس انجمن فقه و حقوق:

آنچه وظیفه هر دولتی، چه اسلامی و چه غیر اسلامی است، ایجاد و بست عدالت اجتماعی با شفافیت و صداقت است. در حکومت و دولت اسلامی سوق جامعه به اهداف عالیه خداوند در «بعث رسل»، «انزال کتب»، و «تشریح مقررات» نیز از وظایف و اهداف دولت اسلامی به شمار می‌رود. آنچه ما از امام خمینی(ره) و رهبری معظم انقلاب نیز سراغ داریم چیزی جز همین امر مسلم نیست.

در دولت اسلامی کارگزاران نظام باید برخاسته از میان مردم، بزرگ شده در بین ایشان و دلسوز ایشان باشند امری که همه کسانی که با حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی از نزدیک آشنا بودند در وجود او لمس می‌کردند خداوند بزرگ ایشان و هیئت همراهش را غرق در رحمت واسعه خودش قرار دهد.

حجت الاسلام و المسلمین معلمی رئیس انجمن معرفت شناسی:

دولت اسلامی باید یک دولت مردمی انقلابی و خستگی ناپذیر و به دنبال عدالت اسلامی باشد. دولت جناب آقای رئیسی همه این خصوصیات را داشت.

شخصیت آقای رئیسی واقعاً یک شخصیت خستگی ناپذیر به دنبال عدالت و دلسوز و مهربانی بود لذا می‌توان خصوصیت مردمی انقلابی خستگی ناپذیر بودن و به دنبال عدالت بودن رو از ویژگی‌های دولت ایشان برشمرد.

حجت الاسلام و المسلمین حبیبی تبار رئیس انجمن زن و خانواده:

شهادت رئیس جمهور محترم و هیئت محترم همراه را به ساحت مقدس آقا بقیه الله الاعظم(عج)، رهبر معظم انقلاب و مردم شهید پرور ایران عرض تسلیت عرض می کنم.

اگر خواسته باشیم ملاکی را برای مردمی بودن یک دولت مطرح کنیم آن ملاک این است که دولت باید برخاسته از متن جامعه باشد، با تمام وجود مشکلات مردم را درک کند، در بین مردم از مردم و برای مردم باشد، مردم را ولی نعمت خود بداند و هرچه خیر و نیکی است برای مردم بخواهد، آسایش برای مردم رفاه برای مردم هم و غم چنین دولتی باشد.

دولتی انقلابی است که گرفتار بروکراسی اداری عافیت طلب و رفاه طلب و آسایش طلب نباشد. تعطیل بردار نباشد و دنبال کار جهادی برای رفع مشکلات باشد. در دولت آقای رئیسی، ملاک های یک دولت مردمی منعکس بود. در انتخابات در یک انتخابات آزاد با رای مردم مشروعیت پیدا کرد و از مردم بود با مردم بود، برای مردم بود، هم و غم او رفاه و آسایش مردم بود، در جهت خدمت به مردم به ویژه طبقه فقیر و دهک‌های محروم از مردم، هم و غمش به کار می گرفت.

ما وقتی عملکرد رئیس جمهور شهید را ملاحظه می‌کنیم در کارنامه ایشان تلاش برای مبارزه با فقر، تولید مسکن برای بی‌خانمان‌ها، تسهیل امر ازدواج جوانان به ویژه با ایجاد تسهیلات مالی ازدواج و دفاع جدی از خانواده و جوانی جمعیت، اینکه بتوانند جوانان شغلی داشته باشند و ازدواج کنند و مسکنی داشته باشند و هم و غمش نسبت به مردم و برای مردم بود.

از جهت شاخص‌های انقلابی گری هم که ایشان آرام و قرار نداشت، وقت فراغت نداشت، روز تعطیل نداشت، در بین مردم در حوادث مختلف در مسائل حوادث طبیعی در زلزله و سیل در مسائل دیگر مرتب بین آسیب دیدگان، در کنار آن‌ها و در سفرهای استانی از نزدیک و بدون واسطه مشکلات مردم را بررسی می‌کرد. اگر خواسته باشیم نامی برای این شیوه مدیریتی بگذاریم نامی جز شیوه انقلابی و جهادی ندارد.

شهید آیت الله رئیسی از نظر شخصیتی، شخصیتی است که از کودکی در خانواده محروم برخاسته و خودش در دوره نوجوانی دستفروشی کرده، لذا مشکلات مردم را با تمام وجود درک می‌کرد و از آن طرف در موقعیت های مختلف اجتماعی و قضایی که بود این وضعیت و شخصیت موثر بود در حل مشکلات فقرا و گرفتاران و افرادی که محرومیت‌های مالی اجتماعی کشیده بودند. از نظر علمی هم که ۱۲ سال متمادی درس خارج فقه و اصول رهبر معظم انقلاب را شرکت کرده بود که این خود یک کارنامه علمی درخشان است، علاوه بر اینکه در مدرسه عالی شهید مطهری موفق به دفاع از رساله ی دکتری شده بود و در مجموع این وضعیت، از ایشان یک شخصیت دانشمند ساخته بود. ان شاءالله خدایش بیامرزد و با اولیاءاش محشور فرماید.

کمال اکبری رئیس انجمن تبلیغ و ارتباطات:

در مکتب حضرت امام(ره) پرداختن به مسئله مردم و توجه به مردم و مردم‌گرا بودن بسیار اوج دارد و در نگاه مقام معظم رهبری هم به همین صورت و رسیدگی به مردم، نگاه مردم گرایانه به شدت وجود دارد و مورد تأکیده حتی در مورد شهید رئیسی هم در هم در انتخابات شعارشان مردم بود و برای مردم کار کردن مهم‌ترین عنصرش بود و این را در عمل ثابت کرد.

حضور گسترده ایشان در استان‌ها و شهرستانها و گاهی حتی روستاها و سفر چند باره به استان‌ها در سه سال بیانگر حضور میدانی و در بین مردم بودن بود که این شاخصه و ویژگی بارز حضرت حجت الاسلام و المسلمین رئیسی بود و ما می‌توانیم بگوییم که آقای رئیسی در این سه سال علاوه بر اینکه در حوزه‌های مردمی و مردم‌گرایی کارکرد و در واقع قشر به ضعیف جامعه توجه ویژه داشت از همه ابزارها برای بهتر شدن حال مردم استفاده می‌کرد و حتی اندیشه‌های بین‌المللی و روابط بین‌المللی و منطقه ای و بین کشورهای همسایه این امر وجود داشت و ما می‌بینیم در آخرین سفر خودشان هم در واقع یک سفر استانی بین المللی بود یعنی هم دیداری با رئیس جمهور کشور همسایه آذربایجان داشت، هم در استان آذربایجان شرقی افتتاح سد و هم رسیدگی به امور و بازدیدهای میدانی داشت.

حجت الاسلام و المسلمین مطهری رئیس انجمن تاریخ پژوهان:

در خصوص دولت مردمی و انقلابی، امام خمینی(ره) فرمودند اسلام در رابطه بین دولت و زمامدار و ملت ضوابط و حدودی را معین کرده است و برای هریک بر دیگری حقوقی تعیین کرده است. این سخن برگرفته از فرمایش امیرالمؤمنین(ع) است که به بیان حقوق والی و رعیت می‌پردازد. همچنین رفتار حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) است که در جریان ولایتعهدی فرمود ما بر مردم حقی داریم و مردم نیز بر ما حقی دارند. تاکید بر حقوق متقابل حاکم و مردم نکته‌ای بود که در رفتار رئیس جمهور شهید خادم الرضا(ع) نیز دیده می‌شد و رفتار او و حضور ایشان در میان مردم خود گواه این نکته است. این نکته برگرفته از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب نیز هست که فرمودند: اگر او سالم باشد، امین باشد، مردمدار و دلسوز باشد، نشان این است که کل تشکیلات دولت این‌گونه است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی فردی معتقد، ولایتمدار، مردم دار و علاقه‌مند به مردم خصوصاً قشر مستضعف و انقلابی بود و همین نکته در کنار پیگیری دلسوزانه امور، او را در قلب مردم جاودانه کرد. پایبندی به اصول انقلاب در کنار توجه به روابط بین الملل و تصمیم‌های به جا و اقدامات به هنگام از ویژگی‌های ایشان بود. همچنین توجه به همه مردم حتی مخالفان خود به گونه‌ای که تصریح می‌کردند من خادم همه مردم حتی مخالفان خودم هستم. نکته دیگری اهتمام ایشان به اهل بیت(ع) به همان شکلی که مردم حضور پیدا می‌کردند.

در ایام زیارت اربعین و بعد از نماز صبح در حرم امامین کاظمین(ع) شاهد حضور ایشان در حرم بودم که بدون هیچ گونه تشریفاتی در میان همه زائران به زیارت پرداختند.

حجت الاسلام و المسلمین نقی پورفر رئیس انجمن مدیریت اسلامی:

"تدبیر ولایی" دو کلید واژه اساسی در مدیریت اسلامی است؛ "مکتب مدیریت اسلامی، خانواده محوری در تدبیر نظامات اسلامی است"؛ از منظر مدیریت اسلامی، "عقلانیت الهی" (عقلانیت ارزشی و عقلانیت حرفه ای فردی، خانوادگی و اجتماعی)، کلان شاخص شایسته سالاری در گزینش سلسله مراتب مدیریت اسلامی می باشد.

در باب بیان ویژگی های فردی و مدیریتی شهید حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، نگاهی گذرا به گواهی صاحب نظران داخلی و روابط بین الملل کفایت می کند:

دارای صفای باطنی/ ادب/ انضباط/ خادم مردم/ خدمتگزار صمیمی و مخلص ارزشمند/ فروتنی و تواضع در برابر مردم و مطالبات مردمی/ روحیه خستگی ناپذیر/ روحیه جهاد خدمت به مردم و نظام / صبر بر طعنه ها و عمل به وظیفه و تکالیف/ حضور میدانی و در صحنه مسائل و مشکلات / مدیر انقلابی و ولایی / بزرگوار، با کفایت و پر تلاش/ نگاه حل مسئله به مشکلات مردم/ سرعت پاسخ به ضرورتهای مردمی جوانگرایی در گزینش مسئولان/ وحدت گرا/ یتیم نواز و سید محرومان/ خادم الرضا (ع) و اهل تعبد و انس با خدا و اولیاء خدا و ....

دیدگاه مسئولان و رهبران کشورهای دیگر: سیاستمداری برجسته/ شخصیت فرزانه ممتاز/ وطن دوست واقعی/ دوست بزرگ بی قید و شرط/ دوست معتمد و معتبر/ قاطعیت در دفاع از حاکمیت مردم خویش/ حامی بزرگ آرمان مسلمین و ....

از خداوند منان به حرمت قرآن کریم و اهل بیت(ع)، مسئلت داریم، شهادت این بزرگواران را از الطاف خفیه الهی و فتح باب اعظم الهی برای عزت و کرامت هر چه بیشتر امت مسلمان ایران و اسلام، و آزادگان جهان قرار دهد.

حجت الاسلام و المسلمین سید باقری رئیس انجمن مطالعات سیاسی:

۱. از منظر اندیشه سیاسی اسلامی، یکی از ویژگی های عمده دولت اسلامی، عدالت محوری است، این ویزگی این دولت را از همه دولتهای دیگر ممتاز و متمایز می کند. دولت اسلامی دغدغه اصلی اش اجرای عدالت و توزیع امکانات و فرصتها برای همه شهروندان است. در همین راستا و از آن جا که اقامه عدالت بر اساس آیه ۲۵ سوره حدید بر عهده مردم است که خدای متعال فرمود «لیقوم الناس بالقسط» لذا ویژگی دوم این دولت، مردم داری، در کنار مردم و با مردم بودن است. از مردم، با مردم و در کنار مردم بودن اصلی اساسی است که دولت و دولتمردان اسلامی باید از آن برخوردار باشند. رسیدگی به محرومان، طرفداری از مظلوم، کار و تلاش، نظارت دقیق بر کارگزاران، عقلانیت و کار سنجیده و برنامه ریزی شده، همه از دیگر ویژگی های دولت اسلامی است. اما از منظر امام خمینی و رهبر معظم انقلاب، دو ویژگی عدالت و مردم داری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

۲. یکی از ویژگی های عمده دولت شهید آقای رئیسی مردم داری و در کنار مردم بودن بود. ایشان هیچ گاه از اصل اساسی مردم محوری کوتاه نیامد. همواره در کنار مردم بود و دغدغه حل مشکلات آنان را داشت. امام علی علیه السلام سه امر را که موجب محبت دیگران می شود نام می برد که عبارتند از «الدّینُ وَ التّواضُعُ وَ السَّخاءُ»، لازمه مردم داری، خضوع و فروتنی است و این امور موجب محبت دیگران می شود، اموری که در دولت سیزدهم بارز بود.

۳. شهید رئیسی، چند ویژگی عمده داشت که عبارت بودند از اخلاص، فروتنی، خدمتگزاری، مردم محوری، خستگی ناپذیری و مدافع مظلومین. این ویژگی ها همواره چراغ راه ایشان بود و لحظه ای در این مسیر درنگ نکرد.

حجت الاسلام و المسلمین زارعان رئیس انجمن تعلیم و تربیت اسلامی:

نظام جمهوری اسلامی از همان روزهای آغازین بر دو رکن بنیادین "ارزش های دینی انقلابی" و "نقش مردمی" بنا نهاده شد، همواره این دو رکن مورد انتظار هم مردم و هم مورد تاکید رهبران و امامین انقلاب بود، چنانچه شخصیت حضرت امام ره و رهبری معظم انقلاب نیز بر اساس همین دو اصل اصیل شکل و تربیت یافته بود و این دو عنصر به وجه عالی در وجودشان متجلی بوده و هست. نکته اینجاست که هر زمانی هم افرادی در مراحلی از جریان کلی نهضت اسلامی از یکی از این دو اصل فاصله اندکی می گرفتند، به سرعت مورد توجه قرار می گرفت و موجب تکدر خاطر مردم و رهبران می شد، که متاسفانه در مقاطعی از تاریخ انقلاب شاهد مصادیقی از آن در اشکال اشرافیتی، سستی در ارزش ها و انفعال در برابر دشمن بودیم.

بحمدالله جریان کلی نظام - هر چند با فراز و نشیب - بر این دو اصل اسلامی و مردمی مداومت داشته و ان شاءالله ادامه خواهد داشت، اما به جرأت می توان گفت که پس از چهار دهه و اندی از انقلاب اسلامی، بویژه این دولت اخیر بود که تلاش داشت این دو اصل "اسلامی" و "مردمی" را سر لوحه برنامه های خود در بیان و عمل قرار دهد و ترسیمی روشن از جریانی مردمی و دینی گردد. خستگی ناپذیری، سعه صدر، توجه به مردم و محرومان، فاصله گرفتن از اشرافیت و تجملات، تلاش برای توسعه روابط بین الملل، حرکت مداوم و مستمر، جوان گرایی و بیش از همه و پیش از همه، باور به ولایت و تبعیت از رهبری از ویژگی های این حرکت بود. آنچه در این سه سال اخیر اتفاق افتاد، امیدی غیر قابل توصیف برای تحقق اهداف نظام اسلامی ایجاد کرد. این اگر چه به معنای نادیده گرفتن نواقص و ناکارآمدی ها نبوده و نیست، اما بیانگر تعهد به اهداف و بنیان های انقلاب اسلامی است و طبعا محبوبیت مردمی را به دنبال داشت.

طبعاً گرایش های سیاسی افراد و حرکت های اجتماعی ایشان، برخاسته از ویژگی های شخصیتی ایشان است. تربیت یافتگی فرد طی دوران جوانی و نوجوانی، زمینه های بالندگی سال های بعد را فراهم می آورد.

مسیر زندگی شهید عزیز حجت الاسلام و المسلمین رئیسی بیانگر همین واقعیت است. باور دینی، ساده زیستی، اصرار بر حفظ روحیه طلبگی، خدوم بودن، به همراه فضل علمی و تجربه طولانی اجرایی مدت دوران انقلاب، از شهید بزرگوار ما حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، شخصیتی همه جانبه ساخته بود که اینک به تقدیر الهی از وجود این نعمت مغتنم محروم گشتیم. ان شاءالله که آن عزیز سفر کرده مهمان سفره نعمت بیکران الهی باشد و به برکت خود شهیدان و آه دردمندان، جمهوری اسلامی نیز سربلند و پر افتخار مسیر خود را در سایه راهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب ادامه داده و این امانت بزرگ به دست پر برکت حضرت ولی عصر سپرده شود.

حجت الاسلام و المسلمین مسعودی رئیس انجمن حدیث:

۱. بر پایه گفتار و رفتار امام خمینی (ره) و فرمایش های مقام معظم رهبری، دولت مردمی باید در پی عدالت گستری و توزیع منصفانه و متناسب ثروت و امکانات کشور میان همه اقشار مستحق باشد. همچنین باید فرهنگ دینی و انقلابی مردم را تقویت کند و به خواسته های دینی و معنوی آنان نیز توجه کند.

۲. دولت حجت الاسلام و المسلمین رئیسی متشکل از دلسوختگان و برآمدگان از انقلاب بود و از این رو در سیاست داخلی در پی فقرزدایی و توزیع ثروت و در عرصع سیاست خارجی در پی تحکیم منافع مملکت بر پایه عزت، حکمت و مصلحت که به فرموده رهبری، اساس سیاست خارجی کشور بود.

۳. حجت الاسلام و المسلمین رئیسی از دل حوزه برآمده بود و درد یتیمی و استضعاف روزگار طاغوت را چشیده و دیده بود. او بر پایه آنچه در محضر قرآن و حدیث آموخته بود، ایام تعطیل خود را نیز مصروف سرکشی به مردم و استان های دور و نزدیک می نمود و رعایت حرمت ارباب دین و علم و فرهنگ را بر خود فرض می دانست. او نه در پی ثروت بود و نه نیازمند شهرت، اما همچون طبیبی دوار، در پی کشف دردها و کاستی ها بود و رنج زدودنش را بر خود هموار نموده بود.

الامام علی (علیه السلام) : اَمّا لا یکُن حَظُّکَ فی وِلایتِکَ ما لا تَستَفیدُهُ وَ لا غَیضاً تَشتَفیهِ وَلکِن إماتة باطِلٍ وَ اِحیاءُ حَقٍّ (مناقب، ج ۲، ص ۱۰۱

مِن کَمالِ السَّعادةِ السَّعیُ فی صَلاحِ الجُمهورِ .[غرر الحکم : ۹۳۶۱ .]

آقای آل بوغبیش رئیس انجمن ترجمه و زبان های خارجی:

یکی از مهمترین ویژگی‌های دولت مردمی و انقلابی و یکی از مهمترین ویژگی‌های حاکمان اسلامی، مردمدار و مردم‌مدار بودنشان است. تواضع و ارتباطشان با اقشار پایین جامعه است. این مسئله‌ای که مورد توجه قرار گرفته در تعالیم و آموزه‌های اسلامی، مورد تاکید قرار گرفته در نهج البلاغه فرمان امیرالمومنین مورد تاکید قرار گرفته و از این نظر اهمیت دارد یک دولت دارای این چنین ویژگی هست یا باشد یا یک دولتمرد دارای چنین ویژگی باشد.

شهید رئیسی با تجربیات و ارتباطاتی که و جلساتی که برخی از وقت ها خدمت ایشان داشتیم این ویژگی را دارا بودند خودشان را از مردم دور نمی‌دید و با مردمان عادی هم گفتگو می‌کرد می نشست.‌ نسبت به آنها احساس دلسوزی می‌کرد و همینطور تلاش می‌کرد تا امکانات لازم را برای راحتی زندگی مردم فراهم کند.

در عرصه سیاست خارجی، یکی از مهمترین ویژگی‌های مدیران دولت اسلامی حفظ اقتدار دولت اسلامی و جامعه اسلامی است و این ویژگی در رفتار شهید حجت الاسلام والمسلمین رئیسی و همچنین یاران باوفای ایشان به ویژه‌ آقای وزیر امور خارجه شهید امیرعبداللهیان کاملاً مشهود بود.

حفظ چهره مقتدر نظام اسلامی و حکومت اسلامی در مقابل دشمنان خارجی برایشان اهمیت داشت و این اقتدار را بارها حفظ کرده بودند و بارها آن را به رخ دشمنان کشیدند. عملیات طوفان الاقصی بخشی سیاسی بود بخشی هم نظامی، ما بدون تردید اگر حمایت سیاسی از عملیات وعده صادق انجام نمی‌شد شاید اقتدار لازم را برای کشور ما به ارمغان نمی‌آورد بنابراین حمایت سیاسی لازم رئیس جمهور و وزیر امور خارجه برای حمایت از عملیات وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی توانست زوایای دیگر عملیات را تکمیل کند و اقتدار لازم را برای نظام مقدس جمهوری اسلامی به ارمغان بیاورد.

حجت الاسلام و المسلمین خیری رئیس انجمن مطالعات اجتماعی:

۱. دولت مردمی مردمی یعنی خود را مدیون مردم می داند، خود را خادم مردم می داند فروتنی و تواضع در برابر مردم، خستگی ناپذیری در رفع حاجات مردم و برنامه ریزی برای پیشبرد و تعالی جامعه را همت خویش قرار داده و عدالت پیشه است و بیش از دیگران بر ضوابط تاکید می کند. مصالح مردم را میشناسد و با بصیر از تغییر محاسبات با تهاجم فرهنگی دشمن خود را برحذر می دارد و به دشمنان مردم بی اعتماد است. چنین دولتی ولایت مدار است .و در یک کلام به عنوان بخشی از نظام اجتماعی اسلام عدالت پیشه در رعایت ضوابط و مهرورز با مردمی می باشد.

۲. ضمن تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت رئیس جمهور مردمی شهید رئیسی و همراهان ایشان را تسلیت عرض می کنم بی شک دولت عاجل و کوتاه مدت شهید رئیسی در دل و جان مردم ماندگار خواهد بود چه اینکه واجد شرایط آرمانی نظام سیاسی اسلامی بود. خستگی ناپذیری در انجام رسالت خویش، اهتمام ویژه به مناطق محروم و تاکید بر عدالت و انضباط اداری و پرهیز از زیاده روی و توجه به رضایت اکثریت از ویژگی های این رئیس جمهور ایثارگر بود.

۴. همه معترفند که شهید حجت الاسلام و المسلمین رئیسی واجد شرایطی بود که انقلاب نظامی را بدان متمایز است. و پاداش آن تلاش مردمی و مخلصانه نمی توانست جز شهادت در راه حق باشد.

حجت الاسلام و المسلمین هادی رئیس انجمن روانشناسی اسلامی:

در تحلیل روانشناختی از دولت مردمی می‌توانیم اینطور بگوییم که دولت مردمی از نگاه روانشناسی دولتی است که بتواند برای عموم مردم شادکامی و بهداشت روانی را به ارمغان بیاورد حالا چه دولتی می تواند چنین حسی رو چنین ارمغانی رو برای مردم داشته باشد؟ دولتی که بتواند به اندازه کافی جذابیت و دستاورد روانشناختی داشته باشد. خوب حالا چه چیزهایی به اینجا منتهی و منجر می شود؛ اول:اگر دولت طوری رفتار کنه که مردم یک احساس مشابهتی بین دولت و خودشان احساس بکنند به چه معنا؟ به این معنا که احساس کنند نوع رفت و آمد نوع پوشش نوع خوردن نوع مواجهه با مسائل میزان اضطراب میزان دغدغه برای حل مسائل یک شباهتی بین دولت و ملت وجود دارد. اگر ملت این را ببیند باور می‌کنند که دولت مردمی و از نظر روانشناختی آن را از خودشان می دانند.

دوم: در دسترس بودن بنابراین بعد از مشابهت باید اون دولت در دسترس باشد طوری که افراد احساس کنند می‌توانند حرفشان را منتقل می‌توانند فریادشان رو به گوش مسئول اون مجموعه‌ای از مسئولین برسانند.

سومین ویژگی در واقع برآورده کردن نیازهاست اگر یک دولتی یک مجموعه مسئولینی یک فرد مسئولی بتواند نیازهای مخاطبین و مردم را بشناسد و به آن‌ها پاسخ بدهد و نیازها برآورده بشود این می شود دولت مردمی محبوب و به ارمغان آورنده بهداشت روانی و در واقع ما اگر بتونیم در دولتی این موارد را ببینیم به راحتی می‌توانیم قضاوت کنیم که دولت مردمی است. در دولت شهید عزیز خادم الرضا خادم جمهور حجت الاسلام و المسلمین رئیسی این موارد را می‌بینیم. شیوه زندگی این مرد شیوه پیگیری، میزان دغدغه در صحنه بودن پر تلاش بودن پاسخ گو بودن به نیازهای مردم این‌ها باعث می شود که بتونیم الان به راحتی در یک تحلیل روانشناختی اعلام کنیم که شهید رئیسی یک دولت مردمی و یک دولت به ارمغان آورنده بهداشت روانی برای مردم بود. ان شاءالله که خداوند اجر ایشان را بیش از آنچه که هست به ایشان اعطا کند و شهادتش مثل بودنش با برکت و موجب حرکت باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha