چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
حسینی کوهساری

حوزه/ مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه‌های علمیه در ذات خود مأموریت بین‌المللی دارند، گفت: ما وامدار میراث اهل بیتی هستیم که نقش و جایگاه بین المللی دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، نشست تخصصی تشکل‌های بین المللی حوزوی منطقه آسیا و اقیانوسیه با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه صبح امروز دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ در مجتمع فرهنگی ایوان شهر ری برگزار شد.

در این نشست که با هدف آشنایی با ظرفیت‌های متقابل با بخش‌های بین الملل نهادهای نظام و هم افزایی بیشتر میان کانون‌های فعال بین الملل حوزوی برگزار شد حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست اظهار کرد: نهاد حوزه‌های علمیه جایگاه هدایت و راهبری دارد و به یک گفتمان تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه در ذات خود مأموریت بین‌المللی دارند، افزود: ما وام‌دار میراث اهل بیتی هستیم که نقش و جایگاه بین المللی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با ارائه گزارشی از فعالیت‌های معاونت بین الملل حوزه‌های علمیه اظهار داشت: در سطح کلان نظام چند ماموریت بین المللی نظام را برای حوزه‌های علمیه ثبت کردیم و تلاش کردیم جایگاه بین الملل حوزه شکل بگیرد و نقش آفرینی کنند.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه، بر لزوم شکل‌گیری هویت تشکل‌ها در درون حوزه و هماهنگی تخصصی میان آن‌ها تاکید کرد و گفت: چون نظام ما یک نظام گفتمانی، فرهنگی و معرفتی است، اصلی‌ترین و مهم‌ترین عناصر در عرصه بین الملل تشکل‌ها هستند که با نگاه فرهنگی و معرفتی و تمدنی و فکری کار را پیش می‌برند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با بیان اینکه دنیای کنونی تحولات مهم و جدی را پشت سر می‌گذارد، افزود: در منطقه خاورمیانه بعد از انقلاب اسلامی ارتباط جمهوری اسلامی ایران با مصر، اردن و بحرین و الازهر مطرح شده است. حوزه‌های علمیه باید در این عرصه سهم جدی داشته باشند و با توجه به اهمیت و ضرورت نقش بین‌المللی، گفتمان سازی کنند.

وی رصد و تحلیل، تولید محتوا، تولید محصول و گفتمان سازی در عرصه بین الملل را مورد توجه قرار داد و گفت: تشکل‌های بین المللی حوزوی به عنوان ظرفیت جهادی و طلبگی در این زمینه‌ها که در عرصه بین الملل اهمیت و ضرورت دارند، به ما کمک کنند.

تشکیل سه اداره امور مبلغان بین الملل، ایرانیان خارج از کشور و تشکل‌های بین الملل

حجت الاسلام والمسلمین سید جعفر موسوی‌زاده مدیر تبلیغ بین الملل حوزه‌های علمیه نیز در این نشست با تبریک و تسلیت شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه اظهار داشت: در گام اول رئیس جمهور شهید، نخست وزیر و نماینده شهید داشتیم و در گام دوم هم رئیس جمهور شهید داشتیم. امیدواریم این نظام و انقلاب خیلی قوی‌تر و بهتر از قبل در گام دوم حرکت کرده و اهداف رهبر معظم انقلاب در گام دوم به نتیجه برسد.

وی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های اداره تبلیغ بین الملل حوزه‌های علمیه گفت: در یک سال و دوماه از تشکیل اداره تبلیغ بین الملل، سه اداره امور مبلغان بین الملل، ایرانیان خارج از کشور و اداره تشکل‌های بین الملل ذیل اداره تبلیغ تعریف شد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی‌زاده افزود: اداره تشکل‌های بین الملل گام‌های مهمی را در سال‌های قبل برداشته بود و ما تلاش کردیم که نقاط قوت را تقویت و سعی کنیم نواقصی که وجود دارد را جبران کنیم.

مدیر تبلیغ بین الملل حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه تشکل‌ها کارهایی انجام می‌دهند که سازمان‌ها هیچ وقت نمی‌توانند انجام دهند، افزود: اولین کاری که در اداره تبلیغ بین الملل حوزه‌های علمیه انجام دادیم آیین نامه‌ای را برای تشکل‌ها مشخص کردیم و آن را تصویب کردیم.

وی اضافه کرد: برای ثبت تشکل‌ها با مراجعه حضوری مواجه بودیم و برای مشارکت حداکثری در پیشخوان حوزه یک سامانه ثبت تشکل راه اندازی کردیم. همچنین برای ۵۰ تشکل مجوز صادر کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی‌زاده ابراز کرد: سایت نمایشگاهی تشکل‌های بین الملل راه‌اندازی کردیم تا هر تشکلی در آن سایت کارهای خود را ارائه دهد. هدف از راه‌اندازی این سایت معرفی ظرفیت تشکل‌ها به همه و معرفی ظرفیت تشکل‌ها به یکدیگر بود.

مدیر تبلیغ بین الملل حوزه‌های علمیه همچنین از راه‌اندازی سامانه جامع تبلیغ بین الملل و تکمیل طرح مرکز امور نخبگان خبر داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha