چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
محصولات تراریخته

حوزه/ چهارمین پیش نشست همایش «جنگ بیولوژیک، ماهیت، ابعاد، پیامدها و راهکارها» در مجتمع حوزوی امام جعفر صادق(ع) شاهرود برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از سمنان، چهارمین پیش نشست همایش «جنگ بیولوژیک، ماهیت، ابعاد، پیامدها و راهکارها»، با عنوان «جنگ بیولوژیک، امنیت غذایی و نقش آموزه های دینی در مقابله با آسیب های آن» با کارشناسی داوود صائمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با همکاری واحد پژوهش مجتمع حوزوی امام جعفر صادق(ع) شاهرود، برگزار شد.

صائمی گفت: جنگ بیولوژیک عبارت است از استفاده از عوامل بیولوژیک «طبیعی» به منظور نابودی دشمن یا ایجاد ترس و دلهره در عموم مردم و بیوتروریسم یعنی هرگونه اقدام وحشت زا و آسیب رسانی که با استفاده آزاد سازی یا انتشار عمومی عوامل بیولوژیک شدید بیماری زا شامل انواعی از میکرو ارگانیسم ها و یا سموم بیولوژیک انجام می پذیرد؛ گاهی اوقات از بیوتروریسم به عنوان جنگ بیولوژیک یاد می شود؛ ولی در عمل، واژه «بیوتروریسم» را به معنی جنگ بیولوژیک، به کار می برند.

وی افزود: از چالش های مهم بشر برای جمعیت در حال رشد، تولید غذای سالم و کافی به جهت کاهش سوءتغذیه، رفع فقر غذایی و... است؛ یکی از راهکارهای مطرح شده برای تامین مواد غذایی، اصلاح ژنتیکی گیاهان و جانوران برای افزایش بهره‌وری و تولیدات بیشتر است که حاصل این تغییرات ژنتیکی؛ تولید محصولات تراریخته می باشد.

صائمی تصریح کرد: تولید و مصرف محصولات تراریخته در سه دهه اخیر از منظر تغییرات زیست محیطی، بهداشتی و اخلاقی بسیار بحث برانگیز بوده و موافقان و مخالفان خود را دارد، مهمترین حامیان محصولات تراریخته، آمریکا، سوییس و آلمان هستند و کمپانی ها و شرکت های صهیونیستی آمریکایی حرف اول را درباره تولید تجاری و صادرات تراریخته می زنند. حال پرسشی که به ذهن متبادر می‌شود این است که آیا می شود باور نمود که این کمپانی های صهیونیستی تولید مواد کشنده و معلول کننده میلیون ها انسان در سراسر دنیا، به فکر تولید غذای مردم هستند تا مردم بر اثر گرسنگی نمیرند؟

وی گفت: واقعیت آن است که در بسیاری از کشورهای اروپایی تراریخته ها ممنوع شده اند، زیرا عقلانیت و علم گرایی در کشورهای اروپایی عمدتا بیشتر از آمریکای عریض و طویل و کاپیتالیست و سرمایه دار حاکم است و از این‌رو کشورهای مهمی چون فرانسه و آلمان و روسیه و ۲۵ کشور دیگر قاره اروپا (بیشتر اعضای اتحادیه اروپا) و کشورهای دیگر از سراسر جهان از جمله ترکیه و عربستان کشت محصولات غذایی تراریخته (دستکاری ژنتیکی شده) را در کشور خود ممنوع کرده اند.

صائمی افزود: علل مخالفت دانشمندان و محققان آزاده با تولید و مصرف تراریخته ها دانش ناکافی بشر درباره عملکرد بیش از ۹۸ درصد ژنوم انسان و تعداد دقیق ژن های بسیاری از موجودات از جمله انسان، دانش ناکافی بشر نسبت به شرایط خاص بیان ژنها، دانش ناکافی بشر به تمامی صفات آدمی و حتی سایر موجودات، عدم امکان بررسی های کامل و همه جانبه اثرات ژن منتقل شده بدلیل زیاد بودن و طولانی مدت بودن و روی هم رفته، گران بودن آزمایشات اثبات بی خطر بودن برای محیط زیست و جانوران و انسان، مقاوم شدن باکتری ها و میکروب ها به آنتی بیوتیک ها، امکان سوء استفاده شیادان قاتل، فرصت ندادن به طبیعت برای بازسازی خود و غیره.

وی تصریح کرد: البته نباید از بیماری هایی که در اثر مصرف محصولات تراریخته به وجود می آید، چشم پوشی کرد. بیماری هایی از جمله اوتیسم پارکینسون و آلزایمر، سرطان، سمی شدن خون مادر و جنین، اختلال خود ایمنی، بیماری سلیاک که علائم آن شامل نفوذپذیری روده، باکتری های نامتعادل روده، اختلال دستگاه ایمنی بدن و واکنش آلرژیک، اختلال هضم و آسیب به دیواره روده، نقایص مادرزادی بر اثر سم مخصوص تراریخته ها، مرگ و میر سریع و زیاد و ...

صائمی در ادامه با اشاره به دلایل مخالفان و موافقان محصولات تراریخته از منظر قرآن افزود: مخالفان تولید محصولات تراریخته چنین عملی را مغایر با قوانین آفرینش الهی(آیه ۱۱۹ سوره نساء) و کرامت انسان(آیه ۷۰ سوره اسرا) تلقی کرده اند. برخی دیگر در مقابل دیدگاه مخالفان، به آیاتی چون جواز تسخیر بشر در کائنات(آیه ۱۳ سوره جاثیه) و جانشینی وی از طرف خداوند در زمین(آیه ۳۰ سوره بقره)، قاعده نفی سبیل(۱۴۱ سوره نساء)، ماموریت آبادانی زمین توسط انسان(آیه ۶۱ سوره هود) تمسک جسته اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha