سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ |۱۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 18, 2024
نمازجمعه مشهد

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: برادران و خواهران جوان و تحصیل‌کرده، عزیزان من، اگر می‌خواهید یک نماد از حکمرانی دینی ببینید، به سیره شهید رئیسی نگاه کنید. این عمل، نماد حکمرانی دینی بود که به سراغ محرومان و مستضعفان می‌رفت و در مقام انجام وظیفه، از تلاش و فعالیت خسته نمی‌شد و مجاهده، او را از پا در نمی‌آورد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت‌ الله سید احمد علم‌ الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور پرشور زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به سانحه اخیر سقوط بالگرد و شهادت خادم ملت، شهید حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی اظهار کرد: نسبت به حوادثی که اخیراً صورت گرفته است، بنده وظیفه خودم می‌دانم که از سنگر نماز جمعه، از همه افراد، شخصیت‌ها و اقشار مختلف مردم که درخصوص شهادت این عزیز ابراز لطف کردند، تشکر کنم؛ به‌خصوص از رهبر معظم انقلاب که نهایت محبت را نسبت به داغ‌دیدگان این حادثه عنایت کردند و انفاس قدسیه ایشان، واقعیت‌ها را برای مردم روشن کرد.

وی افزود: در وهله بعد، تشکر می‌کنم از همه مسئولان و مدیران و همه شما مردم شهیدپرور این شهر که اگر فرزندی از تبار و سرزمین شما در مسیر خدمت به شهادت رسید، همه شما نسبت به او این همه هیجان، محبت و عاطفه نشان دادید. در این بین، مخصوصاً از تولیت آستان قدس رضوی حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای مروی و همه عزیزان خدمتگزار استان تشکر می‌کنم.

چهار خصوصیت رفتاری شهید جمهور

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به چهار خصوصیت رفتاری شهید جمهور خاطرنشان کرد: موضوعی که انگیزه هیجانات، الطاف و محبت‌های فوق‌العاده و پرفوران شما مردم بود، چهار نکته و خصوصیتی است که همه شما به اتفاق وجود آن‌ها را در شخصیت رئیس‌جمهور شهید تأیید می‌کنید. خصوصیت اول او مربوط به شخصیت خدمتگزار خدمات بی‌سابقه‌اش بود و خصوصیت دوم به توجهی مربوط می‌شد که او نسبت به محرومان و تأمین مستضعفان در همه رده‌ها و اقشار داشت.

وی ادامه داد: خصوصیت سوم شهید جمهور، تلاش خستگی ناپذیرش در همه ابعاد و مراحل مختلف دوران مأموریت و مسئولیتش بود که حتی در فرمایشات مقام معظم رهبری هم موردتوجه قرار گرفت. خصوصیت چهارم نیز اخلاق، روش و خضوع و خشوع کامل او در برابر همه مردم بود که به خصوص درقبال اقشار مستضعف بروز و ظهور داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: بنده در مقام تبیین این خصوصیت‌ها نیستم. این مسائل را همه شما قبول دارید و درباره هرکدام، بسیاری از شما عزیزان خاطرات ارزشمندی دارید که گوشه و کنار بیان می‌کنید. در این شرایط، آن‌چه مهم است، این است که عامل رقم‌خوردن این خصوصیات چه بود یعنی چه چیزی باعث می‌شد فردی دو ساعت در روز بخوابد و در مقابل این استراحت، ساعت‌ها بی‌وقفه کار کند و بی انگیزه و خسته هم نشود.

وی تأکید کرد: این موضوع تلاش خستگی‌ناپذیر در کلام مقام معظم رهبری هم مورداشاره قرار گرفت. ایشان در دیداری که با خانواده شهید داشتند، تصریح کردند که آقای رئیسی به سفر می‌رفت و حجم عظیمی از خدمات، پروژه‌ها، طرح‌ها و برنامه ها را اجرا می کرد اما در مسیر برگشت نه تنها موردتمجید قرار نمی گرفت بلکه حجم عظیمی از تمسخر و توهین را به چشم می‌دید و بازهم مسیر خدمت را ادامه می‌داد.

اخلاص، مهم ترین ویژگی فردی خادم ملت

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: بنده در طول این ۴۱ سال که با ایشان محشور بودم، به چشم می‌دیدم در هر مسئولیت کارهای بزرگی انجام می داد اما آن ها را اظهار نمی کرد. یک زمان درحالی که یک جوان حدوداً ۲۵ ساله بود، مأموریتی از طرف امام راحل به او واگذار شد، آن را انجام داد و با نتایج قابل توجه و مهم نزد امام بازگشت اما هیچکدام از آن ها را بعداً بر زبان نیاورد. در طول این سال های مسئولیت نیز همین گونه بود و خدمتی را که انجام می داد، آن را مطرح نمی کرد تا بر پیکر اخلاصش ضربه وارد نشود.

وی بیان کرد: یک ایراد مرسومی که به دولت سیزدهم می گرفتند، این بود که همه می گفتند رسانه آقای رئیسی ضعیف است. بعد از شهادت او معلوم شد که رسانه ضعیف نبود بلکه این آقا خودش اخلاص داشت و اجازه نمی داد همه چیز گفته و همه عکس ها منتشر شود. کارش برای خدا بود. اگر به خانه محرومان می رفت، فکر می کرد انتشار این محتوا ممکن است اینطور بشود که از فقر محروم، پلکانی برای شهرتش ساخته شود.

امام جمعه مشهد با اشاره به خاطراتی از شهید حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی اظهار کرد: در طول سال، روزی نبود که روزه اش مستحب باشد و ایشان قائل به روزه آن نباشد. همواره در عین دوندگی و بحران کار، روزه دار بود و حتی افراد خانواده اش، نزدیک زمان مغرب متوجه می شدند روزه دار است. یک ویژگی دیگر ایشان آن بود که فقیه و مجتهد بود. از سالیان قبل و در طول مجالس چهارم و پنجم، نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری و عضو هیئت رئیسه خبرگان بود. کتاب قواعد فقه در باب قضا و شهادات، یکی از تألیفات تخصصی ایشان است تاکنون دوبار تجدیدچاپ شده و در اختیار فضلا قرار دارد.

وی افزود: یک خصوصیت دیگر ایشان، ولایتمداری و تبعیت از رهبری بود. ایشان دکترای حقوق داشت اما میگفت طلبه هستم. خودش را سرباز مقام معظم رهبری می دانست و همیشه اصرار داشت همه محبت ها باید به سمت رهبر معظم انقلاب باشد. بر همین مبنا نیز در بسیاری از مسائل راهبردی حتماً تقید داشت خدمت حضرت آقا برسد و نظر ایشان را عمل کند.

سیره شهید رئیسی، نماد حکمرانی دینی است

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه سیره شهید رئیسی نماد حکمرانی دینی است، خاطرنشان کرد: عامل رقم خوردن این ویژگی های اخلاقی و رفتاری، براساس تبعیت او از مبانی حکمرانی دینی بود. برادران و خواهران جوان و تحصیل کرده، عزیزان من، اگر می خواهید یک نماد از حکمرانی دینی ببینید، به سیره شهید رئیسی نگاه کنید. این عمل، نماد حکمرانی دینی بود که به سراغ محرومان و مستضعفان می رفت و در مقام انجام وظیفه، از تلاش و فعالیت خسته نمی شد و مجاهده، او را از پا در نمی آورد.

وی ادامه داد: ما هر زمان در برابر جریان های روشنفکر از ولایت فقیه صحبت می کنیم، آن را ناظر بر ابعاد فکری می دانند و نسبت به تحقق ساحت عملی آن تشکیک می کنند اما با عمل این شهید بزرگوار دیدیم این امکان وجود دارد که آقایی در صدر امور اجرایی کشور قرار بگیرد درحالی که فقیه، حقوقدان، مجاهد و ذوب در مقام ولایت باشد و در رفع مشکلات مردم نیز شب از روز نشناسد.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: برادران و خواهران، دوره مسئولیت شهید رئیسی به ما نشان داد که مردم باید در گام اول انتخاب خود به میزان اطاعت پذیری فرد از رهبری و ولایت فقیه توجه کنند زیرا اگر غیر از این محقق شد، جز ندامت و پشیمانی در پی نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: خدایا تو را شکر می کنیم؛ در این داغ جانکاهی که می توانست همه ما را از پا دربیاورد نه تنها صبر می کنیم بلکه بالاتر از آن شکر می کنیم زیرا دستاوردهایی که شهادت او برای اسلام ایجاد کرد، حتی از خدمات و مجاهدت هایش مؤثرتر و مفیدتر بود و با شور پرعاطفه شما مردم، دنیا به چشم دید که این انقلاب با جان و دل ملت عجین است. خدا به شما اجر بدهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha