دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ محرم ۱۴۴۶ | Jul 22, 2024
نشست صمیمی مدیران حوزه های علمیه جنوب کشور

حوزه/ نشست صمیمی مدیران حوزه های علمیه جنوب کشور، استان های یزد، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، امروز شنبه ۱۲ خرداد ماه ۱۴۰۳ نشست صمیمی مدیران حوزه‌های علمیه جنوب کشور در سالن جلسات مدیریت حوزه علمیه استان یزد برگزار شد.

مدیران حوزه‌های علمیه استان‌های یزد، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد و جمعی از کادر این حوزه‌های علمیه مهمان این نشست بودند.

همچنین این نشست با حضور آیت الله ناصری نماینده ولی فقیه در استان یزد، دکتر جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی و معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد در این نشست با تسلیت فرا رسیدن سالروز رحلت امام خمینی(ره)، اظهار داشت: از ویژگی‌های امام خمینی(ره) دینداری، دلیری و شجاعت و خداباوری بود که ایشان می‌فرمودند: من غیر از خدا از هیچکس نترسیدم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس گفت: شهید مطهری ۱۲ سال شاگرد امام(ره) بود و بار آخر که پاریس در خدمت ایشان رسید، می‌گفت: چیزهایی از امام دیدم که نه تنها بر حیرتم بلکه بر ایمانم اضافه شد، وقتی از پاریس برگشتم، ‌دوستانم گفتند «چه دیدی؟» گفتم چهارتا «آمن» دیدیم، آمن به هدف، به هدفش ایمان دارد، دنیا اگر جمع بشود نمی‌تواند او را از هدفش منصرف کند.

وی ادامه داد: آمن به‌سبیله، به راهی که انتخاب کرده، ایمان دارد و امکان ندارد بتوان او را از این راه منصرف کرد، شبیه همان ایمانی که پیغمبر به هدفش و به راهش داشت.

وی خاطرنشان کرد: آمن بقوله، در میان همه رفقا و دوستانی که سراغ دارم، احدی مثل ایشان به روحیه مردم ایران ایمان ندارد، به ایشان نصیحت می‌کنند که «آقا! کمی یواشتر، مردم دارند سرد می‌شوند، مردم دارند از پای در می‌آیند.» که می‌گوید: «نه مردم این جور نیستند که شما می‌گویید، من مردم را بهتر می‌شناسم.» و ما می‌بینیم که روز به روز صحت سخن ایشان بهتر آشکار می‌شود.

وی تصریح کرد: بالاتر از همه آمن بربه، در یک جلسه خصوصی ایشان به من گفت: «فلانی! این ما نیستیم که چنین می‌کنیم، من دست خدا را به وضوح حس می‌کنم».

حجت الاسلام والمسلمین شمس بیان کرد: رهبر معظم انقلاب نیز در سخنرانی سال ۱۳۹۰، «عقلانیت»، «معنویت» و «عدالت» را ۳ بُعد اصلی مکتب سیاسی حضرت امام(ره) عنوان و تأکید کردند همه اینها برگرفته از اسلام است.

وی ابراز کرد: بر این اساس، «فرهنگ اسلامی» زیربنا و روح اصلی مکتب سیاسی امام است.

حجت الاسلام والمسلمین شمس با تأکید بر اینکه سه بُعد عقلانیت، معنویت و عدالت در اندیشه امام خمینی(ره) یک بسته تفکیک‌ناپذیر را تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: علت این تأکید آن است که آنچه غرب و حتی شرق را به اضمحلال سیاسی و فرهنگی کشانده، همین تکه‌تکه دیدن و غفلت از حداقل یکی از ابعاد سه‌گانه فوق‌الذکر است.

وی با بیان اینکه عقلانیتی که امام خمینی(ره) به آن معتقدند به‌خلاف عقلانیت غربی است، تصریح کرد: این عقلانیت به‌عکس عقلانیت لیبرال و سکولار غربی، بر ایستادگی و مقاومت در برابر مستکبران و توکل به خداوند و اعتقاد راسخ به وعده حق الهی دعوت می‌کند.

استاد حوزه علمیه استان یزد، با اشاره به عنصر معنویت به‌عنوان یکی از ابعاد مهم مکتب امام خمینی(ره) و با تأکید بر اینکه اگر از هرکدام از این ابعاد سه‌گانه غفلت شود، کل مکتب ناقص می‌شود، گفت: از این روی آنها که می‌گویند حکومت نباید به امر به معروف و نهی از منکر پرداخته و کاری به بهشت و جهنم مردم داشته باشد، از این مسئله عمداً یا غفلتاًً، غافل‌اند که جاری و ساری بودن معنویت و فرهنگ اسلامی میان مردم یکی از سه بعد اصلی این مکتب را تشکیل می‌دهد و اگر چنین معنویت و فرهنگی از مردم و به‌تبع آن جامعه رخت بربندد، کل این مکتب و انقلاب با چالش عظیم روبه‌رو خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه اهمیت دادن به نقش و جایگاه مردم، از دیگر نکات اساسی در مکتب سیاسی حضرت امام(ره) و همچنین اندیشه مقام معظم رهبری است که متأسفانه برخی در این زمینه نیز به مکتب امام(ره) جفا کردند، ابراز کرد: نقش و حضور مردم در برپاداشتن نظام اسلامی، در مکتب امام(ره) هیچ‌گاه یک حضور تشریفاتی و تزئینی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس تأکید کرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ۱۴ خرداد ۹۲ تأکید می‌کنند، «باور به مردم» در کنار «باور به خود» و «باور به خدا» جزو سه باور اصلی بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران است، امام(ره) نیز به‌خوبی مردم را می‌شناخت و به‌درستی از ظرفیت‌ها و پتانسیل مردمی استفاده می‌کردند.

در ادامه این نشست معاونین حوزه علمیه استان یزد به تشریح تجربیات و برنامه‌های مربوطه پرداختند و مدیران حوزه‌های علمیه استان‌های جنوب کشور نیز نقطه نظرات و پیشنهادات خود را عنوان کردند.

گفتنی است: این نشست برای اولین بار در کشور برگزار می‌شود و در پایان نیز مصوباتی به تصویب رسید.

انتهای پیام. /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha