شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ |۲۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 29, 2024
جنگ روایت

مدرس و پژوهشگر سواد رسانه تصریح کرد: از جمله مهم ترین الزامات موفقیت در جنگ روایت ها، داشتن طرح و برنامه هوشمندانه و اتخاذ راهبرد صحیح در مواجهه با جبهه رسانه ای دشمن است.

دکتر معصومه نصیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که امروز دشمن در جنگ رسانه ای و در جنگ روایت ها بیش از هر چیز به دنبال القای یأس و نومیدی در بین مردم ما به خصوص نسل جوان است، اظهار داشت: ما در مواجهه با دشمن در این نبرد سنگین باید با طرح و برنامه دقیق و هوشمندانه عمل کنیم و لذا بدون توجه به این مسأله و نداشتن راهبرد مشخص و برنامه های دقیق نخواهیم توانست توطئه های رسانه ای دشمن را خنثی و ناکام کنیم.

وی افزود: مسلم است که اولین و مهم ترین نیاز برای موفقیت در این مساله، بعد از داشتن طرح و برنامه مشخص و مؤثر، وجود نیروی انسانی کارآمد و بصیر است که به لطف الهی در این زمینه جامعه ما مشکل خاصی ندارد، منتهای مراتب باید به طور مرتب به دنبال ارتقای سطح دانش و توامندی فعالان رسانه ای خاصه در بین جوانان مؤمن و انقلابی بود.

این فعال رسانه ای با بیان این که در نگاه کلان و ناظر به منافع ملی، رسانه ها به عنوان چشمان بینای مردم و بازوان پرتوان کشور در پیشبرد امور و اصلاح نقاط ضعف موجود به شمار می روند، گفت: در برهه های زمانی مختلف و در بزنگاه های حساس در طول تاریخ ۴۵ ساله بعد از انقلاب اسلامی رسانه ها در بسیج سرمایه های اجتماعی و عبور از گردنه های سخت انقلاب، نقش آفرینی مثال زدنی داشته اند که از آن جمله می توان به دوران دفاع مقدس و نیز عبور از بحران های اقتصادی و سیاسی متعددی اشاره نمود که کشور ما با آن در ابعاد ملی و حتی فراملی درگیر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: البته رسانه های نوظهور که در راستای غلبه یک ایدئولوژی خاص به دنیا فعالیت می کنند، بر نوع فعالیت رسانه های ما تاثیر گذاشته اند. شبکه های اجتماعی در شکل های مختلف با انتشار اخبار بد و تلخ سبب تغییر رویکرد بخشی از رسانه های کشور شده اند و رسانه ها برای جا نماندن از جریان تحمیلی تولید محتوای منفی و از دست ندادن مخاطب، با سرعت بیشتری اقدام به انعکاس اخباری می کنند که منجر به ایجاد یاس و ناامیدی می شود.

پژوهشگر و مدرس سواد رسانه ای همچنین بیان داشت: در این برهه از زمان که از یک سو شاهد جنگ رسانه ای علیه کشور هستیم و از یک سو جریان رسانه ای فاقد استراتژی مدون جهت مقابله با این جنگ رسانه ای است، سواد رسانه ای می تواند مخاطب را در برابر انواع تولیدات رسانه ای توانمند سازد.

نصیری با بیان این که ما در برهه حساس کنونی به شدت نیاز به فعالیت هدفمند به منظور جریان سازی موثر در عرصه رسانه ای داریم، گفت: بی شک هوشمندی و داشتن طرح و برنامه دقیق در این زمینه می تواند ما را در نیل به اهداف خود ناظر به منافع و مصالح ملی یاری کند.

وی در خاتمه افزود: بی شک در جنگ روایت ها، افراد و جریاناتی پیروز این میدان هستند که بتوانند روایتشان را غالب کنند و این غلبه به مدد تدوین استراتژی رسانه ای و در پی آن جریان سازی رسانه ای صورت می گیرد که البته در این خصوص نیز نباید از اهمیت و ضرورت سواد رسانه ای و ارتقای آن در جامعه غافل شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha