پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ |۲۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 27, 2024
رهبر انقلاب

حوزه/ محمد علی شفیعی کارشناس مسائل آمریکا گفت: رهبری در این نامه تبیین کردند چه یمنی باشید یا عراقی و لبنانی اهمیت اولیه ندارد، بلکه مهم این است که هر کس در این پازل نقش خودش را ایفا کند و دانشجویان آمریکایی را هم در سمت درست تاریخ و جبهه مقاومت معرفی کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، دانشگاه‌های آمریکا چند ماه است به نشانه اعتراض به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، شاهد اعتراض‌هایی است که از نگاه ناظران، نمونه آن در دهه ۱۹۶۰ میلادی و اعتراض‌های دانشگاه‌های این کشور به جنگ ویتنام دیده شده‌ بود.

این اعتراض‌ها در بیش از ۵۰ دانشگاه آمریکا به نسل‌کشی صهیونیست‌ها تا جایی پیش رفت که دامنه آن برخی دیگر از کشورها مثل استرالیا (دانشگاه‌های ملبورن و سیدنی)، کانادا (دانشگاه‌های مک‌گیل و کنکوردیا)، فرانسه (مؤسسه مطالعات سیاسی پاریس و دانشگاه سوربن)، ایتالیا (دانشگاه ساپینزا)، انگلیس (دانشگاه‌های لیدز، کالج لندن و دانشگاه وارویک) و غیره کشیده شد.

مقام معظم رهبری با توجه به اهمیت بیداری جوانان آمریکایی در نامه خود، دانشجویان آمریکایی را به طور مستقیم مخاطب قرار دادند و ضمن اعلام همبستگی و همدلی با این جوانان آنها را در سمت درست تاریخ معرفی کردند. طرف درست تاریخ و خطاب قرار دادن دانشجویان آمریکایی به عنوان جزئی از جبهه مقاومت، دو کلید واژه پربازتاب نامه رهبری در رسانه‌های بین المللی و داخلی بود.

در همین راستا خبرنگار بین الملل خبرگزاری حوزه با محمد علی شفیعی کارشناس مسائل آمریکا به گفت و گو پرداخته است.

وی معاون اندیشکده خانه دیپلماسی، مترجم کتاب "آمریکا تور وداع"، "سینمای امنیت ملی" و " درسهایی برای دنیای پسا کرونا" و نویسنده همکار در کتاب "آشنایی با ساختار و تحولات نظام سیاسی آمریکا" است .

ضرورت تبیین «سمت درست تاریخ» عبارت مهم نامه رهبری در فضای مجازی / گسترش جبهه مقاومت از یمن تا آمریکا

متن گفت و گو به شرح ذیل است:

حوزه: لطفاً در خصوص شکل گیری جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی در آمریکا و پیشینه و دلایل شکل گیری آن توضیح دهید.

نکته مهم در خصوص تشکیل جنبش‌های دانشجویی ضد جنگ در آمریکا این است که این جنبش‌ها سابقه خیلی قدیمی دارند، قبل از جنبش‌های اخیر، جنبش دانشجویی ضد جنگ ویتنام تشکیل شد. اما نکته مهم در زمان جنگ ویتنام این بود که دانشجوهای آمریکایی در آن تحرکات، خود ذی نفع بودند به این معنا که در صورت ادامه جنگ بایستی به عنوان سرباز به جنگ اعزام می‌شدند و به نوعی منافع مستقیم هم در جریان ضد جنگ خود داشتند. اما در خصوص جنگ غزه و مخالفت با اقدامات رژیم صهیونیستی می‌توان گفت این بار جوانان آمریکایی خلوص بیشتری داند و کمتر به دنبال منافع شخصی هستند و در واقع جنبش‌های ضد جنگ در غزه اصالت بیشتری نسبت به سایر جنبش‌های گذشته دارد.

حوزه: برخی ادعا می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران به طور مستقیم در شکل گیری جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی در آمریکا نقش دارد حال آنکه مهمترین انگیزه دانشجویان آمریکایی و شعارهای آنها توقف حمایت دولت آمریکا از رژیم صهیونسیتی است نظر شما در این خصوص چیست؟

جنبش های دانشجویی ضد جنگ در غزه تحت تأثیر گسترش رسانه‌های اجتماعی شکل گرفت. عده‌ای می گویند این جنبش‌ها را ایران به راه انداخته و من اعتقادی به این موضوع ندارم. اگر در فضای سیاسی آمریکا کسی عاقل باشد نباید به این موضوع دامن بزند، بیشتر کسانی این مسئله را مطرح می‌کنند که خود حامی اسرائیل هستند و می‌خواهند این تحرکات دانشجویی را به دیگران و خارج از آمریکا مرتبط کنند.

شبکه‌های اجتماعی ابزاری برای بیداری دانشجویان آمریکایی و اروپایی شد

ولی واقعیت این است که دانشجویان آمریکایی به خاطر گسترش شبکه‌های اجتماعی از رسانه‌های رسمی آمریکا که اغلب مدیریت و کنترل آن بر عهده دولت آمریکا و اسرائیل است دور شدند و به سمت شبکه‌های اجتماعی چون تیک تاک ، اکس و اینستا گرام.. گرایش پیدا کردند این شبکه‌ها بین جوانان آمریکایی توسعه و نفوذ پیدا کرد و آنها را با واقعیت‌های جهان آشنا کرده است.

زمانی که اتفاقی در سرزمین‌های اشغالی رخ می دهد، اخبار آن مستیقما به دست مخاطب می‌رسد و فاصله بین خبر و مخاطب را نمی توان سانسور کرد. شاهد مثال دیگر این است که رسانه‌های رسمی بیشتر مخاطب قشر میان سال به بالا آمریکایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در آن قشر همراهی بیشتر با صهیونیست‌ها مشاهده می‌شود، اما در قشر جوان به دلیل ضریب نفوذ بالای شبکه‌های اجتماعی و آشنایی بیشتر آنها با فضای مجازی با واقعیت‌های دنیا و جنایات صهیونیست‌ها بدون سانسور آشنا هستند.

حوزه: رهبر انقلاب اسلامی پیش از این دو نامه دیگر خطاب به جوانان اروپایی داشتند به نظر شما این سه نامه چه تاثیرات کوتاه مدت یا بلند مدتی در خصوص جایگاه و هویت بخشی به جوانان اروپایی یا آمریکایی دارد؟

نامه‌های قبلی مقام معظم رهبری خطاب به جوانان غربی کلی تر بود، اما این نامه مشخصا دانشجویان جوان آمریکایی را مخاطب قرار داد. در واقع حضرت آقا در نامه‌های خود 3 گام را در پیش گرفته بودند. نامه اول دفاعی بود؛ یعنی ایشان از ارزش های اسلامی در مقابل سیاه نمایی که غرب از اسلام انجام می داد دفاع کردند و از جوانان غربی خواستند تا خودشان بدون تاثیر رسانه‌ها و سیاستمداران و بی واسطه اسلام را مطالعه کنند. در نامه دوم خطاب به جوانان غربی به دنبال تبیین و روشنگری در خصوص مواضع اسلام بودند و به بررسی و ریشه یابی خشونت و تهاجمی که در سیاست غربی وجود دارد پرداختند. ایشان خطاب به جوانان غربی گفتند که اگر تعامل صحیحی با جهان اسلام داشته باشید فضای بین جهان اسلام و غرب فضای متفاوتی خواهد بود و این عدم تعامل صحیح از سمت غرب است که موجب بروز چنین مشکلاتی شده است.

نامه سوم خطاب به جوانان آمریکایی بود، چرا که دانشجویان آمریکایی این بار پیشرو در این جنبش ضد جنگ بودند. بسیاری از دانشجویان اروپایی که در این جنبش ضد جنگ حضور داشتند به تاسی از دانشجویان آمریکایی در این جنبش حضور پیدا کردند. در این نامه رهبری موضعشان رو به جلو بود و نه تدافعی و نه تلاش زیادی برای تبیین مواضع اسلام انجام دادند.

رهبر انقلاب جوانان آمریکایی را بخشی از جبهه مقاومت معرفی کردند

نکته دیگری که در این نامه وجود داشت این بود که با وجود آنکه این دانشجویان از هر دین و مسلکی در جنبش ضد جنگ در غزه حضور داشتند رهبری سعی کردند آنها را جذب جریان مقاومت کنند و به نوعی جبهه مقاومت را برای این دانشجویان تبیین کنند به طوری که به آنها بگویند جبهه مقاومت آن چیزی نیست که سیاستمداران شما آن را به عنوان تروریسم معرفی می کنند، جبهه مقاومت همین کاری است که شما می کنید و برای همه دنیا تبیین می کنند که جبهه مقاومت منحصر به کشورهای اسلامی خاورمیانه نیست بلکه جبهه مقاومت جبهه‌ گسترده‌ای است که هر کسی با ظلم و کشتار و اشغالگری و بی عدالتی مخالف باشد در واقع بخشی از جبهه مقاومت است و این موضوع اهمیت زیادی دارد.

در واقع هر کسی مسلمان یا غیر مسلمان باشد و یا به طور مستقیم از گروه‌ها و کشورهایی باشند که به طور مستقیم حامی فلسطین هستند و یا در قلب اروپا و آمریکا باشند همه بخشی از جبهه مقاومت هستند و آقا همه آنها را قسمت‌های پازل بزرگ مقاومت می‌دانند و همه این افراد را در «سمت درست تاریخ » می‌خوانند. رهبری در این نامه تبیین کردند چه یمنی باشید یا عراقی و لبنانی اهمیت اولیه ندارد، بلکه مهم این است که هر کس در این پازل نقش خودش را ایفا کند و دانشجویان آمریکایی را هم در سمت درست تاریخ و جبهه مقاومت معرفی کردند که آنها به درستی نقش خود را ایفا کردند.

ضرورت تبیین «سمت درست تاریخ» عبارت مهم نامه رهبری در فضای مجازی / گسترش جبهه مقاومت از یمن تا آمریکا

حوزه: برخورد رسانه‌های غربی و آمریکایی با نامه رهبری را چگونه ارزیابی می‌کنید ؟

به طور مشخص رسانه‌های آمریکایی و غربی سعی کردند موضع منفی نسبت به این نامه داشته باشند و این نامه را ابزاری برای سرکوب دانشجویان قرار دادند به طوری که عنوان کردند؛ شما(دانشجویان آمریکایی ضد صهیونیست) مورد تایید نظام آیت الله ها و حامی تروریست هستید و البته این رویکرد آنها طبیعی است.

حوزه: به نظر شما برای ترویج، تبلیغ و تبیین موضوعات این نامه در عرصه بین الملل اعم از فضای مجازی و حقیقی چه رویکردی را باید اتخاذ کنیم؟

در تبلیغ این نامه باید موضوعات و ادبیات ایشان و معرفی شخصیت رهبر انقلاب به عنوان نویسنده نامه مورد معرفی قرار گیرد و مواضع ایشان تبیین شود. به طور مثال عبارت «سمت درست تاریخ» که غربی‌ها از آن سوء استفاده کردند و آن را سمت آیت الله ها و به اصطلاح خودشان سمت تروریست‌ها معرفی کردند.

اهمیت تبیین عبارت «سمت درست تاریخ» در نامه رهبری به دانشجویان آمریکایی

باید تبیین کنیم که ما سمت درست تاریخ هستیم و سمت جنایتکارها و افرادی که نسل کشی می کنند و زنان و کودکان را به قتل می رسانند نیستیم. تبیین این ادبیات به بهتر دیده شدن این نامه در جهان کمک می کند و مواضع نامه را به طور کلی و اصولی تشریح و تبیین کنیم.

در واقع باید از دو جهت روی این نامه کار کرد. اول آنکه این نامه را چه کسی نوشته و چه شخصیت و جایگاهی دارد. دوم آنکه سخنان ایشان را برای مخاطب خارجی تبیین کنیم. از آنجا که رسانه‌های رسمی غربی و آمریکایی به آن ضریب منفی می‌دهند، مسلما بهترین فضا برای انتشار این نامه درفضای مجازی است و بهترین شبکه تیک تاک است که دانشجویان آمریکایی بیشتر در این فضا حضور دارند ان‌شاء الله بتوانیم با تبیین این نامه عمق و برد این نامه را بین جوان آمریکایی بیشتر و بهتر کنیم.

حوزه: با وجود تلاش های طولانی رسانه های غربی در دفاع از رژیم صهیونیستی و سیاه نمایی جبهه مقاومت و نشان دادن آن ها به عنوان تروریست نوعی بیداری و همبستگی با ملت فلسطین در سراسر جهان انجام شده به نظر شما این اعتراضات دانشجویی آمریکا و سایر کشورهای غربی چه سرنوشتی دارند؟

پیش از این انتظار داشتم موج اعتراضات دانشجویی به تدریج فروکش کند، اما تغییر مهمی که اتفاق افتاده است و به این راحتی قابل بازگشت نیست، آن است که تمام هزینه هایی که برای تاثیر در اذهان عمومی آمریکا و همه مردم جهان طی سالهای سال انجام شده است، به یکباره طی عملیات طوفان الاقصی به هدر رفت.

پیش از این تمام دستگاه‌های فکری و رسانه‌ای و دولتی جهان، در تلاش بودند تا تصویر سفیدی از رژیم صهیونیستی به وجود آورند. تصویری که تمام جنایتهای جاری این رژیم طی تمام این سالها را می‌پوشاند و آنها را در در برابر مردم فلسطین، در موقعیت حق قرار می‌داد. اما به یکباره پس از این عملیات، شاهد آن بودیم که تحت تاثیر عوامل مختلفی که از آن جمله می‌توان به شبکه‌های اجتماعی به ویژه تیک تاک اشاره کرد، این هزینه‌های انجام شده از بین رفت و اذهان مردم به ویژه جوانان که کاربران اصلی شبکه های اجتماعی و مخاطبان اصلی رسانه های آلترناتیو هستند، نسبت به موقعیت سرزمین‌های اشغالی و ظلم جاری توسط رژیم صهیونیستی، روشن شد. اگر روزگاری تلاش ما این بود که مسئله فلسطین به راس مسائل جهان اسلام برگردد، امروزه شاهد آن هستیم که فلسطین به راس هرم مسائل مشترک جهانی رسیده است و ذهن و دل مردم جهان با مردم فلسطین همراه هستند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha