چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
اجرلو

حوزه/ کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به حمله به اردوگاه النصیرات، گفت: صهیونیست‌ها با این اقدامشان نشان دادند که هیچ تمایلی به پایان جنگ ندارند و به هیچ قاعده و قواعد بین‌المللی پایبند نیستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حسین آجرلو، کارشناس مسائل غرب آسیا در برنامه جهان امروز درباره حمله به اردوگاه نصیرات گفت‌وگو کرد.

سؤال: امروز صهیونیست‌ها به بهانه اسراء دست به جنایت هولناکی زدند و بیش از ۲۰۰ فلسطینی را در نصیرات به شهادت رسانده اند. بفرمایید که چرا نتانیاهو به همچین اقداماتی دست می‌زند؟

آجرلو: به نظر می‌رسد که این از طرف صهیونیست‌ها دارد به یک امر روزانه تبدیل می‌شود و هر روز ما اخبار جدیدی از این جنایت‌ها می‌شنویم. تحولات جدید را ما وقتی با یک نگاهی به تحولات پیرامونی و داخل بررسی می‌کنیم، می‌توانیم چند نقطه را ببینیم که چرا رژیم صهیونیستی و بخصوص نتانیاهو دستور چنین عملیاتی را با این حجم از تلفات در اینچنین جوی داده است. اولین مسئله که می‌توانیم بگوییم این است که اصولاً در شرایط کنونی رژیم صهیونیستی از چند جهت بخصوص کابینه رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو از چند جهت تحت فشار هستند. یک طرح آتش بسی ارائه شده است از سوی ایالات متحده امریکا و بسیاری از کشورها از آن حمایت کرده اند، کشورهای عربی و بسیاری از کشورهای اروپایی از آن حمایت کردند و صهیونیست‌ها به شدت تحت فشار قرار گرفته اند چرا که این طرح را ایالات متحده ارائه کرده است و اعلام کرده است که طرح صهیونیستی است. اما از آن طرف در داخل آن متحدین کابینه بخصوص اسموتریج، وزیر دارایی و بن گویر، وزیر امنیت داخلی یا همان وزیر کشورشان به شدت مخالف هستند و اعلام کرده اند که اگر این طرح اجرا شود و این آتش بس اجرا شود، از کابینه خارج می‌شود و عملاً ما شاهد سقوط کابینه هستیم.

اختلاف درونی منجرشد که نتانیاهو در یک دو راهی قرار بگیرد

آجرلو: از سوی دیگر اشخاص دیگری هستند که در رژیم بر این باور هستند که اگر این آتش بس صورت بگیرد، تعدادی از این اسراء آزاد می‌شوند و می‌توانیم بعد از این مرحله یک عملیاتی انجام بدهد که ما سردمدار این بحث آقای بنکس اعلام کرده بود که باید با این طرح امریکایی ما پیش برویم. این اختلاف درونی منجر به این شد که نتانیاهو در یک معما و یک دو راهی قرار بگیرد. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه نتانیاهو راضی به این طرح آتش بس نبود، می‌دانست که اگر وارد یک فرآیند آتش بس اتفاق بیفتد آن هم در مدت بیش از یکماه احتمال زیاد ما شاهد بودیم که اعتراضات همانطور که همین امروز اعتراضاتی در تل آویو و برخی از مناطق رژیم صهیونیستی ادامه داشته است، با این روند روبرو می‌شود، مخالفین می‌توانند منسجم شوند با حمایت امریکایی ها، نتانیاهو در آینده سیاسی خودش دچار تردید شده است، همین مسئله باعث شده است که وارد این فرآیند شود. مسئله دوم این است که اصولاً اگر می‌خواهند وارد فرآیند آتش بس شوند، رژیم صهیونیستی تا الان هیچ دستاوردی از آن طرحی که اعلام کرده بود، ما اهداف جنگ را تعریف کرده بود، تقریباً هیچ دستاوردی نداشت. آن اهدافی که تعریف شده بود چند تا اصل داشت، یکی آزادسازی اسراء، عملاً تا الان هیچ اسیری آزاد نشده بود به جز ۴ نفری که اتفاق افتاده است و بیشتر جنازه‌های صهیونیست‌ها برگشت خورده بود. دومین مسئله بحث از بین بردن قدرت نظامی حماس بوده است که عملاً با عملیاتی که همین امشب در مناطق پیرامون نوار غزه اتفاق افتاد، نشان می‌دهد که عملاً این قدرت همچنان پایدار است. مسئله بعدی این بود که ماهیت حکومت سیاسی در نوار غزه را عوض کند که آن هم اتفاق نیفتاده است یعنی عملاً اینها هر منطقه‌ای را که می‌رفتند تحت فشار مقاومت مجدداً تخلیه می‌کردند و حماس را در آن منطقه می‌توانست مجدداً احیای سیاسی کند و تا الان هم هیچ فرآیند سیاسی چه در عرصه بین المللی و چه در عرصه داخلی فلسطین تعریف نشده است. این هم نشان می‌داد که برای اینکه حتی اگر وارد فرآیند آتش بس پیشنهادی ایالات متحده امریکا شوند نیاز به یک برگ برنده داشته اند که این برگ برنده نشان می‌دهد که نه، ما ارتشی هستیم مقتدر و این بحث‌هایی که داشت اتفاق می‌افتاد. اینجا بود که به نظر می‌رسد نتانیاهو این تصمیم را گرفته است و از سوی دیگر مسئله‌ای که شاید اینجا باز هم مورد توجه قرار بگیرد که چرا این اقدام را انجام داد و اینکه با اخباری هم که دارد می‌آید، ایالات متحده هم در حوزه اطلاعات و هم در حوزه همکاری عملیاتی رژیم صهیونیستی را کمک رسانده است. این هم یک نشانه‌ای است که اصولاً به نظر می‌رسد خود امریکایی‌ها هم می‌خواستند به نوعی این ارزشی که به دولت نتانیاهو دادند، آنها را تشویق کنند وارد این فرآیند آتش بس شوند. اینکه چقدر در این زمینه موفق بوده اند یا نه، ما نمی‌دانیم.

سؤال: یعنی با این اقدام رژیم صهیونیستی را تشویق کنند که پای میز مذاکره بیایند و آتش بس را بپذیرند؟

آجرلو: بله.

سؤال: امریکا مواجه جهانی و مواجه درونی کشور خودش را چطور پاسخ می‌دهد؟

آجرلو: امریکایی‌ها نشان دادند در بحث رژیم صهیونیستی به دلیل نگاه بیرونی‌تر و شناخت دقیق‌تر می‌دانند که صهیونیست‌ها از همان ابتدا می‌بینیم این هشدار را می‌دادند اگرچه دنبال یک جنگ فرسایشی علیه حماس بودند، اما به دنبال یک جنگ گسترده نبودند، چراکه از نگاه آنها از بیرون وقتی نگاه می‌کنند، این جنگ، جنگی است که رژیم صهیونیستی را هر روز به یک باتلاق بزرگ تری هدایت خواهد کرد. حتی صهیونیست‌ها در همین طرح آتش بس داشتند صحبت از جنگ از جبهه شمال و با حزب الله می‌کردند. اینها نشان می‌دهد که امریکایی‌ها این را اقدامی می‌دانستند که این جنگ با حزب الله فرق دارد جنگ در نوار غزه، مردمی تحت محاصره، در اردوگاه و در یک منطقه بسیار محدود. رژیم صهیونیستی وارد یک فرآیند خود تخریبی شدیدی شده است، امریکایی‌ها به دلیل اینکه دلسوزی آنها با توجه به بیرونی بودن آنها برای صهیونیست‌ها بیشتر است، می‌خواستند مانع از این اقدام شوند. به نظر می‌رسد ایالات متحده ضمن اینکه امریکایی‌ها به شدت به دنبال یک جنگ فرسایشی، ترورهای هدفمند و از بین بردن توان مقاومت هستند، اما جنگ‌های گسترده و تداوم جنگ به این صورت برای صهیونیست‌ها را به صلاح نمی‌دانند و می‌دانند که اگر این فرآیند به وجود بیاید، هم صهیونیست‌ها از نظر داخلی دچار چالش می‌شوند و هم از لحاظ نظامی هر روز دارد آن افتضاحی که ارتش رژیم صهیونیستی شکل می‌دهد تشدید می‌شود. اوج آن هم این است که در همین عملیات به قول و ادعای خودشان قوی‌ترین ارتش منطقه این عملیات هم حتی با کمک امریکایی‌ها انجام داده است، این نشان می‌دهد که ارتش رژیم صهیونیستی، ارتش ناتوان و وابسته است.

سؤال: این مدل دلسوزی امریکا می‌تواند به دوستی خاله خرسه هم تعبیر شود. امروز روزی بود که قرار بود بنگانس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از کابینه جدا شود، فکر می‌کنید این اتفاقی که افتاد و این اقدام چقدر می‌تواند این موضوع را تحت الشعاع قرار بدهد؟

آجرلو: به نظر می‌رسد اختلافات به حدی زیاد است و اگر این کابینه همچنان تداوم داشته است، با همان حمایت ایالات متحده امریکا بوده است. اساساً امریکایی‌ها با توجه به اینکه برای کنترل شخص نتانیاهو و تحولات آن به افرادی مثل بنگانس نیاز دارند که در کابینه حضور داشته باشد. اینها هم به نظر می‌رسد یکسری تهدیداتی باشد. البته معلوم نبود آن بیانیه‌ای که بنگانس می‌خواهد بخواند این است که از کابینه خارج شود شاید مثل دفعه قبل تهدید بود، چون دفعه قبل همچنین اتفاقی افتاد ولی تهدید بود که اگر این اتفاق بیفتد ما نمی‌توانیم همکاری داشته باشیم. به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها و بنگانس و آن طیف فکری بنگانس دنبال این بودند که با فروکش کردن نوار غزه به سمت حملات هدفمند به جبهه شمال بروند و بتوانند حزب اللهی که به یک تهدید امنیت جدی برای صهیونیست‌ها تبدیل شده است را وارد شوند ولی به نظر می‌رسد که این هم یک مقداری آن محاسبات اینها را به هم ریخته است و به نظر می‌رسد همچنان امریکایی‌ها تمایل دارند تا زمان سقوط نتانیاهو به نوعی بنگانس بعنوان یک کنترلگر درکنار این باشد و این تحول هم شاید بتوانیم آن را تحلیل کنیم.

سؤال: واکنشی که حماس خواهد داشت، آیا یافتن این ۴ اسیر و تعدادی از اسرای رژیم صهیونیستی که با این عملیات کشته شده اند، آیا بعنوان یک دستاورد برای نتانیاهو و رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود یا خیر؟

آجرلو: در حوزه رسانه‌ای و در حوزه تبلیغات جنگ به نظر می‌رسد دستاورد کوتاه مدت داشته است، اما در حوزه میدانی و راهبردی و حتی تاکتیکی عرصه‌های نظامی و امنیتی در حوزه نوار غزه، اینکه اینها ادعا داشتند در یک عملیات زمینی گسترده در نوار غزه کنترل نوار غزه را، این باریکه چهل در پنجاه کیلومتر را دراختیار دارند، به نظر می‌رسد که این عملیات را با این پوشش و با این حد انجام دادند و این همه هم جنایت کرده اند یعنی یک منطقه‌ای را عملاً به منطقه سوخته تبدیل کرده اند، مردم غیرنظامی را به شدت برای انحراف عملیات به شهادت رسانده اند با این حجم جنایت توانسته اند تقریباً ۴ اسیر خودشان را فراری بدهند. اینها نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها در حوزه راهبردی اقدامی انجام نداده اند و این هم یک عملیات در این شرایط بیشتر رسانه‌ای و در حوزه فضاسازی و تبلیغات جنگ می‌تواند اثرگذار باشد.

سؤال: حماس در واکنش به این موضوع گفته است ما حتماً اسرای بیشتری را از رژیم صهیونیستی خواهیم گرفت، به نظر شما مقاومت در روزهای آینده چه تدابیری را می‌اندیشند؟

آجرلو: اصولاً حماس بعد از جریان هفتم اکتبر استراتژی به نام تقابل داشت یعنی تاکتیک خودش در عرصه میدانی بحث تقابل‌های رودررو بود. تقریباً از یک ماه پیش تاکتیک مقاومت به غیر از بحث تقابل وارد یک عرصه جدیدی شد و آن هم اسیرگیری بود. ما تقریباً چندین گزارش داشتیم که نیروهای مقاومت فلسطین در یک ماه اخیر، موفق شده بودند چه به صورت اجساد نظامیان صهیونیست را اسیر گرفتند، در اخبار متعددی که منتشر شده است. پس این تاکتیک اضافه شده بود و این بیانیه‌ای هم که امروز حماس داد اشاره مستقیم داشت و این نشان می‌دهد که حماس قدرت این را داشته است که عملیات اسیرگیری از نظامیان را تداوم بدهد. باید به این نکته هم توجه کنیم، در بیانیه‌های مختلف این است که این اقدام باعث شده است که برخی از اسرای دیگر هم آسیب ببینند و شرایط برای آنها سخت‌تر شود. یعنی خود رژیم صهیونیستی عملاً وارد این فرآیند شده است. مسئله‌ای که باید دقت کنیم، اینکه در این فرآیند آزادسازی اسراء هیچ اسیر راهبردی و نظامی آزاد نشده است، یعنی چه اسرای تقریباً اینها اسرای غیر نظامی بوده اند و اینکه می‌گویم عملیات یک عملیات تبلیغاتی بوده است، توانسته است آنهایی که سطح حفاظت کمتری کنترل می‌شده اند را آزادسازی انجام بدهد و در حوزه راهبردی نتوانسته است عملیات موفقی باشد، اما محور مقاومت فلسطینی نشان داده است که در یک ماه اخیر چندین عملیات را در این زمینه انجام داده است. به نظر می‌رسد ما شاهد افزایش این تاکتیک باشیم و صهیونیست‌ها باید منتظر تقابل‌های جدی‌تر و حتی اسیرگیری با شیوه‌های مختلف توسط نیروهای نخبه جنبش مقاومت فلسطینی باشیم.

سؤال: فکر می‌کنید نتانیاهو با این آزادسازی ۴ اسیر می‌تواند قدری فشارها را از روی خودش کم کند، می‌تواند بعنوان یک دستاورد به آن نگاه کند و قدری زمان بخرد یا خودش را محبوب‌تر کند. یا از منظر دیگر، آیا آزادی این ۴ اسیر مانعی است که بنگانس از کابینه استعفاء ندهد؟

آجرلو: بحثی که تا الان وجود دارد این است که کلیت و ماهیت رژیم صهیونیستی بعد از عملیات هفتم اکتبر دچار یک آسیب جدی شد. به قدری این جدی بود که حتی رژیم صهیونیستی نتوانست یک آلترناتیو برای یک سیاستمداری که عملاً رهبری آن زیر سؤال رفته بود را پیدا کند. عملیات وعده صادق که اتفاق افتاد این را یک نوع بازنمایی بیشتری کرد یعنی رژیم صهیونیستی دچار یک خسران عجیب و غریبی شد و مدیریت بحران آن دچار بحران جدی شد. تحولات اخیر هم نشان می‌دهد حتی با این اقدام اخیر که ما در این زمینه ما می‌توانیم شاهد باشیم که رژیم صهیونیستی در این اقدامی که انجام داده است، همانطور که عرض کردم، ما نمی‌توانیم این را یک امر راهبردی ببینیم، یک امر تبلیغاتی است، به نظر می‌رسد با این نوع واکنش و با این یک نوع هجمه خبری که داشته است، می‌خواست یک اعلام پیروزی نسبی داشته باشد ولی ما همین امروز همانطور که عرض کردم، راهپیمایی علیه نتانیاهو را داشتیم، اعتراضات جدی داشتیم و در عرصه بین المللی جنایتی که انجام شد، کلاً آن خبرها را تحت پوشش قرار داد، یعنی اگر می‌خواست یک بهره مندی داشته باشد با این حجم از جنایت علیه بشریت، نشان داد که این حداقل در عرصه بین المللی دستاوردی نداشته است در عرصه داخلی هم صهیونیست‌ها تقریباً بعد از هفتم اکتبر آن اعتمادشان را به رژیم حاکم از دست دادند و به نظر می‌رسد با این حرکات نمایشی آن اعتماد بازنخواهد گشت و بنگانس و افرادی که در این روند هستند و بقیه‌ای که دارند در این روند تلاش‌هایی می‌کنند که یک مقدار نقش امریکا را بیشتر کنند و آن جبهه مقابلی که اسموتریج و بن گوینی که دنبال این هستند که نقش امریکا را کمتر کنند و خشونت بیشتری علیه فلسطینی‌ها انجام دهند، شکاف این دو قطبی شدن که ما در ساحت سیاسی رژیم صهیونیستی مشاهده می‌کنیم، عملاً این رژیم بعد از بی ثباتی سیاسی، دچار یک دوقطبی‌های عجیب و غریبی حتی اجتماعی و سیاسی عمیقی کرده است. به نظر می‌رسد نه تنها این اقدام برای نتانیاهو کارساز نخواهد بود، بلکه به نظر می‌رسد با توجه به این حجم جنایتی که شده است، ما شاهد این خواهیم بود که فشارهای بین المللی هم برای شخص نتانیاهو افزایش پیدا خواهد کرد.

سؤال: اتفاقاً در این چند ماه واکنش‌های بین المللی را شاهد بوده ایم، ولی به جنایت امروز خیلی از کشورها واکنش نشان دادند و به خیابان‌ها آمدند و راهپیمایی کردند. این حضور کشورهای مختلف و مردم آزاده دنیا برعلیه نتانیاهو، برعلیه اقدامات امریکا و رژیم صهیونیستی چه پیامی می‌تواند برای این دو کشور به همراه داشته باشد؟

آجرلو: اصولاً رژیم صهیونیستی به چند دلیل بخصوص از طرف افکار عمومی غرب، زیاد تحت فشار نبوده است، علت آن هم این بوده است که یک جریان اصلی رسانه‌ای همواره و همسو با رژیم صهیونیستی عمل می‌کرد. حوزه سیاسی هم عملاً سعی می‌کرد به این موضوع نپردازد و این موضوع را کوچک نشان بدهد. در جهان اسلام و جهان عرب هم متأسفانه بسیاری از کشورها با توجه به هم پیمانی که با کشورهای غربی داشتند، سعی می‌کردند قضیه فلسطین از این موضوعات خارج شود و جزء اولویت‌های مردم منطقه قرار نگیرد. اما در چند سال اخیر یک اتفاقاتی افتاد، همانطور که شاهد بودیم یک جبهه مقاومتی علیه رژیم صهیونیستی شکل گرفت و توان مقاومت فلسطینی از سنگ در دهه ۱۹۸۰ امروز به موشک‌های دوربرد رسیده است و می‌تواند تل آویو و مناطق مختلف را هدف قرار بدهد و توان جنگی حزب الله لبنان از یک مقاومت محلی به یک مقاومت علیه رژیم صهیونیستی تبدیل شود و تصاویر آن می‌آید که این اقدامات را انجام می‌دهد، درکنار اینها توان رسانه‌ای مقاومت هم افزایش پیدا کرد و توانست یکسری افکار عمومی را سبب شود و تنویر افکار عمومی بخصوص در غرب اتفاق بیفتد و حتی در جهان اسلام. اما بعد از طوفان الاقصی ما شاهد بودیم که صهیونیست‌ها خودشان با جنایاتی که کردند و به حجم بالای جنایت‌ها حتی این سطح از جنایت باعث تحریک افکار عمومی حتی آن کسانی که در گذشته از رژیم صهیونیستی حتی حمایت می‌کردند، مثل کشورهای غربی و مردمی که شاید تحت تأثیر جریان اصلی امریکا و غرب قرار داشتند، ما شاهد این بودیم که مردم وارد میدان شدند بعد عرصه‌های نخبگی وارد شدند که بحث دانشگاه‌ها بود و امروز می‌بینیم که عملاً وارد عرصه سیاستمداران غرب شده است. شاید یک زمانی سیاستمداران وارد این عرصه نمی‌شدند، تعلیق نماینده فرانسه با آن حرکتی که انجام داد اگرچه همچنان عرصه سیاسی واکنش نشان می‌دهد و درصد سرکوب این افکار است ولی دارد مرحله و گام به گام به جلو می‌آید و امروز اینکه بعد از اخباری که منتشر شد به این سرعت ما شاهد این بودیم که یک تظاهرات در نقاط مختلف در جهان در غرب، جهان اسلام همواره حمایت کرده است، اما به نوعی در غرب به این سرعت سازماندهی شده است، این نشان می‌دهد که دیگر فضای افکار عمومی جهانی، افکار بین نخبگانی جهانی به شدت به این موضوع حساس شده اند. اما اینکه چه فشاری به رژیم صهیونیستی می‌آورد، رژیم صهیونیستی نشان داده است نه به قطعنامه‌های سیاسی و نه به فشارهای بین المللی به دلیل اینکه قدرت‌های بزرگی مثل ایالات متحده در سازمان‌های بین المللی هر اقدامی را وتو می‌کنند، هر صدایی را در دانشگاه‌های امریکا برخلاف هنجارهای خودشان خفه می‌کنند و یک خفقانی ایجاد می‌کنند، با این پشتوانه سعی می‌کند زیاد اینها را بعنوان عواملی که این رژیم را تحت فشار قرار می‌دهند به حساب نیاورد و عملاً به جنایات خودش ادامه می‌دهد. اما مسئله این است که ما می‌بینیم که دارد به تدریج انتقادات و فشارهای بین المللی همین اینکه رییس جمهور امریکا می‌آید می‌گوید شما بروید و آتش بس را بپذیرید، این نشان می‌دهد که این فشارها دارد یک آثاری را ایجاد می‌کند. در اینجا یک مسئله‌ای وجود دارد، این فشارهای بین المللی دارد از یک مرحله‌ای به گام بعدی می‌رود اینکه رژیم صهیونیستی به یک متحد پرهزینه برای غرب تبدیل می‌شود و این برای رژیم صهیونیستی فشاری در بلندمدت وارد خواهد کرد.

سؤال: این متحد پرهزینه برای غرب یک متحد اصلی دارد به اسم امریکا، امریکا در این چند وقتی اخیر خیلی وانمود و ادعا می‌کرد که به دنبال حل و فصل بحران است ولی می‌بینیم که در همین عملیات وحشیانه امروز، دوش به دوش رژیم صهیونیستی است، هم به صورت سخت افزار، هم کمک‌های راهبردی. امریکا روی چه حسابی در عملیات فاجعه آمیز نصیرات رژیم صهیونیستی را همراهی کرد و دنبال چه هدفی است؟

آجرلو: اصولاً این بحث‌هایی که دارد مطرح می‌شود از سوی امریکا بخشی از آن از این بابت است که امریکایی‌ها می‌دانند ورود به جنگ عمیق و جنگ‌های گسترده به سود رژیم صهیونیستی نیست، یعنی انگار از بیرون قضیه را نگاه می‌کنند دقیق‌تر نگاه می‌کنند. مسئله‌ای است که اینکه رژیم صهیونیستی از نظر امریکا یک خاکریزی است که در جهان اسلام ایجاد شده است و آنها به آن نگاه امنیتی دارند و حمایت خودشان را ادامه می‌دهند. ما می‌بینیم که در اوج فشارهای به اصطلاح سیاسی در همین وضعیت ما شاهد قطع سلاح نبودیم، حمایت‌های مالی با شدت بیشتری ادامه پیدا کرد، حمایت‌های نظامی که عملاً وجود داشت، یعنی عملاً صهیونیست‌ها حتی همین دستاوردهای کوچکی که به دست می‌آوردند با حمایت مستقیم نظامی و امنیتی و رصد امریکا و متحدین آن پیش می‌رود. خانم نیکل چند روز پیش سفری داشت به رژیم صهیونیستی و یک جمله‌ای گفت که نشان از عمق سیاست خارجی امریکا داشت، گفت وظیفه امریکا این است که به رژیم صهیونیستی امر و نهی نکند و فقط حمایت کند. ما قرار نیست که به اینها بگوییم که چه کار کنند و چه کار نکنند و فقط باید حمایت کنیم. آن هیأت حاکمه امریکا این استراتژی را دارد که فقط از رژیم صهیونیستی حمایت کند ولی بخاطر شرایط داخلی و یک مقدار هم جهان عرب و جهان اسلام که با آنها همکاری می‌کنند برای اینکه متحدان آنها در جهان اسلام به شدت در این چند وقت اخیر تحت فشار هستند، یک اقداماتی را انجام بدهد. ما می‌بینیم که گاهاً بعضی از اقداماتی را انجام می‌دهند، اما امریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی نشان داده است که مؤمن است و این کار را ادامه خواهد داد و به نظر من تنها راهی که برای مقاومت فلسطین و مردم فلسطین است، همین مقاومتی است که وجود دارد، درکنار رویکردهای مقاومتی که در حوزه رسانه‌ای وجود دارد و تبلیغاتی که باید انجام شود و حمایت‌هایی که باید در این زمینه انجام شوند، مردم یمن راهپیمایی‌هایی میلیونی در جهان اسلام دارد شکل می‌گیرد، در کشور ما و بیشتر مناطق جهان اسلام دارد شکل می‌گیرد و به تبع آن می‌تواند یک مقداری این فضا را به نفع مردم فلسطین کند ولی نهایتاً آن چیزی که نشان داده است که رژیم صهیونیستی را وارد یک فضا می‌کند که تحت فشار قرار بگیرد همان مقاومت فلسطینی است که ما در این زمینه از آن شاهد بوده ایم.

سؤال: با توجه به روند غیرمستقیم آتش بس و مذاکرات، حمله امروز به نصیرات چقدر می‌تواند سایه بیندازد روی مذاکرات آتش بس؟

آجرلو: اصولاً طرف فلسطینی و مقاومت فلسطینی ابتدا اعلام کرده است به دلیل بحث‌های مردم مظلوم غزه، حاضر است که تحولاتی را بپذیرد و وارد این فرآیند شود، فقط شروطی را دارد، ازجمله رژیم صهیونیستی از نوار غزه خارج شود و فشار نظامی بر مردم فلسطین و مردم غزه کم شود. اما این مسئله‌ای که وجود دارد اینکه خود صهیونیست‌ها بخصوص با اقدام امروزشان به نظر می‌رسد که هیچ تمایلی به پایان جنگ ندارند. تقریباً برای کسانی که حوزه رژیم صهیونیستی را رصد می‌کند، از ابتدا مسجل بود که رژیم صهیونیستی، چون موجودیت بحران زا است، اصولاً به دنبال تداوم بحران است. همین الان هم بحث آتش بحث متحول شد، بحث شمال داشت جدی می‌شد. رژیم صهیونیستی با توجه به شرایط کنونی، تحولات کنونی، به دنبال این است که این بحران ادامه پیدا کند. به نظر می‌رسد اگرچه آتش بس‌هایی الان پیشنهاد شده است، ولی این رژیم صهیونیستی است که به هیچ قاعده و قواعد بین المللی پایبند نیست و این طرف فلسطینی است که بخاطر صلاحیت مردم غزه به دنبال این است که بالاخره در یک آتش بس شرافتمندانه وارد این فرآیند شود، اما به نظر می‌رسد که صهیونیست‌ها دنبال این نیستند. به نظر می‌رسد امریکا هم یک رویکرد مناقانه دارد، اگرچه به دنبال آتش بس است و کاهش سطح تنش است، اما همچنان به دنبال این است که ضربات مقطعی و کنترل شده هم به جنبش مقاومت فلسطینی وارد کند و این روند از سوی مقاومت فلسطینی پذیرفته نیست بخصوص اینکه مقاومت فلسطینی بعد از هشت ماه همچنان قدرت نبرد خودش و قدرت توان خودش را همچنان دارد و نیروهای نخبه را ما می‌بینیم، از این فیلم‌هایی که منتشر می‌شود می‌بینیم که همچنان در این سطح وارد عملیات می‌شود، این را هم باید درنظر بگیریم که مقاومت فلسطینی سطحی از توان را برای تحولات بعدی نگه داشته است و به نظر می‌رسد این عملیات امروز در روزهای آینده سطحی از توان مقاومت را به نمایش خواهد گذاشت برای اینکه تحولات جدیدی در این عرصه رقم بخورد. در جبهه شمال هم همینطور است، ما می‌بینیم که مقاومت حزب الله هم وارد یک فرآیندی شده است و دارد سطحی از توانمندی‌های جدید خودش را رو می‌کند بخصوص پدافند هوایی که در چند روز اخیر به نمایش گذاشت و عملاً فضا که یک عرصه عمل صهیونیست‌ها بود را از رژیم صهیونیستی گرفت و نشان می‌دهد که جبهه مقاومت از یک توان بالایی برخوردار است، اگرچه سطحی از این توان را مدیریت شده در پیش می‌گیرد به دلایل انسان دوستانه است که به نظر می‌رسد این روند را همچنان ادامه بدهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha