جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
بحرین

حوزه/ شیخ عبدالله الصالح معاون دبیر کل جمعیت العمل الاسلامی بحرین گفت: گام های اولیه به سمت اصلاح روابط باید از داخل بحرین آغاز شود بویژه با آزادی فوری بقیه زندانیان سیاسی که پادشاه بحرین تاکنون از انجام آن خودداری کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری حوزه، مدتی است که در برخی محافل خبری و رسانه‌ای صحبت از مطرح شدن احیای روابط سیاسی ایران و بحرین است. در این میان پادشاه بحرین در دیدار با مقامات روسیه و چین خواستار واسطه گری برای برقراری رابطه با ایران شد. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان و فعالان سیاسی بحرین برای برقراری ارتباط با ایران آل خلیفه باید گام های موثری بر دارد.

در همین راستا خبرنگار بین الملل خبرگزاری حوزه با شیخ عبدالله الصالح معاون جمعیت العمل الاسلامی بحرین به گفت و گو پرداخته است.

متن گفت‌وگو به شرح ذیل است:

حوزه: نظر شما درباره اظهارات پادشاه بحرین در دیدار با پوتین و رئیس جمهور چین در خصوص برقراری عادی سازی رابطه با ایران چیست؟

این اظهارات در واقع نشان دهنده وضعیت انزوا و دوری پادشاه بحرین از واقعیت منطقه است، چرا که جمهوری اسلامی ،حداقل در دولت سیزدهم که رئیس آن شهید آیت الله رئیسی بود اصلاح روابط با کشورهای همسایه به ویژه در حوزه خلیج فارس را جزء اولویت های خود قرار داده بود و شروع به برقراری رابطه با تمام کشورهای همسایه کردند.

اما آل خلیفه که دارای حالت تکبر، لجاجت و غرور و تعلل هستند به این حرکت زیبا اهمیتی ندادند، اما وقتی دیدند همه کشورهای خلیج فارس روابط خود را با جمهوری اسلامی تا حدی مشخص اصلاح کردند، مثل همیشه دیدند منزوی و عقب مانده هستند.

بنابراین، آنها سعی کردند از طریق کشور برادر عمان این میانجیگری انجام شود ، اما یک سری الزامات داخلی نیز وجود دارد که آنها نمی خواهند به آنها پایبند باشند، بنابراین تصمیم گرفتند با درخواست از پوتین رئیس جمهور روسیه نوعی فرار به جلو داشته باشند و این در خواست برای واسطه گری احیای رابطه با ایران را مجددا در دیدار با رئیس جمهور چین نیز تکرار کردند.

اگرچه آل خلیفه هنوز زمینه مناسب را برای احیای روابط را فراهم نکرده، اما به خوبی می داند که مشکل از ناحیه جمهوری اسلامی ایران نیست و این روابط ضعیف و نامنظم مربوط به ایران نیست بلکه مشکل از آل خلیفه است.

این آل خلیفه است که با همدستی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و انگلیسی‌ها علیه جمهوری اسلامی توطئه کردند و به جمهوری اسلامی ایران تهمت‌های وحشیانه زدند و ایران را مسبب مشکلات و بحران های بحرین معرفی کردند اما واقعیت این است که جمهوری اسلامی در این مسائل با آنها مقابله به مثل نکرد.

در واقع این یک فرار به جلو و دور شدن از واقعیت است و شاید طرح این مسئله برای این باشد که جمهوری اسلامی را در تگنا و مضیقه بگذارند و این طور نشان دهند که گویی دلیل به تعویق انداختن اصلاح روابط ، ایران است، آن هم در زمانی که آنها به وظایف خود در قبال مردم بحرین عمل نکردند.

حوزه: رژیم آل خلیفه در طول ۱۳ سالی که از انقلاب مردم بحرین می‌گذرد همواره ایران را متهم به دخالت در بحرین کرده در حال حاضر همچنان رژیم آل خلیفه معتقد است که ایران مسئول بحران در بحرین است؟

مشکل اصلی همین است آنها حتی بابت اظهارات گزافه گویی های خود علیه جمهوری اسلامی عذرخواهی نکردند، آنها جمهوری اسلامی را به مداخله متهم می‌کردند، و این در حالی است که گزارش بسیونی( مسئول کمیسیون حقیقت یاب موارد نقض حقوق بشر در بحرین بوسیله رژیم آل خلیفه ) در نوامبر ۲۰۱۱ تایید کرد که هیچ مدرکی دال بر دخالت جمهوری اسلامی در بحرین وجود ندارد. مداخله واقعی توسط عربستان و امارات و نیروهای آنها انجام شده و همچنان در بحرین حضور دارند.

هیچ بهانه‌ای برای عدم برقراری روابط عادی آل خلیفه با جمهوری اسلامی وجود ندارد، به خصوص که ایران همواره دارای ابتکارات در این زمینه بوده و همواره دست خود را به سوی دیگران دراز کرده است، بنابر این پادشاه بحرین هیچ توجیهی برای عدم برقراری در رابطه با ایران ندارد.

حوزه: به نظر شما رژیم آل خلیفه برای برقراری رابطه با ایران نیازمند برداشتن چه گام هایی در داخل و خارج از بحرین است؟

ممکن است از سوی کشورهای دیگر چون عربستان سعودی، فشارهایی وجود داشته باشد تا به منظور ثبات منطقه و افزایش نزدیکی روابط حداقل فضای تنش را کاهش دهد، اما مشکل اصلی در بحرین مشکل دولت با مردم بحرین است و جمهوری اسلامی در حد توان خود آماده حمایت از آن است.

اگر پادشاه بحرین تصمیم به برقراری روابط عادی با جمهوری اسلامی داشته باشد، جمهوری اسلامی از این امر استقبال خواهد کرد، اما موانع زیادی وجود دارد که همچنان مشکل ساز است: از جمله مشکلات داخلی پادشاه با مردم بحرین، از جمله بد اخلاقی که پادشاه بحرین علیه جمهوری اسلامی دارد.

همچنین ائتلاف با دشمنان جمهوری اسلامی، آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و انگلیسی‌ها، همه اینها مانع از احیای سریع روابط می شود، یعنی مشکل از شاه بحرین است نه جمهوری اسلامی. به نظر من گام های اولیه به سمت اصلاح روابط و بهبود آن باید از داخل بحرین آغاز شود بویژه با آزادی فوری بقیه زندانیان سیاسی که پادشاه بحرین تاکنون از انجام آن خودداری کرده است.

گفت‌وگو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha