پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
فکرت

سردبیر مجله "نامه جمهور" گفت: توجه به مؤلفه های اندیشه امام(ره) و البته بازنگاهی به تجربه انقلاب اسلامی، لازمه پاسخ به سوالات و ابهامات در رابطه با ایده دولت است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام مجتبی نامخواه طی سخنانی در نشست «ماهیت اجتماعی دولت در اندیشه امام (ره) و تجربه انقلاب» که به همت رسانه فکرت و با عنوان «ایده روح‌الله» برگزار شد، اظهار داشت: ما اغلب عادت داریم در سطح عمومی و رسانه‌ای به مسئول دولت فکر کنیم و به‌عنوان مثال در همین روزها و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در این اندیشه هستیم که ریاست دولت بعدی با چه کسی است اما سؤال ما نباید ابتدا به ساکن این باشد بلکه می‌بایست از هویت و هستی دولت و ایده آن سخن به میان بیاوریم.

وی افزود: به عقیده بنده، ما نهاد دولت را بیش از آنکه متأثر از مسئول و رئیس دولت بدانیم باید متأثر از ایده‌ای بدانیم که در باب دولت مطرح است اما عموماً خلاف این مطرح می‌شود و لذا دچار روزمرگی دولت‌ها می‌شویم و می‌بینیم که معمولاً دولت‌ها با ایده‌های متفاوت، نتایج مشابهی را به بار می‌آورند.

نویسنده و پژوهشگر علوم انسانی همچنین گفت: بنابر این باید نوع نگاه و زاویه دید خود را به مساله تغییر داده و از منظر اندیشه امام و همچنین تجربه انقلاب اسلامی به موضوع بنگریم و به تحلیل آن بپردازیم.

وی یادآور شد: شیوه اندیشیدن ما به دولت اغلب به‌گونه‌ای است که درباره ابعاد قدرت دولت و یا منشأ مشروعیت آن صحبت می‌کنیم و حال آنکه اینها به ما برای ساخت دولت کمک نمی‌کند و حال آنکه بررسی ایده امام را حل و تجربه انقلاب اسلامی زمینه‌ای فراهم می‌کند که به نتایج بهتری در این کند و کاو برسیم.

نامخواه ادامه‌داد: در نگاه امام (ره)، دولت پدیده‌ای رو به جامعه است و بر این اساس، مسئول تأمین حداقل‌های رفاهی و اجتماعی و نیز برقراری عدالت می‌باشد. در اندیشه امام (ره) البته برای تحقق شئون حاکمیتی دولت، گاه نیاز به ساز و کارهایی فراتر از قوه مجریه و ایجاد نهادهایی چون بنیاد مسکن و یا جهاد سازندگی است تا اهداف انقلاب اسلامی در راستای خدمت به مردم و رفع محرومیت‌ها در جامعه تحقق پیدا کند.

محمد رایجی، پژوهشگر علوم اجتماعی نیز بیان داشت: مساله دولت یک مساله جدی است که البته در سده اخیر به‌صورت خاص در رشته‌های مختلف به آن از سوی متفکران شرقی و غربی پرداخته شده‌است.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به‌تدریج مساله دولت و ایده آن در جامعه ما پررنگ‌تر مطرح شد با این توضیح که این اهمیت را بیش از لایه‌های نظری در موضوعات انضمام شاهد بودیم و لذا بحث از کارآمدی‌ها و ناکارآمدی‌ها در ذهن مردم و حتی لایه نخبگانی جامعه همواره وجود داشته است.

رایجی در پایان گفت: از سوی دیگر ریشه برخی آشفتگی‌ها در این مقوله از آنجا ناشی می‌شود که دقیقاً نمی‌دانیم آیا ایده دولت داریم یا خیر و اینکه آیا ایده‌ای که مطرح می‌کنیم کارآمد بوده است یا خیر. در این رابطه باید به اندیشه امام (ره) و تجربه انقلاب اسلامی مراجعه کنیم تا بتوانیم دست کم به برخی از پرسش‌ها و ابهامات موجود در این باره پاسخ دهیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha