پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
رضائی

حوزه/ معاون علمی حوزه علمیه خراسان، از برگزاری دوره تثبیتی با رویکرد تربیتی آموزشی در تیرماه ۱۴۰۳ خبر داد.

حجت‌الاسلام مهدی رضایی معاون علمی حوزه علمیه خراسان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، به تبیین رویکرد و اهداف دوره تثبیتی این حوزه پرداخت و اظهار داشت: با توجه به اتمام سال تحصیلی و لزوم برنامه‌ریزی برای سال تحصیلی جدید، دوره تثبیتی ویژه طلاب حوزه علمیه خراسان برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری دوره تثبیتی را آشنایی و معرفی حوزه به داوطلبان و همچنین تبیین نقشه راه و رسالت طلبگی در این دوره چند روزه عنوان کرد و گفت: در این دوره بنا داریم داوطلبان با حضور در فضای مدرسه، زیست طلبگی را تجربه کنند، با معارف دین آشنا شوند و مدیران و کادر مدارس نیز نسبت به مخاطب شناخت پیدا کنند.

معاون علمی حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه امسال دوره تثبیتی رویکرد معارفی نیز دارد، تصریح کرد: دوره تثبیتی امسال با عنوان دوره تثبیتی، با رویکرد تربیتی آموزشی مطرح خواهد بود و ماهیت این دوره عوض می‌شود، مسئولان فرهنگی حضور جدی‌تری نسبت به برنامه‌ها و مولفه‌های تربیتی دوره تثبیتی حوزه علمیه خراسان خواهند داشت تا بتوان بر این مبنا، در پایان دوره شناخت جامعی از استعداد، علاقه و همچنین از ویژگی‌های شخصیتی طلاب داشته باشیم.

حجت‌الاسلام رضایی ضمن اشاره به تغییرات دوره تثبیتی، ابراز کرد: قبلا سه عنوان در دوره تثبیتی تعریف شده بود که برای افراد تدریس می‌شد که آنها شامل صرف، تجوید و احکام بود اما با نظرسنجی و مشورت و مطالعه جدی صورت گرفته و نظرخواهی از اساتید در مدارس، درس صرف در دوره تثبیتی حذف و چهار عنوان موضوع مطرح می‌شود.

روخوانی و روانخوانی، عقاید، احکام و آشنایی با نظام حوزه و روحانیت؛ منابع دوره تثبیتی

وی با اشاره به چهارعنوان مورد بحث در دوره تثبیتی یعنی روخوانی و روانخوانی، عقاید، احکام و آشنایی با نظام حوزه و روحانیت، خاطرنشان کرد: اول روخوانی و روانخوانی قرآن از کتاب آموزش روخوانی قران کریم، دوم کتاب درسنامه عقاید واحد تدوین متون با همکاران مجموعه معاونت علمی، موضوع سوم درسنامه احکام و موضوع چهارم آشنایی با نظام حوزه و روحانیت است که کتاب عیار طلبگی در این عرصه تدریس و طلاب با ساز و کار و مقاطع حوزه آشنا می‌شوند.

معاون علمی حوزه علمیه خراسان زمان برگزاری دوره تثبیتی را از ده تیرماه اعلام کرد و گفت: مدت دوره تثبیتی با مصوبه جدید شورای گسترش از ۲۰ تا ۳۰ روز در اختیار مدارس خواهد بود و پس از این مدت خود مدارس نسبت به ارزیابی و ارزشیابی داوطلب اقدام نموده و نمرات را جهت ثبت تائید یا رد صلاحیت، به مرکز مدیریت اعلام می‌نمایند، لذا از طرف مرکز مدیریت امتحان کتبی متمرکز برگزار نخواهد شد و مدارس نسبت به عناوین ارزیابی کمی و کیفی در فرم، صلاحیت دارند.

حجت‌الاسلام رضایی با بیان اینکه برای اساتید متکفل دوره تثبیتی از سوی مدیریت اساتید و نخبگان حوزه علمیه خراسان به‌عنوان مجری دوره‌ها، دوره دانش افزایی برگزار می‌شود، ابراز کرد: باتوجه به اینکه برخی عناوین دوره تثبیتی همچون آشنایی با نظام حوزه و روحانیت جدیدا تاسیس شده، لذا برای این موضوعات دوره دانش‌افزایی برگزار خواهیم کرد.

دوم تیرماه، آخرین مهلت اعلام اسامی اساتید دوره تثبیتی به مرکز مدیریت حوزه

وی در همین راستا از مدیران مدارس خواست تا مشخصات اساتیدی که متکفل تدریس دروس آشنایی با نظام حوزه و روحانیت، عقائد و احکام می‌باشند را حداکثر تا دوم تیرماه به مدیریت اساتید و نخبگان حوزه علمیه خراسان اعلام کنند تا اسامی جهت شرکت در دوره‌های دانش افزایی، ثبت شده و نسبت به الزامات اجرایی اقدام گردد.

معاون علمی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا داوطلبان بتوانند ضمن شرکت در دوره تثبیتی از موضوعات مطرح شده در دوره استفاده نمایند و هدف از تغییر رویکرد نیز این است که اگر کسی پس از دوره تثبیتی، قصد ورود به حوزه را نداشت، با موضوعات مطرح شده در این دوره از معارف اهل بیت(ع) بهره‌ای داشته و احکام و عقاید را کسب نموده باشد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha