چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
کد خبر: 1164755
۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
خنداب

حوزه/ به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه مهدیه خنداب کرسی آزاد اندیشی عفاف و حجاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه مهدیه خنداب خانم فاطمه عزیزی استاد این مدرسه در کرسی آزاد اندیشی که صبح امروز برگزار شد، اظهار داشت: آیات حجاب عبارتند از آیه ۲۱سوره نور، آیات ۵۳و۵۹ سوره احزاب.

وی گفت: با دقت در آیات حجاب متوجه خواهیم شد که حکم حجاب یکباره اعلام نشده، بلکه کم کم و با گذشت زمان و آماده شدن زمینه این آیات نازل شده است.

عزیزی به مراحل نزول آیات حجاب اشاره کرد که عبارتند از: ۱_ابتدا در جریان ولیمه پیامبر(ص) با زینب بنت جحش آیه نازل شد که همه مردان باید با همسران پیامبر(ص) در پس پرده سخن بگویند، ۲_خویشاوندان نسبی از دایره این حکم خارج شدند، ۳_ جلباب حقی شد برای همسران و دختران پیامبر(ص) و زنان مومنات و ۴_آیات سوره نور احکام بانوان را روشن ساخت.

وی در بیان این شبهه که آیا پدران همسران پیامبر(ص) از دیدار دختران خود محروم شدند؟ و آیا برادران و فرزندان این زنان از دیدن آنها محروم شدند؟، پاسخ داد: با نزول آیه ۵۵ سوره احزاب این شبهه برطرف شد.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: همسران حضرت و مومنات وظایفی بر عهده دارند از جمله اینکه با ناز و کرشمه حرف نزنند، برای خود نمایی از خانه خارج نشوند، مثل دوران جاهلیت خود را آرایش نکنند.

وی با بیان این شبهه که حجاب و پوشش مسأله‌ای شخصی است و بازنشانی و ضرورت‌ها بر عهده خود افراد است و آیا حکم و وظیفه برای مسئولان امر و متولیان روشن نشده است؟ ابراز کرد: پاسخ به این شبهه آیات امر به معروف و نهی از منکر، آیات ۱۰۴ و ۱۲۰ سوره آل عمران و ۱۷ سوره لقمان است.

عزیزی اظهار کرد: با دقت در آیات قرآن متوجه می‌شویم که حجاب اقسام مختلفی دارد، از جمله حجاب ذهنی، فکری، روحی و ظاهری.

وی به حکمت‌های حجاب اشاره کرد که از جمله آن‌ها پاکیزگی معنوی و تقویت حیا، شناخته شدن به ایمان و عفاف، جلوگیری از فحشا و ایجاد آرامش روحی زنان و مردان، استحکام پیوند خانوادگی
و ارزش و احترام زن.

در ادامه برگزاری این کرسی نیز شبهاتی در رابطه با آزادی و حجاب، حجاب و پیشرفت زن، شخصی بودن مسأله لباس و وضع ظاهری افراد مطرح و پاسخ داده شد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha