چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ |۱۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 19, 2024
سید موسی صدر

حوزه/ استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان درس خارج را، زمینه‌ساز اجتهاد دانست و گفت: طلبه‌ درس خارج باید شایستگی و قابلیت این را داشته باشد که بعد از اتمام درس قوه اجتهاد و استنباط پیدا کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید موسی صدر، در حاشیه برگزاری امتحانات شفاهی دروس خارج حوزه علمیه خراسان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، درس خارج را، زمینه‌ساز اجتهاد عنوان کرد و گفت: طلبه‌ای که در درس خارج شرکت می‌کند، باید شایستگی و قابلیت این را داشته باشد که بعد از درس، قوه اجتهاد و استنباط پیدا کند، چراکه درس خارج تمرینی برای به فعلیت رساندن این قوه می‌باشد.

وی با بیان اینکه استادی که درس خارج را تدریس می‌کند باید تلاش کند تا بتواند طلبه را به مرحله اجتهاد برساند، تصریح کرد: طلابی که در درس خارج شرکت می‌کنند باید قبل از هر چیز سطوح عالی را خوب بخوانند و اگر طلبه‌ای سطوح عالی را خوب نخواند درس خارج برای او کاربردی نیست.

قوی‌بودن در سطوح عالی، شرط ورود به دروس خارج باشد
استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه حوزه باید سازوکاری ایجاد کند تا طلابی که سطوح عالی را خوب نخواندند وارد درس خارج نشوند، به ارائه راهکار دراین‌خصوص پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از راهکارها این است که نمرات خاص در نظر بگیرند؛ مثلاً طلبه‌ای که در رسائل و کفایه مشغول به تحصیل بوده، نمره زیر ۱۸ نداشته باشد.

طلبه درس خارج تمرین اجتهاد و استنباط داشته باشد
حجت‌الاسلام‌والمسلمین صدر قوی‌بودن در سطوح عالی را ویژگی شاخص طلابی دانست که می‌خواهند در دروس خارج شرکت کنند و اظهار داشت: طلبه باید در درس خارج تمرین اجتهاد و استنباط داشته باشد و به کمک استاد به دنبال حل مسائل بر مبنای مبانی و متون برود و طلبه‌ای که این‌گونه نباشد، درس خارج را بی‌محتوا و بی‌اثر خواهد کرد.

انگیزه برای رسیدن به اجتهاد و استنباط باید قوی باشد
وی با اشاره به این که طلاب متقاضی تحصیل در درس خارج باید به دنبال رسیدن به این مرتبه علمی باشند افزود: طلاب حاضر در درس خارج نباید از سر اجبار در این دروس شرکت کنند، طلبه‌ای باید در درس خارج حضور پیدا کند که قصد اجتهاد دارد، و انگیزه رسیدن به مرتبه اجتهاد و استنباط را داشته باشد.
استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان درس خارج را زمینه‌ساز اجتهاد دانست و بیان داشت: درس خارج باید تمرینی برای رسیدن به ملکه اجتهاد باشد، و اگر این شروط در طلبه باشد، درس برای طلبه مفید خواهد بود.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha