پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ |۲۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 27, 2024
رنجبر

حوزه / عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: رئیس‌جمهور نباید وارد جزئیات مسائل خرد محلی شود و باید اختیارات را به استانداران، بخشداران و فرمانداران واگذار کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت‌الاسلام محمدعلی رنجبر عضو هیئت علمی و مدیر گروه مطالعات سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در نشست علمی برخط «شاخص‌ها و ویژگی‌های رئیس جمهور در تراز انقلاب اسلامی» که توسط پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد؛ ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای خدمت؛ اظهار داشت: اولین بحثی که باید در ماجرای رئیس جمهور تراز دنبال کنید، شاخص وظایف و اختیارات رئیس جمهور است تا مبتنی بر آن ویژگی‌های رئیس جمهور تراز را برشماریم و از فقدان شخص شهید رئیسی که با شهادتش، شاخص‌های رئیس جمهور تراز را معرفی کرد، بهره ببریم.

وی با اشاره به اصل ۱۱۳ قانون اساسی ادامه داد: در این اصل پس از مقام رهبری، رئیس‌جمهور عالی‌ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیم به رهبری مربوط می‌شود، بر عهده دارد.

مدیر گروه مطالعات سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) یادآور شد: در اصل ۱۱٠ نیز وظایف و اختیارات رهبری تعیین شده و تعیین سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران، نظارت بر اجرای سیاست‌های کلان، فرمان همه‌پرسی، فرماندهی کل نیروهای مسلح، اعلام جنگ، صلح و بسیج نیروها از جمله مفاد این اصل است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، با تکیه بر این دو اصل، یادآور شد: سطوح مدیریتی در کشور به سه سطح راهبردی و کلان که رهبری در آن قرار دارد، سطح ملی که رئیس‌جمهور و رؤسای قوا قرار دارند و سطح ملی که استاندار، بخشدار و فرماندار قرار دارد، تقسیم می‌شود.

حجت الاسلام رنجبر با تأکید بر اینکه یکی از شاخصه‌های رئیس‌جمهور این است که ولایت‌پذیری و تمکین از این اصول و سطوح را دارا باشد، خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور نباید وارد جزئیات مسائل خرد محلی شود و باید اختیارات را به استانداران، بخشداران و فرمانداران واگذار کند، از سویی نباید درگیر مسائل کلان انقلاب اسلامی و رهبری شود، به عبارتی مهم‌ترین شاخصه رئیس‌جمهور تراز انقلاب اسلامی، ولایت‌پذیری است، به این معنا که متوجه وظایف و اختیارات قانونی خود باشد.

وی با بیان اینکه در مقطع کنونی، سیاست کلی و راهبردی نظام شامل خنثی‌سازی تحریم، همراه با رفع آن است، اضافه کرد: یک رئیس‌جمهور تراز انقلاب اسلامی باید از این سیاست تبعیت کند، یعنی هم در عرصه خارجی دنبال چانه‌زنی، مذاکره، تعامل، ائتلاف‌بندی و شرکت در اجلاسیه باشد و هم در عرصه داخلی هدف را بر خنثی‌سازی تحریم قرار دهد که شهید رئیسی به مثابه یک رئیس جمهور تراز، این موضوع را دنبال می‌کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: عدم درگیری و به حاشیه رفتن و نیز عدم حضور در منازعات جناحی، دیپلماسی عزتمندانه، اشرافیت بر پتانسیل‌های فراوان کشور، شناسایی اتحادیه‌ها و اجلاسیه‌های شرق و پیروی از استراتژی نگاه به شرق، دانستن زبان دنیا و جلب منافع ملی بر اساس آن و جدایی نینداختن میان دیپلماسی و میدان از دیگر ویژگی‌های یک رئیس‌جمهور تراز است.

وی ابراز کرد: اگر می‌خواهید به رئیس جمهور تراز دیگری برسید، ابتدا در برنامه کاندیدا دقت و سپس به رفتار خود این افراد در مواجهه با رقبا توجه کنید، آیا این افراد به دنبال حواشی و حوادث فرعی است؟ همچنین به رفتار اطرافیان و طرفداران آنان دقت داشته باشید، برای مثال در ماجرای واکسن کرونا خیلی‌ها در زمینه ولایت‌پذیری رد شدند، علاوه بر آن تجربه زیسته مدیریت آن کاندیدا در گذشته را هم بررسی کنید و ببینید که او چگونه با مجموعه‌های بالادستی و پایین دستی خود تعامل داشته است؟ آیا اهل کار چکشی و بدون اقناع بوده است؟

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha