جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
حکمت نیا

دکتر حکمت نیا گفت: تقویت سطح فرهنگی جامعه، ارتقاء دانش و آگاهی مردم و سواد قرآنی می‌تواند به جلوگیری از سوءاستفاده از قرآن کریم و نهج البلاغه کمک کند و با توجه به فهم عمومی بهتر، می‌توانیم از تفسیرهای نادرست و بدبینی جلوگیری کنیم.

قرآن کریم و نهج البلاغه به عنوان کتاب‌های هدایت‌گر اسلام، همیشه مورد توجه مسلمانان و حتی غیر مسلمانان قرار داشته‌اند. مفاهیم عمیق و نابی که در این کتاب‌ها وجود دارند، پیروانی مسلمان با اعتقاد راسخ به اسلام انقلابی و انقلاب اسلامی تربیت کرده است. مفاهیم عمیق اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و ... که در این دو کتاب شریف قرار دارند، به حق راهنمای بشر هستند، اما متأسفانه برخی افراد در انتخابات ریاست جمهوری به جای استفاده کامل و تمام از معارف قرآنی، با تمسک به ظواهر برخی آیات قرآن کریم و نهج البلاغه ابهامات و شبهات فراوانی را در ذهن عموم مردم باقی می‌گذارند.

از این رو خبرنگار خبرگزاری حوزه به سراغ خانم دکتر ندا حکمت نیا از اساتید حوزه خواهران و رئیس اداره تبلیغ در رسانه‌ها و فضای مجازی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها رفت و با او پیرامون استفاده بدون ضابطه و نادرست از آیات قرآن کریم و نهج البلاغه به گفت‌وگو پرداخت.

چه نقدی بر بهره برداری و استفاده برخی افراد در انتخابات پیش رو از آیات قرآن کریم و نهج البلاغه به جای ارائه پاسخ‌های دقیق و منطقی علمی به سؤالات کارشناسان و مردم در رسانه ملی و ... وجود دارد؟

برخی افراد و کارشناسان در فرآیند انتخابات، از آیات قرآن و نهج البلاغه به جای ارائه پاسخ‌های دقیق و منطقی علمی به سؤالات و نیازهای مردم استفاده می‌کنند. شاید بتوان از جمله علت‌های استفاده از این آیات قرآن کریم و نهج البلاغه را چنین اشاره کرد که استفاده از آیات قرآن و نهج البلاغه در انتخابات، تلاش برای تبلیغات خودشان و تأثیرگذاری بر رأی‌دهندگان مذهبی و مقید است.

برخی افراد با استفاده از این متون مذهبی و دینی، در حقیقت به دنبال جذب رأی‌ها و تأثیرگذاری بر افکار و اعتقادات مردم هستند. البته عواقب استفاده نامناسب از آیات و روایات و نهج البلاغه در انتخابات می‌تواند عواقبی منفی در آینده ایجاد کند. عمل این افراد باعث ترویج نگرش‌های افراطی و تفسیرهای انحرافی از مفاهیم دینی گردد. همچنین این اقدام بدون ضابطه و قاعده افراد می‌تواند تعارض‌ها و اختلافات بین جامعه را تشدید کند.

مخاطبین و مردم نیاز دارند به سؤالات و نیازهای‌شان از سوی کسانی که در جایگاه کارشناسان و نمایندگان مردم قرار دارند، پاسخ‌های دقیق و منطقی علمی دریافت کنند. استفاده بدون ضابطه و قاعده از آیات قرآن و نهج البلاغه می‌تواند موجب ایجاد ابهامات و شبهات در ذهن مردم و موجب کمرنگ شدن شفافیت در ارائه پاسخ‌ها شود.

در حقیقت پناه بردن به آیات و روایات و عدم شفافیت می‌تواند مردم را حتی از دین گریزان کند. به جای پناه بردن به آیات و روایات به پاسخ‌های دقیق و منطقی علمی نیاز داریم تا مردم بدانند فردی که می‌خواهند برای حل مشکلات خود انتخاب کنند، می‌تواند به سؤالات و نیازهای مردم پاسخی واقعی بدهد.

سؤال ما از این آقایان آن است که شما امروز این چنین از قرآن و روایات برای تبلیغات انتخاباتی خود استفاده می‌کنید، چرا در زمان قرآن سوزی ساکت بودید؟ چرا در زمان توهین به قرآن حتی یک توییت اعتراضی نزدید و انزجار خود را از این حرکت‌های ضداسلامی اعلام نکردید؟ چرا وقتی شهید رئیسی در سازمان ملل قرآن را در دست گرفت، سکوت کردید و از این فرصت برای روشنگری و ترویج بیشتر اندیشه‌های قرآنی بهره نبردید؟

آیا تمسک به قرآن کریم و نهج البلاغه برای فرار از پاسخگویی باعث بدبینی مردم که شاهد سوء استفاده از آیات قرآن و فرازهای نهج البلاغه هستند، نمی‌شود؟

بدبینی مردم در مورد استفاده نادرست از آیات قرآن کریم و نهج البلاغه یک مسئله بسیار جدی است که می‌تواند در نتیجه سوءاستفاده و تفسیر نادرست از آن شکل بگیرد. به طور قطع بدبینی و عدم اعتماد به ارزش‌های اصیل و دینی را بعد از این حرکت‌ها در میان بخشی از جامعه شاهد خواهیم بود.

البته از طرفی باید مردم به این فهم برسند سوءاستفاده از آیات و روایات همیشه در طول تاریخ وجود داشته است به طور مثال لشکر معاویه برای نجات خود در مقابل لشکر حضرت علی (ع) قرآن را بر سر نیزه کردند و یا در جریان های بعد از شهادت پیامبر (ص) با یک تفسیر و برداشت غلط از قرآن، اجازه ندادند خلافت به حضرت علی (ع) و خاندان پیامبر برسد.

یکی از راهکارهای مهم برای جلوگیری از بدبینی مردم در این جریاناتی که با آن مواجهیم، ترویج، آموزش و فهم درست از قرآن کریم و نهج البلاغه است. با تأکید بر آموزش و تفسیر درست، می‌توانیم به مردم کمک کنیم تا ارزش‌های اصیل این متون را درک کنند و از تفسیرهای نادرست جلوگیری کنند.

روشنگری عمومی درباره استفاده صحیح از قرآن کریم و نهج البلاغه بسیار اهمیت دارد. با اطلاع‌رسانی مناسب و توضیح درست، می‌توانیم به مردم بیشتر درک و آگاهی بدهیم و از سوء استفاده‌ها جلوگیری کنیم. همچنین تقویت سطح فرهنگی جامعه، ارتقاء دانش و آگاهی مردم و سواد قرآنی نیز می‌تواند به جلوگیری از سوء استفاده از قرآن کریم و نهج البلاغه کمک کند. با توجه به فهم عمومی بهتر، می‌توانیم از تفسیرهای نادرست و بدبینی جلوگیری کنیم.

ارتقاء نقش مراجع تقلید و علماء در ترویج استفاده صحیح از قرآن کریم و نهج البلاغه بسیار حائز اهمیت است. با تأکید بر تفسیر درست و ارائه راهنمایی‌های صحیح، می‌توانیم به مردم کمک کنیم تا از سوء استفاده‌ها ایمن شوند.

در نتیجه، برای جلوگیری از سوء استفاده و بدبینی مردم در مورد استفاده از آیات قرآن کریم و فرازهای نهج البلاغه، لازم است ترویج آموزش و فهم درست، روشنگری عمومی، تقویت سطح فرهنگی جامعه و ارتقاء نقش مراجع تقلید و علما را در نظر بگیریم. با این تدابیر، می‌توانیم از سوءاستفاده‌ها جلوگیری کرده و به مردم کمک کنیم تا به ارزش‌های اصیل این متون پایبند باشند.

چه توصیه‌ها و فرازهایی از آیات قرآن کریم و نهج البلاغه خطاب به کاندیداهای انتخاباتی به ویژه در خصوص رعایت اخلاق، پاسخ علمی و منطقی به پرسش‌های کارشناسی، دغدغه مندی برای حل مشکلات مردم و ... دارید؟

خداوند متعال در آیه ۱۰۵ سوره مؤمنون می‌فرماید: «وَقُلْ عَمَلُوا فَسَیَرَی اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ» همچنین در آیه ۳۲ سوره نجم خداوند متعال می‌فرماید: «فَلَا تُزَکُّوا أَنفُسَکُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقَی» حضرت علی (ع) نیز در کتاب شریف نهج البلاغه، حکمت ۱۹۵ می‌فرماید: «انظُرُوا ما تَعِظُونَ بِهِ النّاسَ فَإِنَّ مَوْعِظَتَکُمْ أَحَقُّ بِکُمْ»

برای رعایت اخلاق در رقابت انتخاباتی و پاسخ علمی و منطقی به پرسش‌های کارشناسی، می‌توان از این توصیه‌ها استفاده کرد. جهت رعایت اخلاق در رقابت انتخاباتی خداوند متعال در سوره بقره، آیه ۸۳ می‌فرماید: «وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا» و یا در سوره فصلت آیه ۳۴ می‌فرماید: «وَلَا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَلَا السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ»

حتی درباره پاسخ علمی و منطقی به پرسش‌های کارشناسی این امر خود قرآن است که در برابر سؤالات باید پاسخ علمی و منطقی داد. خداوند متعال در سوره انبیاء آیه ۷ می‌فرماید: «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» و در سوره بقره آیه ۱۱۱ می‌فرماید: «قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ»

توصیه دیگر که برای مسئولان از آیات شریفه قرآن کریم می‌توان اشاره کرد جهت دغدغه‌مندی آن‌ها برای حل مشکلات مردم آن است که خداوند متعال در آیه ۳۳ سوره ذاریات می‌فرماید: «وَفِی السَّمَاءِ رِزْقُکُمْ وَمَا تُوعَدُونَ» و در آیه ۳۷ سوره اسراء می‌فرماید: «وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّکَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَنْ تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا»

بنابراین مردم شریف و بزرگ ایران بدانند قرآن عقلانی‌ترین نسخه روش زندگی بر روی کره زمین است. بدخواهان نمی‌خواهند این عقلانیت به جهان نشان داده شود، چرا که اهل بیت علیهم السلام در اوج عقلانیت هستند و اگر این حقیقت روشن شود، جهان با نور ولایت به قله رستگاری خواهد رسید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محسن IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    0 0
    بر سر نیزه زدن قرآن، حقانیتی برای معاویه حاصل نکرد؛ تنها خود و پیروانش را متمایز کرد؛ از قرآن بهره نبرد و استفاده نکرد، بلکه مکر و حیله به کار برد، لذا در برابر مکر کنندگان،بر خدا توکل کنید، و محکم بایستید.
  • رضا IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    0 0
    بهتر است به جای کلی گویی ،بیانات آقایان را مشخصا به اسنتاد قرآن نقد کنید
  • حسن IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    0 0
    شاید بتوان گفت که موانست طولانی این افراد با قران موجب شده که سخنان و بیانات خود را با اوردن مثال یا شاهد از قران حلاوت ‌داده و متبرک کنند اما اگر مقصود این افراد ریاکاری باشد عملی مذموم است والله عالم
    • سینا IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
      0 0
      خصوسا جناب پزشکیان بطور مداوم استشهاد به ایات قرانی و سخنان مولای متقیان می کنند که نشان از دلبستگی ایشان به کتاب و عترت دارد
    • آشکار! IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
      0 0
      دلبستگی ایشان در سیمایشان ظاهر هست! مگر محاسن زینت ابدی مردان نیست؟ این نشانه به راحتی در صورت پزشکیان قابل مشاهده هست؟ ریش را خداوند پس از قبول توبه حضرت آدم علی نبینا و آله و علیه السلام، به وی عطا فرمود، که زیور او و فرزندان ذکورش باشد تا قیامت. با این موهیت چه کردیم؟
    • تصحيح "آشكار!" IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
      0 0
      با اين موهبت چه کردند؟
    • پاسخ به سینا IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
      0 0
      رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : رُبَّ تالِ القرآنِ و القرآنُ يَلعَنُهُ .[بحار الأنوار : 92/184/19.] پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اى بسا قرآن خوانى كه قرآن لعنتش مى كند./ اولا استناد مهم نیست، بلکه صحت و تطابق استناد مهم هست. ثانیا همین هم کافی نیست، باور عملی به همه قرآن مهم هست. مگر امر بمعروف و نهی از منکر صریح قرآن نیست؟ و مگر مرحله سوم آنها اعمال قدرت نیست؟ چرا پزشکیان نسبت به مرحله سوم انقیاد ندارد؟ بی حجاب و بدحجابی که مدام علامت تحریکی به این و آن می دهد و به اغوا می خواند، را چرا پشتیبانی می کند؟
  • رسول IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
    0 0
    اگر دین را به مثابه بادامی در نظر بگیریم معز و هسته ان اعمال نیک و بعبارتی انصاف و عدالت است و پوسته و ظاهر اعمال عبادی است
    • یکپارچه IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
      0 0
      دين يك مجموعه هست، هسته پوسته نکنیم. همه دین ارزشمند هست، همان عبادیات چنان ارزشمندند که بدون اخلاص موجودیتی ندارند و باطلند‌.