یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ |۲۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 30, 2024
اسماعیل براری کارگردان سینما

حوزه / یک کارگردان سینما گفت: آثار نمایشی به ویژه فیلم‌ها و سریال‌ها باید از پرخاشگری و رفتار ناخوشایند پرهیز داشته تا در جامعه مروج رفتار پسندیده باشند.

اسماعیل براری کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با بیان اینکه آثار نمایشی باید مروج اخلاق‌مداری در جامعه باشد، گفت: فیلم‌ها و سریال‌ها باید بتوانند روش و منش انسانی را به مخاطب عرضه کنند تا تماشاگر با دیدن این دست آثار به سمت اخلاق پسندیده روی بیاورد. متاسفانه این اقدام در شرایط فعلی کمتر رخ می‌دهد و ما شاهد پرخاشگری آشکار در آثار نمایشی هستیم.

وی افزود: برای مثال چندی پیش فیلمی را تماشا کردم که پیشتر تعریف آن را زیاد شنیده بودم اما نتوانستم تا نیمه فیلم بیننده آن باشم چون قهرمان فیلم مربوطه دائم در حال پرخاشگری و فحاشی بود. این رفتار برای خانواده‌ها به ویژه جوانان و نوجوانان بدآموزی دارد. اخلاق به نظرم مجموعه دستورالعمل‌هایی است که انسان به واسطه پیروی از آن زندگی مطلوب‌تر را تجربه می‌کند این نکته در ادیان نیز مورد توجه قرار گرفته است.

براری در پاسخ به این سؤال که آیا با تصویرگری زشتی در آثار نمایشی می‌توان زنگ هشداری در جامعه ایجاد کرد، بیان کرد: اینکه تصور کنیم با نشان دادن رفتار ناپسند قادریم از میزان آن در جامعه بکاهیم اشتباه محض است. وقتی به وفور رفتاری زشت در فیلم‌ها و سریال‌ها نشان داده می‌شود به نوعی قبح آن از بین می‌رود. برای مثال به استعمال بیش از حد دخانیات در آثار نمایشی اشاره می‌کنم که تبلیغ این کردار ناپسند است.

وی برای بهتر شدن وضعیت معنایی آثار نمایشی، پیشنهاد کرد: مهم‌ترین قدم در بهبود وضعیت موجود تمرکز روی بحث فیلمنامه است تا زمانی که این حوزه جدی گرفته نشود نباید انتظار اتفاقی چندان مطلوب را داشت. در ضمن باید به یاد داشته باشیم که در زمان نگارش سناریو حتماً باید، روانشناسان، جامعه شناسان، کارشناسان دینی و مردم شناسان خبره راهنمایی‌های لازم را انجام دهند چون یک نویسنده به تنهایی قادر نیست به تمامی موضوعات اشراف داشته باشد.

براری پیرامون نقش دستگاه‌های نظارتی چنین توضیح داد: سلیقه روی کارکرد نهادهای نظارتی تاثیر بسیار منفی داشته است چون هر نهادی، افرادی را در خود دارد که سلیقه و نظر خاصی دارند درحالی‌که قانون شرع و عرف یکی است بنابراین باید در این رابطه یک وحدت رویه وجود داشته باشد تا نظارت کار کرده واقعی خود را داشته باشد و فیلم‌ها قربانی سلیقه عده‌ای خاص نشوند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha