سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید رضا عاملی

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نسل جوان که از آن به نسل Z تعبیر می‌شود گفت: این نسل از هوش دریافت برخوردار است. گیرایی این نسل بالاست و مشکل اینجاست که ما نتوانستیم جامعیت را برای آنان فراهم کنیم. گاهی اوقات در مسائل افراط و تفریط می‌کنیم نسل جوان را دچار ناشنوایی می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، حجت الاسلام والمسلمین سید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو گروه ارتباطات دانشگاه تهران در برنامه جریان که از شبکه یک سیما پخش شد، گفت: رهبر انقلاب در ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ بیانیه گام دوم را صادر کردند. اولین اتفاقی که در این بیانیه افتاد این بود که یک افق گشایی ۴۰ ساله به وجود آمد.

وی افزود: روشی که رهبر انقلاب بیانیه گام دوم را تنظیم کردند خیلی الهام‌بخش است. ایشان در بخش اول بیانیه یک هدف‌گذاری کردند و گفتند ما می‌خواهیم برویم به سمت اینکه خودسازی، جامع‌پردازی و تمدن‌سازی را احیاء کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه رهبر انقلاب در این بیانیه وقتی نگاه به گذشته کردند سرمایه‌ها و گذشته‌ها را ذکر کردند که انقلاب اسلامی به ما چه چیزی داد، اظهار کرد: گاهی اوقات در فرایندها و گفتگوها و رقابت‌های انتخابی یادمان می‌رود که نقطه عزیمت ما کجا بوده و به کجا می‌خواستیم برویم. ما انقلاب اسلامی را به دست آوردیم که در تاریخ هزاران ساله ایران، ایرانیان یک نقطه عطف ایجاد کردند و انقلاب اسلامی را به وجود آوردند. به تعبیر رهبر انقلاب یک انقلاب بزرگ، انقلاب خوب و انقلابی که در مقابل استعمار ایستاد و استقلال ایران را تأمین کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی تصریح کرد: این حرکت ساده‌ای نبود در شرایطی که نظام پهلوی از حمایت آمریکا برخوردار بود، این تغییر در آن زمان نشدنی بود و امام خمینی (ره) با تکیه بر خدای متعال و توان مردم این تحول عظیم را ایجاد کرد. این تحول مهمی است که باید به آن توجه داشته باشد. ما می‌خواستیم مسیری را برویم که مسیر معکوس نظام استعمار و سلطه جهانی است و البته پرهزینه هم هست. تحریم، جنگ و دشمنی‌های دائمی علیه انقلاب اسلامی از هزینه‌های این حرکت بوده است.

عضو گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه دشمنان از ظرفیت‌های قدرت نرم استفاده کردند تا استعمار را در دل فعالیت‌های استعماری گُم کنند، افزود: دشمنان تلاش کردند به لحاظ فرهنگی وضعیتی به وجود بیاورد که گروهی به سمت استعمار حرکت کند و به سمت استعمارزدایی حرکت نکند.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی تاکید کرد: بیانیه گام دوم رهبر انقلاب از یک اندیشه بلندنگر برای صیانت از زندگی مردم ایران و حفاظت از ارزش‌های بزرگ جامعه ایران نوشته شده است.

وی گفت: این نگاه که تمدن در آینده مورد هدف قرار بگیرد نگاهی است که رهبری حکیم انقلاب طرح کردند که ما در آینده می‌خواهیم به یک تمدن برسیم. این تمدن دقیقا نیازهای امروز بشر است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مولفه‌های تمدن نوین اسلامی همان مولفه‌های دوران زیبای ظهور حضرت مهدی (عج) است که یکی از رکنی‌ترین مولفه‌های آن دوران عدالت فراگیر است، افزود: عدالت در توزیع منابع، عدالت در تامین غذا، عدالت در تامین مسکن، عدالت در تامین سلامت و عدالت در توزیع و فراگیری امنیت در مفهوم مولفه عدالت فراگیر وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی گفت: غرب و کشورهای پیشرفته غربی در یک سری از مولفه‌ها موفق بوده اند. در رشد علم و فناوری، امکانات شهرسازی، بهداشت و سلامت موفق عمل کرده اند، اما از آنجایی که نگاه آن‌ها جامعه نگر نیست بلکه تجربی است و از الگوی حقیقت برخوردار نیستند، منجر به گمراهمی می‌شود.

وی اضافه کرد: در دنیای غرب مساله همجنس‌بازی، بحران جنسیت که فرد نمی‌داند زن است یا مرد و یا خانواده‌های تک‌سرپرست و بحران‌های اخلاقی گفتمان غالب است. در کشور آمریکا از هر شش دختر جوان به یک نفر تجاوز به عنف می‌شود. در غرب در جاهایی رشد و پیشرفت فراهم شده، اما در جاهایی نیز رشد و پیشرفت وجود ندارد برای اینکه آن برنامه جامع زندگی نیست. دربرگیرندگی عدالت، امنیت، صلح و آرامش در بازگشت به احکام و آیات خدای متعال است.

عضو گروه ارتباطات دانشگاه تهران اظهار داشت: کلینتون در دوره دوم ریاست جمهوری خود کتاب استیون کارتر را در دست گرفت و گفت جامعه آمریکا بیش از حد سکولار شده و ما نیازمند غیرسکولار کردن کشور هستیم. یعنی نیازمند به بازگشت به دین هستیم. دین باعث نجات جامعه می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با تاکید بر اینکه نیازمند به الگوهای حکمرانی هستیم که بتواند بر مبنای ارزش‌های الهی پیشرفت‌گرایی را تأمین کند، تصریح کرد: پیشرفت‌گرایی یک عنصر بسیار فاخری است. این بدترین جفا به دین است که دین را مساوی با پسرفت‌گرایی قرار دهیم. دین یک افق و نگاه به سمت آینده دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با گرامیداشت یاد شهید آیت الله رئیسی گفت: این انسان شریف شهید صادق، صالح، سالم و تلاشگر بی‌امان بود که خیلی‌ها در مقابل تلاش ایشان کم می‌آوردند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در اولین ملاقات با دولت سیزدهم از شهید رئیسی یک مطالبه جدی داشت و آن بازسازی انقلابی ساختار کشور بود.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی تاکید کرد: ما نیازمند این هستیم که داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری درباره این موضوع صحبت کنند. به نظر می‌رسد غلبه بحث اقتصاد که خیلی هم مهم است باعث شده که بیشتر بحث‌ها در حوزه اقتصاد و روابط بین الملل شکل بگیرد. اما اقتصاد ما اصلاح نمی‌شود مگر اینکه ما همه‌جانبه‌نگر باشیم.

عضو گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: با بازسازی انقلابی ساختار کشور در حوزه فناوری ما می‌توانیم با برنامه ریزی پنج ساله به جایی برسیم که مراجعه به دوایر دولتی صفر شود. این اتفاق می‌تواند در حوزه فرهنگ کشور نیز رخ دهد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان اینکه باید به آسیب‌های فناوری توجه کرد، گفت: فناوری مثل یک فکر است که می‌تواند یک فکر پلید و هم یک فکر خیر به وجود بیاورد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نسل جوان که از آن به نسل Z تعبیر می‌شود گفت: این نسل از هوش دریافت برخوردار است. گیرایی این نسل بالاست و مشکل اینجاست که ما نتوانستیم جامعیت را برای آنان فراهم کنیم. گاهی اوقات در مسائل افراط و تفریط می‌کنیم نسل جوان را دچار ناشنوایی می‌کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی در پاسخ به این سوال که شما به عنون یک شخصیت فرهنگی آیا نسل Z را قبول دارید یا خیر گفت: قطعا نسلی است که تفاوت دارد. این نسل یک ماسکی روی چهره دارد که شاید ما نتوانیم آن را کنار بزنیم و ببینیم. آن‌ها نسل دین‌گرا هستند.

وی در پایان گفت: اگر با پیشرفت‌گرایی و دین‌گرایی توأمان حرکت کنیم این همسطحی اجتماعی با نسل جوان فراهم خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha