چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ |۲۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 3, 2024
1

حوزه/ دفتر چهارم کتاب «پیام های آسمانی (معارف قرآنی برای کودک و نوجوان)» اثر حجت الاسلام والمسلمین مرتضی دانشمند منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دفتر چهارم کتاب «پیام های آسمانی (معارف قرآنی برای کودک و نوجوان بر گرفته از آیات ۷۸ تا ۱۷۵ سوره نساء)» اثر حجت الاسلام والمسلمین مرتضی دانشمند است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۲۱۶ صفحه به چاپ رسید.

«پیام های آسمانی» مجموعه کتاب های تفسیر قرآن کریم برای نوجوانان است. این مجموعه به شیوه های گوناگون قصه، شعر، گفت و گو، مناظره، تشبیه، تمثیل و ده ها روش دیگر به انتقال آموزه های قرآنی به مخاطب نوجوان می پردازد.

کتاب «پیام های آسمانی» گامی به سوی هدفی بزرگ، وارد کردن کودکان و نوجوانان به دنیای قرآن است؛ قرآن کریم کلام خدا و گرامی ترین اثر مکتوب در میان مسلمانان است. پیشوایان معصوم و بزرگان دین برای آموزش این کتاب مقدس به مسلمانان، به ویژه کودکان نوجوانان تأکید دارند. امام علی(ع) یکی از حقوق فرزندان بر پدر را آموزش قرآن به آنان می داند.

پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی با سال ها تجربه در عرصه پژوهش قرآنی، توفیق داشته که در حوزه نشر معارف قرآن، گام های بلندی بردارد. از تلاش های این پژوهشکده، طرح تدوین مناسب برای کودکان و نوجوانان است که دفتر چهارم آن به تازگی منتشر شده است.

دفتر چهارم این اثر، مشتمل بر آیات ۷۸ تا ۱۷۵ سوره نساء است و در تفسیر آیه ها، آیاتی برگزیده شده که موضوعاتشان با فضای ذهنی نوجوان بیشتر تناسب داشت.

مخاطبان این مجموعه دانش آموزان سال های پنجم و ششم ابتدای و هفتم و هشتم متوسطه هستند، هر چند برای مقاطع تحصیلی بالاتر نیز سودمند است.

جلد چهارم این مجموعه از موضوعات، همچون فرار از مرگ، خبرهای خطرساز، نمره دادن خداوند، شهر ارواح، مدیریت زمان، فضل و رحمت خداوند، دوست یابی، نیرنگ دورویان، نفرین شدگان، افسانه صلیب، از وطن دوستی تا وطن پرستی، مسیح بنده خدا و ده ها موضوع دیگر سخن گفته، به بررسی آن ها از نگاه قرآن می پردازد.

از کتاب حاضر با دو روش «خود آموز» و «معلم آموز» می توان بهره برد.

برای نگارش این اثر، چه در تفسیر یک آیه یا مجموعه ای از آیات مرتبط، چه در تفسیر یک سوره کامل، گام‌هایی برداشته شده است که عبارتند از: انتخاب آیه یا مجموعه آیاتی که مطالب و معارف آن (پیوند بیشتری با دنیای نوجوان و مسائل مورد نیاز و پرسش های وی داشته باشد)، انتخاب قصه ای متناسب با آیه یا آیات یا سوره مورد نظر، مطرح شدن متن سوره و ترجمه آن، ذکر نکته ها به پیام های مرتبط با آیات، و سروده سوره (در پایان هر سوره یا مجموعه ای از آیات مرتبط، محتوای سوره یا مجموعه آیات، به شکل سروده به عنوان قالبی اثرگذار مطرح شد).

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha