جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ |۲۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 5, 2024
میرزایی

حوزه/ مدیرکل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: قم را می‌توانیم، یکی از مهم‌ترین گنجینه‌های مخزن علمی و فقهی شیعه بدانیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، هادی میرزایی، عصر پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ در حاشیه سفر به استان قم، با اشاره به ویژگی‌های قم اظهار کرد: یکی از خصایص و تمایز قم، به عنوان خانه و مأمن علما و علوم دینی ماست.

مدیرکل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: در این سفر توفیق شد، با برنامه‌ریزی انجام‌شده بازدید از مؤسسه علوم وحیانی اِسراء آیت‌الله جوادی آملی و نیز مؤسسه علمی‌فرهنگی دارالعرفان الشیعی استاد حسین انصاریان داشته باشیم.

وی ادامه داد: در موضوعات و نشست‌هایی که در این دو مجموعه انجام شد، مقرر شد تا در حفاظت و معرفی مجموعه آثار و هدایای این مجموعه‌ها و دسترس‌پذیری عموم پژوهشگران و مردم به این آثار، اقدام‌های اولیه برای صدور مجوز مجموعه‌داری و متعاقب آن مجوز موزه این علما و استادان گرانقدر شکل بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: قم را می‌توانیم، یکی از مهم‌ترین گنجینه‌های مخزن علمی و فقهی شیعه بدانیم؛ اما این موضوع در حوزه حفاظت و به نوعی میراث‌ملموس و میراث‌مکتوب ما یک مقدار فقدان وجودی داریم که امیدواریم، با همکاری و اقداماتی که همکاران ما در سطح استان و سیاستگذاری‌هایی که در ستاد عملیاتی می‌کنیم، این بخش مغفول‌مانده در میراث‌مکتوب و مستندسازی آثار علما و استادان فقه شیعه مرتفع شود.

میرزایی همچنین به بازدید از سایت‌موزه قلی‌درویش اشاره و بیان کرد: امیدوار هستیم که بتوانیم، مقدمات بازدید عموم مردم و ایجاد سایت‌موزه این اثر تاریخی را با همکاری سایر همکاران در سطح ملی و استانی انجام دهیم.

مدیرکل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: این سایت‌موزه، یکی از سایت‌های مهم تاریخی و ‌باستانی کشور است که می‌تواند مورد توجه عموم مردم و به ویژه پژوهشگران و باستان‌شناسان باشد.

نیازمند حفظ آثار مراجع عظام و علما هستیم

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در حاشیه این سفر گفت: مراجع عظام و علما یکی از شاخص‌های ما هستند و نیازمند حفظ آثار و نقش ایشان در عرصه تاریخی هستیم.

علیرضا ارجمندی افزود: این امر با ایجاد «موزه» اتفاق می‌افتد و در استان قم که مفاخر زیادی در حوزه دینی داریم، اعلام آمادگی در این زمینه کرده‌اند و باید به صورت علمی و با استفاده از فناوری‌های نوین، آثار این بزرگان حفظ شود و در اختیار عموم مردم و محققان قرار بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha