دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ |۱ محرم ۱۴۴۶ | Jul 8, 2024
نوروزپور

حوزه/ م­دیر کل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امورخیریه گفت: برنامه‌های عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام به مناسبت ماه محرم در سه هزار بقعه سراسر کشور آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امورخیریه، با حضور در برنامه سلام خبرنگار شبکه خبر درباره برنامه‌های این سازمان به مناسبت ماه محرم با بیان اینکه برنامه‌های عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در سه هزار بقعه در سراسر کشور آغاز شده است گفت: در کشورمان بیش از ۸ هزار و ۴۶۷ بقعه داریم که ۶۶۰۰ بقعه متعلق به امامزادگان است ،۳۴ بقعه متعلق به پیامبران و بقیه متعلق به مشاهیر، علما و شخصیت‌های شاخصی است که برای مردم در طول تاریخ محترم بودند و مردم برای آنها حرم و بارگاه ساختند.

وی افزود: مردم با ارادتی که بر اهل بیت(ع) و فرزندان آنها دارند و به منظور احیای شعائر دینی و تکریم عزای حضرت سیدالشهدا(ع)به این بقاع متبرک مشرف می‌شوند. هیئت امنای بقاع متبرکه و خدام افتخاری بقاع متبرکه که تقریبا ۵۰ هزار نفر و از خود مردم هستند، گردانندگان این برنامه‌های در بقاع متبرکه هستند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امورخیریه افزود: نزدیک به ۷۰۰ هیات شاخص شهرستانی، استانی و کشوری داریم که دارای اهمیت هستند. این هیئت‌ها در بقاع متبرکه مستقر شده اند و برنامه‌های خاص خودشان را اجرا می‌کنند. البته هزار و صد هیئت محلی هم داریم که برنامه هایشان را در بقاع متبرکه برگزار می‌کنند و سازمان اوقاف و امورخیریه و هیات‌های امنا و خدام در خدمت این هیئات مذهبی و عزاداران اباعبدالله الحسین علیه السلامند.

نوروزپور گفت: اداره کل اعزام مُبلغ ما در قم مستقر هستند و روحانیونی را در زمینه‌های مختلف در ایام مختلف سال به بقاع متبرکه اعزام می‌کنند.

وی افزود: طرحی به نام طرح بصیرت عاشورایی داریم که در ماه محرم و صفر اجرا می‌شود و روحانیون و اساتید حوزه و دانشگاه به بقاع متبرکه اعزام می‌شوند و در بقاع متبرکه به تبیین اهداف و قیام سیدالشهدا علیه السلام می‌پردازند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امورخیریه افزود: همچنین در جوار بقاع متبرکه خیمه‌های معرفت با حضور روحانیونی که تخصص‌های ویژه در حوزه کودک و نوجوان دارند برپا می‌شود و درباره مسائل قرآنی و معارف اهل بیت عصمت و طهارت با بچه‌ها صحبت و برنامه‌های مختلفی را اجرا می‌کنند که جالب توجه برای خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان خواهد بود.

خیمه‌های معرفت ماه محرم و صفر در ۲۰۰ بقعه شاخص سراسر کشور برگزار می شود

وی با بیان اینکه این برنامه‌ها برای دو ماه محرم و صفر تدارک دیده شده است، گفت: در طول ماه‌های محرم و صفر این برنامه‌ها در ۲۰۰ بقعه شاخص سراسر کشور برگزار می‌شود که اوج این برنامه‌ها در دهه اول ماه محرم است و البته در ایام اربعین و در دهه پایانی ماه صفر نیز برنامه‌های مختلفی را برگزار خواهیم کرد.

نوروزپور با بیان اینکه برنامه‌هایی هم در طول سال در امامزادگان و بقاع شاخص در قالب‌های مختلف برگزار می‌شود، گفت: برنامه‌هایی که در طول سال و در ایام تعطیل برگزار می‌شود، کارکردهای خودشان را دارند که شامل برنامه‌هایی از جمله جلسات تفسیر قرآن کریم به صورت هفتگی در بقاع متبرکه برگزار می‌شود. همچنین جلسات حفظ قرآن در کارگاه‌هایی با عنوان شمیم خدمت که به بحث آموزش و کارآفرینی نیز می‌پردازد در جوار بقاع متبرکه برگزار می‌شود.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امورخیریه افزود: همچنین کارگاه‌هایی برای زنان سرپرست خانوار، زنان بدسرپرست و جوانان جویای کار با حمایت‌های هیات امنای این بقاع مانند قالی بافی، خیاطی، گوهرتراشی و ... در طول سال در بقاع متبرک برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha