دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ |۱ محرم ۱۴۴۶ | Jul 8, 2024
حجت الاسلام و المسلمین صفایی بوشهری  امام جمعه بوشهر

حوزه/امام‌جمعه بوشهر گفت: جریان کربلا به امامت امام حسین (ع) تجلی عینی اسلام واقعی است، امام حسین (ع) ویارانشان تسلیم مقدرات هستند، تکلیف خود را قیام در برابر ظلم می‌بینند در مقابل کسانی قیام می‌کنند که قصد داشتند اسلام واقعی را از بین ببرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر، در مراسم عزاداری دومین شب محرم در حرم مطهر رضوی در رواق امام خمینی (ره) پیرامون کربلا، نهضت عاشورا به‌عنوان نقطه اوج اسلام و مفهوم تسلیم الهی در جمع زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) پرداخت و گفت: تفاسیر زیادی از اسلام شده است، اسلام دین خاتم ادیان الهی است که حضرت محمد (ص) به‌عنوان آخرین پیامبر و کتاب آن قرآن کریم است.

وی بابیان اینکه در مجامع روایی دو تعریف از اسلام شده است اسلام ظاهری وبیانی است، افزود: اعلام به وحدانیت خدا و پیامبری خاتم‌الانبیا (ص) اسلام ظاهری وبیانی است.

امام‌جمعه بوشهر با اشاره به کلام حضرت علی (ع) درباره اسلام گفت: امام علی (ع) اسلام واقعی را نجات آفرین، کمال آفرین بیان می‌کنند، امیرمومنان علی (ع) می‌فرمایند؛ من برای شما اسلام را تعریف می‌کنم که تابه‌حال کسی تعریفی از آن نکرده است لذا تعریف مفهومی اسلام را امام علی (ع) کرده است و تجلی عینی آن را فرزند ایشان امام حسین (ع) در کربلا نشان داد.

وی با اشاره به حکمت 125 نهج‌البلاغه ادامه داد: امام علی علیه السّلام فرمودند: لَأَنْسُبَنَّ الْإِسْلَامَ نِسْبَةً لَمْ یَنْسُبْهَا أَحَدٌ قَبْلِی الْإِسْلَامُ هُوَ التَّسْلِیمُ وَ التَّسْلِیمُ هُوَ الْیَقِینُ وَ الْیَقِینُ هُوَ التَّصْدِیقُ وَ التَّصْدِیقُ هُوَ الْإِقْرَارُ وَ الْإِقْرَارُ هُوَ الْأَدَاءُ وَ الْأَدَاءُ هُوَ الْعَمَلُ؛ اسلام را چنان توصیف کنم که هیچ‌کس تاکنون وصف نکرده باشد: اسلام یعنی تسلیم حق شدن و تسلیم حق شدن همان یقین است و یقین یعنی تصدیق و پذیرفتن همه باورهای راستین و تصدیق جز با اقرار و اعتراف شکل نگیرد و حقیقت اقرار، انجام مسئولیت‌هاست و آن جز عمل نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صفایی بوشهری در این‌باره توضیح داد: معنای اسلام تسلیم در برابر هدایت خدا است؛ یعنی زندگی بر مبنای خدا حاکم است، با خدامحوری، خداخواهی، مهندسی و مدیریت کرد رفتاری مطابق دستورات خداوند داشت.

وی با اشاره به اینکه خداوند با قرآن کریم، هدایت‌های رسول اکرم (ص) و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) مفاد هدایت را بیان می‌کند، افزود: انسانی که می‌خواهد تسلیم می‌شود مطیع شود، باید یقین کند به وجود خداوند و دستورات خداوند که بر اساس هدایت‌های الهی است را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: کسی که قصد کرده است کار یقینی را انجام دهد نشان می‌دهد زندگی او بر اساس یقین و تصدیق و عمل می‌شود.

وی با اشاره به منظومه اسلام در عرصه‌های فرهنگ، سیاست، تربیت، خانواده، اقتصاد... وجود دارد اظهار داشت: جریان کربلا به امامت امام حسین (ع) تجلی عینی اسلام واقعی است، امام حسین (ع) و یارانشان تسلیم مقدرات هستند، تکلیف خود را قیام در برابر ظلم می‌بینند در مقابل کسانی قیام می‌کنند که قصد داشتند اسلام واقعی را از بین ببرند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صفایی بوشهری توضیح داد: عملاً یزید و تابعین او علیه اسلام حقیقی کمر همت بسته بودند به دنبال ارتجاع حاکمیت مبانی فکری و جاهلی سیاست شدند قائل بودند که اسلام و قرآنی نیست، سال‌ها در نماز لعن امیرمومنان می‌کردند، این افراد حاضر بودند خانه خدا را آتش بزنند تا به اهداف و خواسته‌هایی خود دست پیدا کنند.

وی تصریح کرد: امام حسین (ع) در مقابل چنین حکومت فاسدی قیام کردند حکومتی که تلاش داشت اسلام ناب در تاریخ محو کند، امام حسین (ع) قیام کرد تا اسلام محمدی بماند قیام امام حسین (ع) تجلی اوج کمال اسلام است.

شایان ذکر است: مراسم عزاداری دومین شب محرم در رواق امام خمینی (ره) در حرم مطهر رضوی با حضور زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) همراه با قرائت قرآن کریم، زیارت امین‌الله، مرثیه‌سرایی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha