چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ |۱۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 17, 2024
آیت الله محمد یعقوبی (عراق)

حوزه/ اعضای دبیرخانه کنگره آیت الله بهابادی یزدی با آیت الله محمد یعقوبی از علمای نجف دیدار کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، اعضای دبیرخانه کنگره آیت الله بهابادی یزدی با آیت الله محمد یعقوبی از علمای نجف دیدار کردند.

در این دیدار آیه الله یعقوبی حوزه های علمیه قم و نجف را دو بال تشیع دانست و تصریح کرد: عالمان دور اندیش نقش بزرگی در توسعه فرهنگ و تمدن شیعی داشتند.

وی ضمن اشاره به ورود تشیع به عصر طلایی خود گفت: اگر عصر شیخ کلینی، و بعد از او شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی را مورد بررسی قرار بدهیم، می بینیم که وضعیت سیاسی در آن زمان حامی شیعه بود و دولت آل بویه، قدرت را در دست داشت و علمایی همچون شیخ کلینی و شیخ صدوق در آن دوره ظهور کردند. در دوره صفوی هم حکومت از کیان تشیع حمایت کرد و علمایی همچون محقق کرکی، علامه یزدی ،شیخ بهایی و علامه مجلسی، ظهور کردند. اکنون هم فرصت فراهم است و جمهوری اسلامی ایران، حامی تشیع در نقاط مختلف دنیا است و باید از این فرصت برای رساندن صدای اهل بیت(ع) به جهانیان و حمایت از مطالعات شیعی پژوهی و شیعه شناسی استفاده کرد. امروز معرفی درست تشیع میتنی بر شناخت ظرفیت های مکتب اهل بیت است.

آیت الله یعقوبی احیای آثار بزرگان جهان تشیع را ضرروی دانست و تصریح کرد: ملاعبدالله یزدی خدمات بزرگی به حوزه علمیه نجف و عتبه علویه در قرن دهم داشته که برای جامعه شیعی ما در عراق ناشناخته است. علامه یزدی در کنار فعالیت های کلامی و فلسفی و منطقی در حوزه تفسیر قرآن هم موفق بودند ما هم باید از شیوه قرآنی استفاده کنیم بی شک معارف قرآنی از معارف اهل بیت(ع) دفاع می کند، این معارف نه تنها مشکلات ما، بلکه مشکلات مسیحیان را هم حل می نماید.

این عالم عراقی با اشاره به همکاری علامه یزدی با حکومت شیعی صفوی اظهار داشتند: برپایی حکومت اسلامی یک مساله ضروری است که نیاز به استدلال هم ندارد، اجرای احکام اجتماعی از جمله ادله برپایی حکومت اسلامی است و نبود حکومت اسلامی به معنای تعطیلی بسیاری از احکام اجتماعی است، چگونه می توان این احکام را اجرا کرد، در حالی که حکومت اسلامی نیست!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha