پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ |۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 15, 2024
گفتمان عاشورا

حوزه/ سیدالشهدا پیروز میدان بود، چون وظیفه خود را به نحو احسن انجام داده بود و عاشورا مملو از مصیبت سختی ها بود، اما با نگاه عمیق‌تر، پیروز این میدان قطعا سیدالشهدا علیه السلام است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پرونده شبهات کربلا، برنامه ویژه رسانه رسمی حوزه برای دهه اول ماه محرم الحرام می باشد که دو تن از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با حضور در حوزه‌نیوز به برخی شبهات عاشورا پاسخ گفتند که در این شماره به انتشار پاسخ شبهه‌ای با موضوع «با وجود مصیبت اعظم کربلا، چطور سیدالشهدا(ع) را پیروز میدان می‌دانیم؟» از سوی حجت الاسلام علی‌اکبر عبادی نیک خواهیم پرداخت.

* شبهه

سیدالشهدا علیه السلام در کربلا همراه با فرزندان، برادران، اهل بیت و اصحاب خود به طرز ناجوانمردانه به شهادت رسیدند. با وجود این همه مصیبت و تلخی حادثه کربلا، چطور ما حضرت را پیروز میدان می‌دانیم؟

چطور با وجود این هم مصیبت وقتی دشمن به کنایه به حضرت زینب سلام الله می‌گوید که دیدی خدا با شما چطور رفتار کرد؟

حضرت زینب سلام الله علیها فرمود: «ما رایت الا جمیلا»، با این همه مصیبت معنای پیروزی چیست؟ معنای جز زیبایی ندیدن چیست؟

* پاسخ به شبهه

سیدالشهدا پیروز میدان بود، چون وظیفه خود را به نحو احسن انجام داده بود

پیروزی سیدالشهدا در کربلا غلبه ظاهری نبوده است، به صحنه ظاهر وقتی نگاه می‌کنیم، دشمن سیداالشهدا و نزدیکانش را به شهادت رسانده و خانواده حضرت را به اسارت برده و در ظاهر غالب شده است.

پیروزی سیدالشهدا علیه السلام از چند جهات دارای بطن و عمق ماجرا قابل بررسی است.

اولا امام حسین علیه السلام عمل به وظیفه خود کرد، در نگاه توحیدی کسی که عالم را محضر خدا می‌داند، کسی که خودش را بنده خدا می‌داند، در انجام وظیفه خود به نحو احسن پیروز شده است.

درمعارف قرآن داریم که جنگ برای مومن احدی «الحسنیین» دارد، چه غالب میدان باشد و چه به شهادت رسیده باشد پیروز میدان است.

زینب کبری جز زیبایی چیزی نمی‌بیند، چون رسالت و وظیفه خود را انجام می‌دهد، چون در صحنه و نگاه توحیدی عالم در جای درست قرار گرفته است و لو تلخی و مصیبت باشد؛ بنابراین سیدالشهدا پیروز میدان بود، چون وظیفه خود را به نحو احسن انجام داده بود.

تزلزل در مسیر انحرافی جامعه و تلنگر هدایت

دوما دلیل پیروزی سیدالشهدا این بود که به اهداف خود دست پیدا کرد. هدف حضرت تلنگر زدن به جامعه اسلامی بود که در اثر آن حاکمان ظالم بنی امیه جامعه را دچار انحطاط کرده بود و از معارف دین فاصله گرفته بودند. حضرت تلنگری به جامعه شد و آن هم این بود که برای مسیر غلط را یک تزلزلی ایجاد کرد.

بعد از واقعه عاشورا، قیام های زیادی شکل گرفت. تا همین امروز در این تاریخ انسان های آزاده متعدد با تمسک به سیدالشهدا علیه السلام و عاشورا قیام کرده و دست به حرکت های اصلاحی زدند؛ یعنی حضرت به هدف خود که اصلاح رویه بشریت ظلم پذیری بود، دست پیدا کرد.

سیدالشهدا علیه السلام به هدف خود رسید و پیروز میدان شد. حضرت بنا بود که کشتی نجات باشد تا در طول تاریخ، بشریت بتواند با تمسک به این مکتب آزادخواهی و عزت را پیدا کنند و حضرت بشریت را به این مقصد رساند، پس پیروز میدان است، عاشورا مملو از مصیبت بود، مصیبت از سختی ها بود، اما با نگاه عمیق‌تر پیروز این میدان قطعا به دلایلی که گفته شد، سیدالشهدا علیه السلام است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha