سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ |۹ محرم ۱۴۴۶ | Jul 16, 2024
کد خبر: 1170305
۲۵ تیر ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰
عفت و پاکدامنی

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در مساله قیام امام حسین(ع) در کربلا؛ باید این نکته رو تبیین کرد که زنان حاضر در کاروان امام در خط مقدم ولایت پذیری بودند و عفت و حجاب را رعایت می‌کردند؛حضرت زینب(س) در راس این زنان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، دکتر حسن رحیم پور ازغدی در همایش تبیینی مولفه‌های عمومی عفت با عنوان «گوهر عفاف» که در محل تالار شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مرد و زن در هیچ یکی از شئون الهی و در وجوه معنوی و دینی و در کسب کمالات انسانی تفاوتی ندارند و هیچ یک بر دیگری برتری ندارد و نزد خداوند یکسان هستند. تنها در مواردی چون خصوصیات بدنی و فیزیک ظاهری زن و مرد است که جنسیت معنا دارد.

وی با تاکید براینکه کمالات انسان تابع جنسیت نیست، افزود: ایمان و اخلاص و پاک و صالح بودن ربطی به جنسیت ندارد؛ اما از زن پاک و قدیسه و مرد سالم و قدیس است که فرزند صالح و مجاهد تربیت می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: همه ما، چه زن و چه مرد، انسان یک جهاد انسانی و یک مسئولیت مشترک دارد که در گام اول رشد و تکامل خودش است، گام دوم، مسئولیتی است که در قبال خانواده و در گام بعد در قبال حفظ جامعه دارد.

حجاب موضوعی تاریخی و مال همه دوران‌ها است

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه حجاب در تمام جوامع و دوران‌ها بوده است، تصریح کرد: حجاب در ایران قبل از ظهور اسلام، بسیار سفت‌ و سخت بود و قوانین محکمی داشت، اما ویژه طبقه اشراف و ثروتمندان برای زنان طبقات پایین حجاب لازم نبود.

وی با بیان اینکه بیشترین طرفداران بی‌حجابی، مردان فاسد هستند و بیشترین ضرر را در این مساله زنانی می‌کنند که در عرصه عمومی برهنه می‌شوند ادامه داد: غرایز شهوانی در ذات انسان است اما نه برای خوشگذرانی بلکه برای ازدواج و تشکیل خانواده. این غرایز اگر مدیریت نشود منجر به فروپاشی خانواده می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: برخی شبهاتی را مطرح می‌کنند که دین اسلام، دین زیبایی است، هلنمی سوال کرد که چرا زن نباید از زیبایی خود استفاده کند؟ گفتم اگر می‌توانی استفاده کنی و به تو ضرر نمی‌زند، اشکالی ندارد، اما این طور نیست؛ چراکه زن با بی‌حجابی، به مرد می‌گوید من قابل‌ دسترس هستم و حریمی برای من وجود ندارد. شما خود را بی‌دفاع و بی‌حریم کردی؛ اتفاقی که امروزه در جوامع اروپایی افتاده است.

وی با تاکید بر اینکه عفت و حجاب یک امر فردی و اجتماعی است و غیر قابل تفکیک است عنوان کرد: گاهی گفته می‌شود که عفت صرفاً نوع پوشش نیست و زنانی که حجاب مرسوم اسلامی را ندارند هم عفت دارند این مساله هم جای بحث دارد.

رحیم پور حجاب را فرصتی برای مراقبت و مدیریت‌ مصرف زیبایی زنان دانست وافزود: حجاب برای مراقبت از جذابیت زن در برابر مرد است، برای اینکه از او در برابر نگاه و کلام بد مراقبت کند و برای آن حریم قائل باشد.

این سخنران دینی تأکید کرد: هیچ مردی حق ندارد بدون تعهد حقوقی و اخلاقی، به زنان نزدیک شود الا با ازدواج. مرد در زمان عقد چندین مسئولیت را پذیرفته و چندین تعهد به زن می دهد تا فقط او را برای مدتی کوتاه و رفع شهوتش نخواهد. در ازدواج، میثاق عاشقانه، میثاق اخلاقی، میثاق اقتصادی و میثاق حقوقی وجود دارد.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره واقعه کربلا گفت: در مساله قیام امام حسین(ع) در کربلا، زنان حاضر در کاروان امام در خط مقدم ولایت پذیری بودند و عفت و حجاب را رعایت می‌کردند. حضرت زینب(س) در راس این زنان است که پس از واقعه عاشورا هم در خطبه‌های خود به خصوص در شام به روشنگری درباره قیام امام پرداخت.

وی تصریح کرد: در جناح مقابل امام حسین(ع) هم همه زنان موافق همسرانشان نبودند. زنان مجاهد متعددی چون همسر خولی در جبهه دشمن حضور داشتند که مردانشان به ولایت خیانت کردند اما آن‌ها در جبهه حق ایستادگی کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: همنشین همسر خولی وقتی خولی سر مطهر امام را به منزل می‌برد به او نهیب می‌زند و می‌گوید "نمی‌ترسی که سر حسین(ع) را سوغات آورده‌ای؟ خدا شاهد است که من دیگر همسر تو نیستم و هیچ نسبتی با تو ندارم."

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha