شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ |۴ صفر ۱۴۴۶ | Aug 10, 2024
بسیج اساتید

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پیام اهل بیت (ع) جهانی و فرازمانی است؛ اگر این پیام‌ها به درستی معرفی شوند، حتی در جوامعی که فرهنگ و دین متفاوتی دارند، تأثیرگذار خواهند بود؛ این پیام هزار سال پیش هم معتبر بود و امروز نیز معتبر است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حسن رحیم‌پور ازغدی در دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی مسئولین و اعضای شورای بسیج اساتید کشور (چالش ها و فرصت ها؛ رویکردها و راهبردها) که در مشهد در حال برگزاری است،گفت: مذهبی بودن به معنای واقعی کلمه فقط در صورتی معنا دارد که افراد به دستورات دین عمل کنند و به عمق آموزه‌های دینی پی ببرند.

وی گفت: دین نباید تنها به عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به بهشت مورد استفاده قرار گیرد، بلکه باید به عنوان یک راهنمای کامل برای زندگی و تمدن‌سازی به کار گرفته شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به خطرات این نوع نگرش به دین، افزود: مذهب این‌گونه، تا غسالخانه در دنیا اثر دارد و دینی که تنها در شناسنامه نوشته شده و محبتی که بدون اطاعت و عمل باشد، به هیچ دردی نمی‌خورد.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به سخنان امام رضا (ع) به شیعیان، بیان کرد: اگر مردم سخنان و دستورات امامان را به درستی درک کنند و به درستی به دیگران منتقل کنند، می‌توانند تمدن‌سازی کرده و بشریت را به سوی نجات هدایت کنند.

وی بیان کرد: امام رضا (ع) فرمودند که مبادا خودتان را فریب دهید و فکر کنید که به دلیل محبت به اهل بیت، هر کاری انجام دهید، بهشت تضمین شده است. این فریب بزرگی است که انسان‌ها خود را با آن بیچاره می‌کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: امام رضا (ع) به کسانی که ادعا می‌کردند شیعه هستند، فرمودند؛ شما مکتب ما را نمی‌شناسید و فقط ما را دوست دارید. این محبت به تنهایی کافی نیست.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: اگر در شهر شما خانواده‌ای گرسنه باشد و شما از آن بی‌خبر باشید، چگونه می‌توانید ادعا کنید که شیعه ما هستید؟ اگر خانواده‌ای لباسی مناسب نداشته باشد، آیا شما لباس‌های خود را با آنها تقسیم می‌کنید؟ اگر جواب شما به این سوال منفی است یعنی شما شیعه ما نیستید.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه امام رضا (ع) فرمودند که دوست واقعی شما عقل شماست و دشمن اصلی شما جهل و نادانی است تصریح کرد: جامعه باید به جای اتکا به محبت ظاهری و اعتقادات سطحی، به عمق آموزه‌های دینی و عمل به دستورات اهل بیت(ع) توجه کند تا بتواند در مسیر درست قرار گیرد.

وی به رابطه واقعی با خداوند اشاره کرد و گفت: بسیاری از مردم فکر می‌کنند که به خدا اعتقاد دارند، اما در واقع تنها تصور و فرضیه‌ای از خدا در ذهن خود دارند. ایمان واقعی به خداوند زمانی مشخص می‌شود که در شرایط سخت و بحرانی، در خوشی‌ها و شکست‌ها، به خداوند توکل کرده و به دستورات او عمل کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصریح کرد: حتی کسانی که ادعای بی‌اعتقادی به خدا دارند، در اعماق دل خود به وجود او باور دارند. امام رضا(ع) می فرمایند« هرکس خود را از ما بداند اما با فرامین خداوند کاری نداشته باشد، از ما نیست».

رحیم‌پور ازغدی بیان کرد: امام رضا (ع) فرمودند که باید خدا را واقعاً باور کنید و به او پناه ببرید، نه به خدای قلابی و تحریف شده‌ای که فقط در زمان نیاز به یادش می‌افتید.

وی بیان کرد: پیام اهل بیت (ع) جهانی و فرازمانی است. اگر این پیام‌ها به درستی معرفی شوند، حتی در جوامعی که فرهنگ و دین متفاوتی دارند، تأثیرگذار خواهند بود. امام رضا (ع) فرمودند که پیام ما قومی و قبیله‌ای نیست، بلکه برای همه بشریت است. این پیام هزار سال پیش هم معتبر بود و امروز نیز معتبر است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به جهانی شدن برخی از پیام‌ها و شعارهای انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر، شعارهایی که در ایران مطرح شد، مانند 'مرگ بر آمریکا' و 'مرگ بر اسرائیل'، به سرعت جهانی شدند. این انحصار رسانه‌ای که توسط اینترنت شکسته شد، باعث شد که مردم جهان از جنایات رژیم صهیونیستی و امپریالیسم آمریکا آگاه شوند و علیه آن اعتراض کنند.

رحیم‌پور ازغدی گفت: خدایی که ما معرفی می‌کنیم، همه چیز را می‌داند و حکیم است، اما خداوند لجباز نیست و مردم را به زور به ایمان نمی‌کشاند. باید افراد را به گونه‌ای به سمت خداوند دعوت کنیم که خودشان به این باور برسند و این ایمان را در قلب خود جای دهند.

وی، در ادامه سخنان خود با اشاره به موضوعات مربوط به حق حکومت اسلامی و حریم خصوصی افراد تصریح کرد: حکومت اسلامی هیچ حقی برای تجسس در حریم خصوصی مردم ندارد، مگر اینکه جنایتی در حال سازماندهی باشد که به جامعه آسیب برساند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مفهوم ایمان از دیدگاه امام رضا (ع) گفت: ایمان از دیدگاه امام رضا (ع) سه بعدی و سه ضلعی است: یک گره محکم معنوی در قلب، اظهار در زبان، و عمل به آن. ایمان فقط علاقه قلبی نیست، بلکه باید در عمل و سبک زندگی انسان نیز دیده شود. نمی‌توانیم مانند کفار زندگی کنیم و فقط مناسک مذهبی را انجام دهیم.

رحیم‌پور ازغدی به نقد فلسفه‌های معاصر پرداخت و گفت: امام رضا (ع) تأکید کردند که ایمان باید در گفتار، عمل، و سبک زندگی فرد مشاهده شود، و هر کس که ایمان را به گونه‌ای تعریف کند که باور قلبی و یقین در آن ضعیف باشد، ایمان واقعی ندارد.

وی بیان کرد: مفاهیم دینی و اخلاقی نه تنها معنای واقعی دارند، بلکه کاربردهای عمیقی در زندگی اجتماعی و فردی انسان‌ها دارند و نباید آنها را صرفاً به عنوان ابزارهایی برای تسکین احساسات یا آرام کردن جلسات در نظر گرفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه سخنان خود به بحث درباره معنا و اخلاق در زندگی پرداخت و با انتقاد از برخی فیلسوفان معاصر گفت: برخی معتقدند که اخلاق و معنای آن را باید ما خودمان تولید کنیم، زیرا زندگی به خودی خود معنایی ندارد.

وی افزود: امام رضا (ع) فرمودند که مال حرام می‌خورید و خدا را شکر می‌کنید؟ پیامبر اکرم (ص) نیز فرمودند که در آخرالزمان، مسلمانان نماز می‌خوانند و حج انجام می‌دهند، اما قلب‌هایشان با یکدیگر یکی نیست.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: امام رضا (ع) مسلمان را کسی تعریف می‌کنند که تسلیم مطلق در برابر خدا باشد و با همه در صلح و آرامش زندگی کند. اگر کسی از دست و زبان شما در جامعه احساس خطر کند، شما مسلمان واقعی نیستید. اگر افراد بی‌گناه از شما می‌ترسند، این نشانه‌ای از نادرستی مسیر شماست.

وی با تأکید بر اهمیت زندگی منهای خشونت در جامعه اسلامی افزود: امام رضا (ع) فرمودند که جامعه اسلامی باید جایی باشد که مردم وقتی با آن روبه‌رو می‌شوند، با لبخند مواجه شوند. یکی از علائم مؤمن این است که صبح که از خانه بیرون می‌رود، با همه لبخند بزند. حضرت فاطمه (س) نیز فرمودند که خدمت به مردم، حتی به مخالفان، راه بهشت را برای شما تضمین می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: البته این موضوع را به یاد داشت که یک مسلمان در مقابل ظلم و ستم ساکت نمی ماند و این ظلم در هر کجا باشد در مقابل آن می ایستد.

رحیم‌پور ازغدی در پایان به اهمیت خدمت به مردم و تأسی از الگوی زندگی اهل بیت (ع) اشاره کرد و گفت: اگر ما فقط به عزاداری و مناسک بسنده کنیم و سبک زندگی اهل بیت (ع) را درک نکنیم، از فلسفه واقعی دین دور خواهیم شد، رفتار ائمه باید برای ما الگو باشد، نه فقط برای شب اول قبر، بلکه برای تمام جنبه‌های زندگی.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha