پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ |۱۱ محرم ۱۴۴۶ | Jul 18, 2024
اغتاغت

حوزه/ آیین سنتی و مذهبی خیمه برداری با حضور اقشار مختلف مردم در نوش‌آباد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از کاشان، براساس سنتی دیرینه آیین سنتی و مذهبی خیمه برداری با حضور اقشار مختلف مردم در نوش‌آباد برگزار شد.

نوش‌آباد، شهری با فرهنگ و باورهای دینی در شمال استان اصفهان، میراث‌دار آیین‌های اصیل در پاسداشت حماسه عاشورا است که در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده و این ظرفیت فرصتی برای گردشگری مذهبی است.

آیین خیمه برداری نوش‌آباد دو بخش دارد که با تعزیه شهادت امام حسین‌(ع) آغاز می‌شود. لشکر اشقیاء سوار بر اسب یا پیاده، با سنگ و خنجر به خیمه‌های اهل بیت حمله می‌کنند، بر پیکر شهدا می‌تازند، کودکان را با تازیانه می‌نوازند و زنان حرم را به اسارت می‌برند.

بخش دوم آیین خیمه برداری نوش‌آباد، حضور زنان بنی اسد برای یاری امام حسین(ع) است، اما زمانی می‌رسند که واقعه عاشورا به پایان رسیده است. کشته‌ها در میدان افتاده، خاندان حسین به اسارت برده شده و خیمه‌هایشان در آتش سوخته است.

آنها که سر و روی خود را با پارچه سیاه یا سپید پوشانده‎اند و تکهه هایی از چوب نی را از بالای سر برهم می‎زنند به میدان می‎آیند و میخوانند ای خیل عرب، حرمت از این کشته بدارید/ هرچند شهید است، غریب است به خاکش بسپارید.

آیین‌های سنتی و مذهبی خیمه‌کوبی و خیمه برداری نوش‌آباد، بزرگترین مراسم آیینی مذهبی بر اساس یک سنت دیرینه است که سال۹۲ به شماره ۵۹۸ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha