یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ |۲۱ محرم ۱۴۴۶ | Jul 28, 2024
معصومه ظهیری

حوزه/ دبیر ستاد راهبری زن و خانواده پراکندگی ساختارهای مرتبط با موضوع خانواده را مشکل دانست و گفت: طالبه ما از رئیس جمهور چهاردهم این است که ساختارهای موجودی که با خانواده ارتباط دارند تجمیع شوند؛ زیرا در حال حاضر این ساختارها پراکنده هستند و پاسخ‌گوی نیازهای خانواده نیستند.

معصومه ظهیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در رابطه با مطالبات از رئیس‌جمهور چهاردهم در خصوص مسائل خانواده عنوان کرد: اولین مطالبه ما از رئیس جمهور چهاردهم در حوزه خانواده این است که بر آنچه بر جریان خانواده گذشته است مروری شود.

دبیر ستاد راهبری زن و خانواده بیان کرد: منظور از خانواده فرزندان، زنان یا مردان نیستند؛ بلکه منظور از خانواده قوام و ساختار خانواده است.

وی بیان اینکه باید برای تمام لوایح و قوانین پیوست خانواده داشته باشیم، تصریح کرد: اگر در هر طرح، فعالیت و لایحه‌ای حمایت از خانواده، تکریم خانواده و نقش خانواده در نظر گرفته نشود، ابتری است.

ظهیری با بیان اینکه باید در تفریحات، ایجاد فضاهای هنری و پارک‌ها پیوست خانواده داشته باشیم، ادامه داد: برای مثال مأموریت‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که مرد به عنوان قوام خانواده مدت طولانی از خانواده دور نماند، نقش زنان شاغل نیز باید به‌گونه‌ای تعریف شود که حضورشان در خانواده و مادرانگی‌شان قربانی نشود.

وی بیان کرد: مدل آموزش و پرورش و پیوند بین خانه و مدرسه باید به‌گونه‌ای تعریف شود که نقش خانواده و پیوند با آموزش و پرورش در آن دیده شود همچنین پذیرش دانشجویان در آموزش عالی باید به‌گونه‌ای باشد که در خانواده گسست و شکافی ایجاد نشود به همین خاطر باید تلاش شود که دانشجویان به صورت بومی پذیرش شوند.

فعال امور زنان و خانواده پراکندگی ساختارهای مرتبط با موضوع خانواده را مشکل دیگر دانست و گفت: دومین مطالبه ما این است که ساختارهای موجودی که با خانواده ارتباط دارند تجمیع شوند؛ زیرا در حال حاضر این ساختارها پراکنده هستند و پاسخ‌گوی نیازهای خانواده نیستند.

وی اضافه کرد: برای مثال بحث جوانان و ازدواج در ورزش جوانان، مسئله سرپرست خانواده‌ها و زنان سرپرست خانواده در کمیته امداد و بهزیستی، مسائل اوقات فراغت در بخش‌های مختلف مانند ورزش و جوانان، فنی و حرفه‌ای، مساجد و... دیده شده است و مسائل بعد از طلاق و بازگشت به خانواده در هیچ بخشی دیده نشده است.

ظهیری اظهار کرد: این گسست در ساختارها، ادارات و سازمان‌هایی که مرتبط با خانواده هستند باعث شده که اختلال در نظام هماهنگ مسائل مربوط به خانواده ایجاد شود و اقدامات مقوم و مکمل هم نباشند و حتی گاهی یکدیگر را خنثی کنند؛ به همین خاطر نیاز به یک نهاد و ساختار منسجم، مسئولیت‌پذیر، پاسخ‌گو و هماهنگ تحت هر عنوانی مانند وزارت‌خانه، سازمان، معاونت و... داریم.

وی با تأکید بر اینکه باید خانواده دیده شود و برای آن متولی قرار بدهیم، بیان کرد: ایجاد یک نهاد برای خانواده با مسئله چابک‌سازی دولت تعارضی ندارد؛ زیرا مسئولیت‌های پراکنده از بخش‌های مختلف گرفته و در جایی متمرکز می‌شود.

دبیر ستاد راهبری زن و خانواده ادامه داد: ایجاد یک ساختار منسجم با چابک سازی دولت سازگار است؛ زیرا زمانی که مسئله زنان سرپرست خانواده با مسئله پس از طلاق، ازدواج، وام و... در یک جا دیده شود انسجام و وحدت رویه در برنامه اتفاق می‌افتد.

وی یادآور شد: وحدت رویه از مهم‌ترین مطالبات ما از دولت چهاردهم است تا طرح‌ها و لوایح به ثمر برسد و بعد از هر بازه زمانی معین شاهد کاهش درصدی از آسیب‌ها باشیم و مسیر رشد پیشرفت، مقابله با آسیب‌ها و بهبود شرایط خانواده را داشته باشیم.

ظهیری بیان کرد: امروز حال خانواده خیلی خوب نیست و باید دست به دست هم بدهیم تا شکوفایی، نشاط و رشد را برای خانواده ایرانی، برای ایران و ایرانی رقم بزنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha