پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ |۲۵ محرم ۱۴۴۶ | Aug 1, 2024
همایش سیاسی

حوزه/ نماینده سابق ولی‌فقیه در سوریه گفت: احساس ضعف و ناتوانی، عادی‌سازی و بی‌تفاوتی در برابر گناه، ترس از جان و مال و آبرو، عدم فعال‌ بودن آمران به معروف و ناهیان از منکر و مسئولان فرهنگی در فضای مجازی از جمله موانع بر سر راه امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفضل طباطبایی اشکذری، نماینده سابق ولی‌فقیه در سوریه، در همایش آموزشی توانمندسازی مربیان امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر استان که امروز ۱۰ مردادماه در ساختمان شماره ۲ مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد، اظهار کرد: امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر، ۲ فریضه بزرگ از فرایض دینی و از جمله ضروریات در احکام اسلامی به شمار می‌رود. همه مسلمانان امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر را پذیرفته‌اند.

وی افزود: امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر واجبی است که در ابعاد گوناگون مورد بحث واقع شده است. وجود مباحث امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر در علوم فقه، کلام، اجتماع و... نشان از اهمیت این فریضتین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری تصریح کرد: امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر، تنها یک واجب شرعی نیست، بلکه واجبی است که عقل انسان و جامعه نیز به آن حکم کرده است. این فریضتین یک ضرورت عقلی است، حتی برای آن جوامعی که بر پایه عقل اداره می‌شود و اختصاصی به جامعه اسلامی ندارد. نظارت عمومی، نظارت بخشی از افراد جامعه بر رفتارهای دیگران در جامعه، در جوامع دیگر نیز پذیرفته شده است.

وی ادامه داد: امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر به معنای تلاش برای ایجاد آنچه که یا پشتوانه عقلی و یا پشتوانه شرعی و دینی دارد. معروف آن چیزی است که یا عقل و یا شرع آن را می‌پسندد. آیت‌اللّه شیخ محمدحسن نجفی جواهری از فقهای بزرگ، برای تفسیر امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر می‌فرمایند: مقصود امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر، تشویق و ترغیب جامعه برای ایجاد معروف‌ها و بازداشتن جامعه از کارهای زشت و نادرست است که این امر گاهی با سخن و گاهی با رفتار صورت می‌گیرد.

نماینده سابق ولی‌فقیه در سوریه بیان کرد: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر از ویژگی‌های مؤمنین است. با امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر پیوندی بین ایمان ایجاد شده است. در تعریف ایمان ۳ رکن با زبان گفتن، با قلب باور کردن، پای‌کار عقیده بودن ذکر شده و جزء سوم یا شرط ایمان با امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر تحقق پیدا می‌کند. مؤمن باید پای‌کار ایمان بایستد و امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر فقط در زبان و قلب او نباشد، بلکه در رفتار و عمل نیز به آن پایبند باشد.

وی با اشاره به آیه ۱۱۰ سوره «آل‌عمران» افزود: در قرآن کریم امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر، از ویژگی‌های برترین امت‌ها قرار داده شده است. داشتن جامعه اسلامی یکی از افتخارات برای ایران است.

حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری بیان کرد: تحقق و ایجاد هر فرهنگ و موضوعی در جامعه، نیازمند ۲ مرحله تأمین شرایط و برداشتن موانع از مراحل بررسی و اقدام است. موانع در هر موضوعی از جمله امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر، به ۲ دسته موانع واقعی یا حقیقی و موانع ساختگی یا خودساخته تقسیم می‌شود. انسان باید از هر دو موانع عبور کند. موانع ممکن است اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و یا فرهنگی باشد.

وی بیان کرد: احساس ضعف و ناتوانی، فساد، عادل نبودن آمران به معروف و ناهیان از منکر به آنچه که می‌بینند، آشنا نبودن با شیوه‌های صحیح امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر، عادی‌سازی و بی‌تفاوتی در برابر گناه، ترس از جان و مال و آبرو، عدم فعال‌ بودن آمران به معروف و ناهیان از منکر و مسئولان فرهنگی در فضای مجازی از جمله موانع بر سر راه امر به‌ معروف و نهی‌ ا زمنکر هستند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha