دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ |۲۹ محرم ۱۴۴۶ | Aug 5, 2024
حسن غفاری

حوزه / حسن غفاری گفت: به واسطه جشنواره عکس نیکوکاری می‌خواهیم مروج فرهنگ وقف در جامعه باشیم.

حسن غفاری دبیر نخستین جشنواره عکس نیکوکاری در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه بیان کرد: این جشنواره همان گونه که از نامش پیداست با هدف ترویج فرهنگ نیکوکاری شکل گرفته است زیرا جامعه امروز ما به شدت نیازمند فرهنگ وقف است. در تمام دنیا کمک به همنوعان اقدامی ارزشمند محسوب می‌شود همچنین در دین مبین اسلام فرهنگ وقت جزو سفارشات ویژه است.

وی افزود: برای ترویج این فرهنگ هنر ابزاری تاثیرگذار است. امروز هنر ابزاری برای ترویج اهداف خاص شده است و حتی سیاستگذاران تلاش می‌کنند خواسته‌های خود را در پس کارهای هنری به مردم منتقل کنند البته اثری که می‌خواهد موضوعی خاص را تبلیغ کند حتماً باید زبانی جذاب و گیرا داشته باشد و تا حد ممکن از شعار و سطحی‌نگری دوری کند.

دبیر جشنواره عکس نیکوکاری در پاسخ به این سوال که عکس تا چه حد می‌تواند مبلغ و اشاعه دهنده مفاهیم خاص باشد بیان کرد: اینکه سینما موثرترین زبان برای ترویج مفاهیم خاص است امری کاملاً درست است اما سینما نیز خود عکس است زیرا با قرار دادن عکس‌ها کنار یکدیگر فیلم خلق می‌شود. در ضمن عکس شکار یک لحظه است و این لحظه تا ابد می‌تواند ماندگار باشد. با این توضیح با استفاده از صحیح از عکس می‌شود فرهنگ وقف را در جامعه به شکلی مناسب اشاعه داد.

غفاری درباره ویژگی عکس دینی نیز چنین توضیح داد: در طول سال جشنواره‌های متعددی با محوریت موضوعات دینی برگزار می‌شود در بسیاری از این رویدادها به صورت مستقیم مناسک دینی مورد توجه قرار می‌گیرد البته عکاسی از آیین‌ها و مراسم‌های مذهبی عکس دینی محسوب می‌شود اما تنها عکس از مراسم‌های مذهبی، عکس دینی را شامل نمی‌شود. از نگاه من هر عکسی که بتواند حس خداجویی و نیکوکاری را در انسان زنده کند عکسی دینی است.

وی مثال زد: برای مثال مردی که مشغول کارگری است و در سخت‌ترین شرایط جوی برای آسایش خانواده خود کار می‌کند در حقیقت اشاعه دهنده فرهنگ روزی حلال است. برای همین عکاسی از چنین سوژه‌هایی عکس دینی محسوب می‌شود حتی عکسی که با تصویرگری طبیعت قدرت و زیبایی خدا را در ذهن بیننده تداعی کند نیز عکس دینی محسوب می‌شود از این دست مثال‌ها بسیار است برای همین خودمان را محدود به سوژه‌های کلیشه‌ای نکنیم.

دبیر جشنواره عکس نیکوکاری در انتها تاکید کرد: ما در این جشنواره تلاش داریم با انتخاب آثار با کیفیت و همچنین برگزاری کلاس‌های آموزشی قدم‌های موثری در ترویج عکاسی با کیفیت به ویژه در حوزه عکس دینی برداریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha