دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ |۲۹ محرم ۱۴۴۶ | Aug 5, 2024
حمید ملک زاده

حوزه/ مدرس دانشگاه تصریح کرد: صهیونیست ها باید تاوان جنایت علیه بشریت و ترور شهید هنیه در تهران را بپردازند.

دکتر حمید ملک‌زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به ترور شخص ثالث در محدوده سرزمینی ایران اظهار داشت: لازمه مقابله با دشمنِ صهیونیست در شرایط فعلی، تقویت وحدت و انسجام ملی و از سوی دیگر اتخاذ موضع قاطعانه برای پاسخ دادن به شرارت اخیر رژیم جعلی اسراییل در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه است.

استاد دانشگاه افزود: تاکنون درباره ترور رئیس ‌دفتر سیاسی حماس و همراهش در تهران تحلیل‌های بسیاری ارائه شده اما با این حال تقریبا هیچ‌کدام از این تحلیل‌ها به معنایی که اقدام بزدلانه رژیم صهیونیستی در این فقره از جنبه سیاسی دارد نپرداخته‌اند.

وی همچنین گفت: تا جایی که به دولت‌ها مربوط می‌شود، اقدام رژیم صهیونیستی در این باره به معنای به چالش کشیدن شخصیت حقوقی و جوهره سیاسی جمهوری اسلامی ایران به‌مثابه یک دولت است. این مساله را باید در سایه این واقعیت فهمید که همه افراد مقیم در یک کشور، چه شخصیت‌های سیاسی باشند، چه شخصیت‌های حقیقی معمولاً ذیل قوانین دولت میزبان از مصونیت‌ها، حقوق و امنیت ناشی از استقرار دولت میزبان برخوردار هستند و لذا هر بار یک طرف خارجی، بدون اذن یا اطلاع دولت میزبان علیه این دسته از افراد به اقدامی سیاسی، حقوقی یا امنیتی علیه تمامیت وجودی آنها دست بزند در حقیقت و به طور عملی اصل استقرار دولت میزبان را به چالش کشیده و آن را نادیده گرفته است.

ملک زاده تأکید کرد: از این‌ حیث اقدام طرف ثالث در این زمینه اقدامی علیه تمامیت وجودشناختی دولت میزبان است، چرا که با این اقدام به نحوی عمل کرده که انگار دولت میزبان اصلا وجود ندارد.

وی بیان داشت: به ‌طور کلی اقدام باند تبهکار صهیونیستی علیه شهید اسماعیل هنیه در تهران، صرفا اقدامی علیه یک شهروند خارجی و یکی از رهبران مقاومت فلسطین نیست، بلکه بیش و پیش از هر چیز اقدامی علیه امنیت و تمامیت دولت جمهوری اسلامی ایران و به‌تبع آن علیه هویت سیاسی همه ایرانیان است.

استاد دانشگاه افزود: بر این اساس باید گفت که موضوع این اقدام صرفاً به حقوق بین‌الملل مربوط نمی‌شود. از آنجا ‌که موضوعی مربوط به امنیت ملی ایران است، می‌شود آن را به ‌عنوان مسئله‌ای داخلی در نظر گرفت. همین‌طور باید آن را در مقام موضوعی ملی که به هویت سیاسی همه ایرانیان مربوط می‌شود، دسته بندی نمود.

پژوهشگر اندیشه سیاسی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: موضوع دیگری که باید درباره مسائل مربوط به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی علیه رهبر سیاسی مقاومت فلسطین مورد توجه قرار گیرد، به زمان‌بندی این اقدام مربوط می‌شود. در میان همه فرصت‌های احتمالی که ممکن بود سران رژیم صهیونیستی برای اقدام علیه شهید اسماعیل هنیه در اختیار داشته باشند، این طور به نظر می‌رسد که با اهداف مشخص و مقاصد سیاسی روشنی فرصت کوتاه حضور او و همراهانش در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری ایران را انتخاب کرده‌اند.

وی گفت: در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری و با حضور رهبران مقاومت یا نمایندگان آنها، به خوبی وحدت سیاسی میان ایران و مقاومت را در مقابل چشم رهبران سیاسی کشورهای مختلف جهان و نمایندگان رسانه‌های جهانی شاهد بودیم؛ وحدتی سیاسی که به نام ارزش‌های عام مقاومت می‌تواند بیانگر ظهور هویت سیاسی جدیدی در منطقه غرب آسیا و الگویی برای مقامت سیاسی در همه جهان به‌ حساب بیاید.

استاد دانشگاه اضافه کرد: بر این اساس، اقدامی که دولت جعلی اسرائیل علیه اسماعیل هنیه در تهران انجام داد باید به‌ عنوان اقدامی علیه این دو وحدت و این فرآیندهای سیاسی بنیادین بدانیم. رژیم صهیونیستی با این کار از یک‌ طرف اراده ایرانیان برای تعیین سرنوشت خود در قالب‌های سیاسی نهادمند و نتایج به‌دست‌آمده از این فرآیندهای سیاسی را هدف قرار داده و از طرف دیگر وحدت داخلی ایرانیان ذیل بحث عقلانیت انقلابی را هدف قرار داده است.

ملک زاده همچنین اظهار داشت: موضوع خونخواهی ایران که در پی اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شد، جنبه‌های مختلفی دارد. با این حال باید توجه داشت که این خونخواهی بیش و پیش از هر چیز دیگری باید به ‌عنوان ضرورتی سیاسی مطرح شود.

وی افزود: موضوع دیگری که در این زمینه باید به آن توجه کرد به وحدت ملی درون ایران و وحدت سیاسی میان ایران و مقاومت اسلامی در منطقه برمی گردد و لذا لازمه مقابله با شرارت اخیر صهیونیست ها تقویت وحدت و انسجام ملی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha