دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ |۲۹ محرم ۱۴۴۶ | Aug 5, 2024
کد خبر: 1174700
۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲
مرکز مشاوره

حوزه/ مشاور مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان ضمن تشریح تکنیک‌ها و بیان راهکارها در پاکسازی ذهن از افکار مزاحم به علت بروز و علائم نشخوار ذهنی اشاره کرد و گفت: این تفکر در هر شرایطی آزار دهنده و زندگی افراد را مختل می‌کند.

خانم محدثه روشن ضمیر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، پیرامون دوره آموزشی نشخوار فکری، که از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی این حوزه(مرکز مشاوره) برگزار شد، گفت: نشخوار فکری یعنی فکر کردن مدام و بیش از حد به مسائلی همچون موقعیت‌های استرس‌زا و شرم آور که نه تنها به راه حلی نمی‌انجامد، بلکه استرس و اضطراب فرد را نیز بیشتر می‌کند.

وی اضافه کرد: نشخوار فکری مشکلی است که بسیاری از افراد در طول زندگی خود به آن دچار می‌شوند. این حالت برای هر فردی به شکلی و در شرایط خاصی اتفاق می‌افتد و شدت آن متفاوت است. اما، به طور کلی نشخوار فکری در هر شرایطی که بروز کند و هر چقدر طول بکشد، آزار دهنده است و می‌تواند زندگی افراد را مختل کند.

روشن ضمیر با طرح این مثال که تصور کنید در حال رفتن به جایی هستید و می‌خواهید از مترو استفاده کنید و هنگام سوار شدن به مترو به شکل ناخودآگاه، به دلیل ازدحام جمعیت، به شخص دیگری برخورد می‌کنید(شبیه به اینکه او را هول داده‌اید) آن فرد شروع به اعتراض می‌کند و شما با یک عذرخواهی به موضوع پایان می‌دهید. اما، در تمام طول روز و گاهی در تمام طول هفته به آن اتفاق فکر می‌کنید. خودتان را سرزنش می‌کنید که چرا بی‌دلیل عذرخواهی کردم؟ چرا توضیح ندادم این کار از روی عمد نبوده؟ و... گفت: در نشخوار فکری، فکرها پایان ندارند و هر چه بیشتر جلو می‌روید، میزان و شدت آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.

مشاور مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان بیان داشت: ما در طول روز به طور دائم در حال فکر کردن هستیم، این کار بخشی از روند طبیعی مغز ماست. اما زمانی که میزان و شدت افکار منفی و ناخوشایند، افزایش می‌یابد، به یک حالت آزاردهنده بدل می‌شود که روان شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی به تفاوت نشخوار فکری و وسواس اشاره کرد و گفت: نشخوار فکری و وسواس هر دو برای افراد آزاردهنده هستند اما مهم‌ترین تفاوت میان آن‌ها این است که نشخوار فکری یک فرآیند شناختی ناسازگار و ناکارآمد است که می تواند زمینه ساز اختلالات بسیاری باشد، اما جزء اختلالات روانپزشکی به حساب نمی‌آید در حالیکه وسواس فکری جزء اختلالات روانپزشکی است. این دو مفهوم تفاوت‌های دیگری نیز دارند.

روشن‌ضمیر تاکید کرد: نشخوار فکری می تواند به شکل ارادی یا غیر ارادی در فرد بروز پیدا کند اما وسواس فکری اختلالی است که ذهن فرد را ناخواسته درگیر خود می‌کند افرادی که دچار نشخوار فکری هستند به احتمال زیاد به سایر بیماری‌های روانپزشکی مانند افسردگی و اضطراب مبتلا هستند در حالی که این موضوع درباره وسواس فکری صدق نمی کند.

وی با بیان اینکه نشخوار فکری شامل درگیری‌های ذهنی در ۳ زمان گذشته، حال و آینده است در حالی که وسواس فکری تنها شامل افکار مربوط به حال یا آینده است، به فاصله گرفتن این افکار اشاره کرد و افزود: برای کاهش نشخوار فکری راهکارهای متعددی از جمله خود پایشی، حضور پویا در لحظه، تبدیل چرا اندیشی به چگونه اندیشی و افزایش مهارت‌های زندگی پیشنهاد شده است.

وی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روانی که امروزه مردم را در سرتاسر جهان درگیر کرده، اختلال افسردگی دانست و گفت: عوامل مختلفی در بروز این بیماری نقش دارد، ولی یکی از مهمترین فرایندهای شناختی و زمینه ساز افسردگی، نشخواری فکری است.

روشن‌ضمیر هدف از برگزاری این کارگاه را، افزایش آگاهی مخاطبین کارگاه نسبت به پدیده نشخوار فکری و کسب مهارت‌های موردنیاز برای تعدیل این فرآیند برشمرد و افزود: هنگامی که افراد مهارت‌های لازم را یاد بگیرند، در مواقع بحرانی بهتر می‌توانند جریان فکر خود را مدیریت کنند، در نتیجه احتمال ابتلا به افسردگی کاهش می یابد.

لازم به ذکر است؛ کارگاه آموزشی نشخوار فکری(اندیشناکی) با تدریس خانم روشن ضمیر از ۹ مرداد به مدت ۳ هفته متوالی، از ساعت ۱۶ الی ۱۸ در محل مرکز مشاوره معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان برگزار می‌شود و متقاضیان خواهر جهت ثبت نام می توانند در ساعت اداری باشماره 05132008624 تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha