دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ |۲۹ محرم ۱۴۴۶ | Aug 5, 2024
خیاط 33

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین خیاط با بیان اینکه استان خراسان مملوء از طلاب توانمند و مستعد علمی است، گفت: حوزه علمیه خراسان از حضور اساتید در شهرستان‌ها و بهره‌مندی طلاب از کلاس‌های حضوری حمایت خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی خیاط در مراسم اختتامیه و نشست هم‌اندیشی اساتید و ممتحنین دروس خارج این حوزه، اظهار داشت: امتحانات درس خارج به سرانجام رسید و موضوعات جمع‌بندی و دسته‌بندی شدند و امیدواریم بر اساس این خروجی‌ها بتوان فرآیندها را رشد و ارتقاء و اصلاح کرد، در این راستا از نقطه‌نظرات اساتید نیز استقبال خواهیم کرد تا بتوان کار را به نتیجه رساند.

وی با بیان اینکه اساتید می‌بایست به حضور شاگردان در درس‌ها از جهات مختلفی همچون انتقال قدرت تحلیل بر طلبه‌ها نظارت داشته باشند، تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد تا درس‌های خارج واقعاً در آن سطح و جایگاه خود قرار گیرد و همان انتظاری که از درس‌های خارج وجود دارد که طلاب به اجتهاد نزدیک‌تر شوند، اتفاق بیفتد و اساتید نیز می‌بایست این مسائل را در درس‌ها ملاحظه و سطح درس را از نظر کیفیت بالا ببرند.

مدیر حوزه علمیه خراسان، با اشاره به‌ضرورت تلاش در راستای رشد و ارتقای علمی طلاب، خاطرنشان کرد: با توجه‌به دغدغه‌مندی اساتید، فعالیت‌هایی انجام شده تا ضوابطی برای طلاب تعریف شود که با احراز علمی در درس خارج شرکت کنند.

استان خراسان، مملو از طلاب فاضل، توانمند و مستعد علمی است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خیاط ضمن درخواست از اساتید جهت حضور در شهرستان‌ها، ابراز کرد: از اساتید تقاضا داریم به‌سوی شهرستان‌ها نیز بروند و از این موضوع حمایت می‌کنیم، چراکه امروز بسیاری از طلاب شهرستان‌ها امکان حضور در مشهد را ندارند، گرچه از طلبه‌های با استعداد و توانمند حوزه علمیه خراسان هستند، به همین منظور تقاضا داریم اساتید خراسان به شهرستان‌ها بروند و زمینه‌ساز پرورش شاگردان در استان‌ها و شهرستان‌های خراسان بزرگ نیز باشند.

وی با اشاره به کیفیت درس‌های مجازی برگزار شده در حوزه علمیه خراسان، اذعان کرد: منطبق با تحلیلی که از درس‌های خارج، روند برگزاری امتحانات و تقریرات ارائه شده طلاب صورت پذیرفته، همه نشان می‌دهد درس‌های مجازی متناسب با تقاضای فراوانی که دارد کیفیت برگزاری خوبی هم برای طلاب شهرستان‌ها به دنبال داشته و در حال حاضر تحلیل کامل، جامع و دقیقی از تعداد قبولی‌ها، تعداد طلاب، مدارس و وضعیت تقریرات آنان وجود دارد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به این دروس مجازی عنوان کرد: دروس مجازی ارائه شده دارای درصد قبولی بالا، تقریرات قابل‌قبول و مورد انتظار بودند و باکیفیت شایسته‌ای اجرا شدند، اما می‌بایست بستر برای حضور اساتید در آن شهرستان‌ها و بهره‌مندی حضوری طلاب نیز فراهم شود که حوزه علمیه خراسان از حضور اساتید در شهرستان‌ها حمایت خواهد کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خیاط، حضور اساتید در شهرستان‌ها را دارای برکات ویژه‌ای از جمله رصد وضعیت طلاب، آشنایی با مشکلات و چالش‌های شهرستان‌ها و بهره‌مندی طلاب و اساتید و توانمندان علمی از دانش اساتید برشمرد و گفت: قطعاً این حضور در شهرستان‌ها نتایج ارزشمند و برکات خوبی در طول سال برای همه مدارس به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به امتحانات تجدیدی و اعلام تاریخ برگزاری آن در فرصت مقتضی، ابراز کرد: امتحانات تجدیدی سال گذشته در حوزه علمیه خراسان برگزار شد و امسال نیز با عنایت به بحث اربعین و موضوعات دیگر، زمان آن با تأخیر مواجه شد، اما پیش از آغاز سال تحصیلی جدید اعلام و برگزار خواهد شد.

راهبرد حوزه علمیه خراسان، اعطای مجوز علمی‌پژوهشی به مراکز تخصصی است

مدیر حوزه علمیه خراسان ضمن اشاره به دغدغه اساتید نسبت به کمیته تدوین متون و تصویب آن در شورای‌ عالی این حوزه، خاطرنشان کرد: کمیسیون آموزش شورای‌ عالی حوزه علمیه خراسان با همکاری مرکز مدیریت این حوزه موضوع را دنبال خواهد نمود و ما نیز از مجموعه این اتفاقات حمایت خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خیاط با اشاره به تحقق مجلات علمی‌پژوهشی و حمایت از این امر، تصریح کرد: شورای اعطای مجوزها مدت‌هاست که فعال شده و تاکنون نیز چندین مجله مجوز علمی‌پژوهشی دریافت نموده‌ که مجلات دیگر نیز بر اساس نوبت در دستور کار قرار دارند تا بررسی و در صورت احراز شرایط، مجوز به آنان تعلق گیرد.

وی ادامه داد: ما نیز از مراکز و مدارس تخصصی حوزه علمیه خراسان این درخواست را داریم که به‌سوی فعالیت مجلات علمی گام بردارند و اینها از جمله کارهایی هستند که می‌بایست در بدنه حوزه و در مراکز علمی و مدارس تخصصی شکل بگیرند، تقاضاهایی که مطرح شوند در کمیته اعطای مجوزها بررسی می‌شود و تاکنون نیز سه مجوز صادر شده است.

تبیین برکات حضور دستیاران پژوهشی در دروس خارج حوزه علمیه خراسان

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که از مسائل پژوهشی استقبال می‌کنیم، به راه‌اندازی دستیاران پژوهشی در دروس خارج این حوزه اشاره کرد و گفت: دستیار پژوهشی که برای دروس خارج حوزه علمیه خراسان به راه افتاده، می‌تواند خروجی‌های خوبی را از درس‌های خارج داشته باشد که آثار آنان در مجلات تخصصی به چاپ رسیده و منعکس شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خیاط، ضمن ابزار خرسندی از طرح دغدغه‌ها، آرا و نظرات اساتید دروس خارج حوزه علمیه خراسان، ابراز کرد: بدون تردید نکات مدنظر اساتید می‌تواند در بهبود کارها و دروس و جهات دیگر مؤثر باشد و ما نیز آمادگی داریم تا همه موضوعات را بشنویم و مطالب با اعضای شورای‌عالی حوزه علمیه خراسان نیز مورد تبادل نظر قرار گیرد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha