شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ |۴ صفر ۱۴۴۶ | Aug 10, 2024
پیاده روی اربعین

مدرس حوزه علمیه خواهران گفت: بی شک حضور گسترده مردم از کشورها و مذاهب گوناگون در پیاده روی عظیم اربعین حسینی، نمایش اقتدار و وحدت محبین اهل بیت(ع) است.

دکتر سیده فاطمه سیدمدلل‌کار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که بی شک مناسک و آیین‌های حسینی در طول تاریخ نقش بسزایی در حیات شیعه داشته‌اند، ابراز داشت: بر این اساس اربعین را می‌توان از عوامل توسعه و ترویج تشیع برشمرد چرا که در طول تاریخ شیعه، حرم‌های شریف امامان معصوم، مراکز علم، تبلیغ و ترویج دین، مبدأ قیام‌ها و نهضت‌ها، محل پیمان بستن و هم‌قسم شدن برای انقلاب‌ها و جنبش‌های اجتماعی و... بوده است. وی افزود: آیین بزرگداشت اربعین در حال حاضر، صفوف شیعیان را درهم تنیده‌تر می‌کند و موجب اقتدار آنان می‌گردد. ازاین‌رو شناخت اربعین و پژوهش و ژرف‌اندیشی دربارة کارکردهای آن اهمیت بسیاری دارد.

پژوهشگر علوم انسانی و اسلامی همچنین گفت: حضور شیعیان و محبین اهل بیت(ع) از سراسر جهان در مراسم اربعین، یکی از کم‌نظیرترین اجتماعات مذهبی جهان را به وجود می‌آورد و موجب می‌شود تا اقتداری وصف‌ناشدنی مبتنی بر قدرت نرم شیعیان به نمایش گذاشته شود

وی اضافه کرد: راهپیمایی اربعین موجب اقتدار شیعیان و دیگر مسلمانان در برابر دشمنان به‌ویژه جریان‌های تکفیری می‌شود. بی‌تردید مهم‌ترین کارکرد سیاسی اربعین حسینی در مقطع کنونی و با توجه به گسترش گروه‌های سلفی ـ تکفیری در کشورهای منطقه، بسیج سیاسی شیعیان است که راهپیمایی بیست میلیون نفری اربعین را به مصداق قدرت بسیج جهان اسلام تبدیل کرده است.

سیدمدلل کار یادآور شد: اربعین حسینی تبیین هویت جمعی شیعه و کاربرد مناسک مذهبی به عنوان منابع قدرت و فعال شدن آن از نظر سیاسی است. مهم‌ترین پیام سیاسی بزرگ‌ترین تجمع دینی جهان، وحدت امت اسلامی در سایه محبت و ارادت به خاندان مطهر اهل بیت(ع) است؛ چراکه تمام مذاهب اسلامی به محبت اهل بیت اعتقاد دارند و همین می‌تواند محور وحدت اسلامی باشد.

وی خاطرنشان کرد: توجه به شعارهای مردمی نشان می‌دهد که آزادگی، عزت‌طلبی و ذلت‌گریزی با ماهیت راهپیمایی اربعین پیوند خورده است، لذا این گردهمایی عظیم که به واقع «رستاخیز حسینی» است، رسالت ملی و مذهبی مبتنی بر حفظ سرزمین از اشغال بیگانه و گروه‌های سلفی ـ تکفیری را گوشزد می‌کند. حضور مردمی در اربعین نشان می‌دهد که مکتب حسینی، قابلیت و قدرت بسیاری برای بسیج کردن مردم دارد.

سیدمدلل کار همچنین در خاتمه گفت: از سوی دیگر در سال های گذشته مراسم اربعین، افزایش قدرت نرم تشیع، امنیت‌سازی و ارتقای وحدت ملی در عراق را در پی داشته است. ازاین‌رو گروه‌های سلفی ـ تکفیری در برابر این رویداد پراهمیت موضع گرفته و به آن واکنش نشان داده‌اند. راهپیمایی اربعین به عنوان یکی از مناسک دینی به بسیج سیاسی ـ اجتماعی منجر می‌شود؛ بسیجی که ابعاد آن اساساً جهان‌شمول و فرامذهبی است. بدین ترتیب مهم‌ترین نتیجه آن ارائه تصویری حقیقی از شیعه در سپهر عمومی جهان اسلام و همچنین تمام عرصه جهانی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha