سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ |۷ صفر ۱۴۴۶ | Aug 13, 2024
سید عباس صالحی

حوزه/ «سیدعباس صالحی» گزینه پیشنهادی مسعود پزشکیان برای پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در حال حاضر به عنوان مدیرمسئول مؤسسه و روزنامه اطلاعات و رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی فعالیت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر سیدعباس صالحی متولد ۱۳۴۳ در مشهد و فرزند مرحوم آیت الله میرزا حسن صالحی (متوفی ۱۳۹۶) است.

محمدرضا حکیمی درباره پدر سیدعباس صالحی می گوید: «یکی از علمای صالح از نظر علم و عمل، ساده زیستی و تواضع وخدمت پنجاه ساله، جناب آقای آیت الله حاج سید حسن صالحی خراسانی هستند که بنده حدودا از زمان مصدق با ایشان آشنا هستم، ایشان همیشه در حال درس و تدریس بوده‌اند.

سیدعباس صالحی دانش آموخته علوم حوزوی و در دانشگاه نیز فلسفه خوانده است، در دو حوزه علمیه مشهد و قم در محضر آیات عظام وحید خراسانی، جواد تبریزی، سید عزالدین زنجانی، میرزا علی آقا فلسفی و دیگران تلمذ کرده؛ هرچند لباس روحانیت به تن ندارد.

صالحی همچنین در مباحث فلسفی از محضر استادان انصاری شیرازی، جوادی آملی، حسن‌زاده آملی و ابراهیمی دینانی بهره برده است. او از سال ١٣٧٠ تاکنون دروس مرتبط با فقه و فلسفه و کلام اسلامی را در حوزه و دانشگاه تدریس کرده است.

وی بین سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷ سردبیر مجله حوزه و در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ مسئول دفتر تبلیغات اسلامی خراسان بود و از سال ۱۳۷۶ نیز مدیر مسئول نشریه پژوهش‌های قرآنی و از همان سال عضو هیئت تحریریه نشریات فقه اهل بیت و کاوش فقه در فقه اهل بیت بود.

صالحی در ادامه فعالیت‌های خود در سال ۱۳۷۸ مدیر مسئولی و سردبیری نشریه پگاه را بر عهده داشت که تاکنون ۱۷۶ شماره از آن منتشر شده ‌است.

از تالیفات عباس صالحی می‌توان به ‎تفسیر راهنما اشاره کرد که در آن، نقش پژوهشگر را داشته است. کتاب حوزه و روحانیت و دانشگاه و دانشجو از دیگر تالیفات او هستند.

البته ۲۲ مقاله هم نوشته که از آن جمله می‌توان به ابوذر امام، اسوه امام، امام و سلوک تفسیری و … اشاره کرد.

دیگر سوابق اجرایی سید عباس صالحی:

- عضو هیات مدیره‌ و هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی از سال ٧٦ تاکنون (٥ دوره)

- عضویت در شورای «مهندسی فرهنگی» (شورای عالی انقلاب فرهنگی) از ٨٥ تا ٨٧

- عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی و مدیرمسئول و سردبیر برخی از نشریات علمی و فرهنگی کشور

- معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

سید عباس صالحی در دولت یازدهم از سوی علی جنتی به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد؛ در ۲۸ مهر ۱۳۹۵ علی جنتی از سمت وزیر ارشاد استعفا داد و حجت الاسلام حسن روحانی، بلافاصله پس از استعفای وی، سید عباس صالحی را به سرپرستی وزارت فرهنگ و ارشاد منصوب کرد به این ترتیب در ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ از سوی حسن روحانی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و توانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

وی از ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات و روزنامه اطلاعات و مدیرمسئول این روزنامه منصوب شد.

صالحی همچنین ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی را نیز بر عهده دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha