دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ |۱۳ صفر ۱۴۴۶ | Aug 19, 2024
اربعین

حوزه / تهیه‌کننده سینما و تلویزیون گفت: اگر در سینما بتوانیم به شکلی دراماتیک راهپیمایی اربعین را ترسیم کنیم اتفاقات خوبی را رقم زده‌ایم. فیلم‌هایی با محوریت راهپیمایی اربعین باید مخاطبش تمام مردم جهان باشد چون پیام عاشورا پیامی جهانی است و تنها به یک مذهب و گروه خاص خلاصه نمی‌شود.

ابراهیم اصغری تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرگزاری حوزه با بیان اینکه راهپیمایی اربعین می‌تواند بیانگر صلح دوستی باشد. بیان کرد: برپایی راهپیمایی اربعین که هر ساله به همت کشورمان برگزار می‌شود نشان می‌دهد انقلاب اسلامی سیاست‌هایش در جهت صلح و آسایش برای همه مردم جهان است. چنین هدف والایی را می‌توان با زبان هنر در معرض دید جهانیان قرار داد.

وی افزود: اگر در سینما بتوانیم به شکلی دراماتیک راهپیمایی اربعین را ترسیم کنیم اتفاقات خوبی را رقم زده‌ایم. فیلم‌هایی با محوریت راهپیمایی اربعین باید مخاطبش تمام مردم جهان باشد چون پیام عاشورا پیامی جهانی است و تنها به یک مذهب و گروه خاص خلاصه نمی‌شود. فیلمی که قرار است راهپیمایی اربعین را تصویر کند ‌قادر است گونه‌های متعددی از سینما را در بر گیرد.

تهیه‌کننده سینما گفت: فیلمسازانی قادرند کارهای خوبی در این عرصه خلق کنند که خود راهپیمایی اربعین را تجربه کرده باشند البته منظورم از حضور در راهپیمایی اربعین تنها تجربه فیزیکی نیست، بلکه معتقدم باید به صورت قلبی این موضوع (اربعین) باور و درک شده باشد شرطی که متذکر شدم برای تمام آثاری که به نوعی موضوعات دینی و ارزشی را در بر می‌گیرد شامل می‌شود. با این توضیح تمام کارهایی که توانستند در این حوزه ماندگار شدند تنها با باور ایمان و عشق سازندگانش به ثمره نشستند.

این فیلمساز در بخش دیگری از گفتگو تاکید کرد: سینمای دفاع مقدس ژانری است که با مفاهیم عاشورایی پیوند خورده است. ارتباط دفاع مقدس با آموزه‌های دینی و اسلامی ارتباطی عمیق دارد چون رزمندگان اسلام با تکیه بر عشق به امام حسین (ع) توانستند به موفقیت‌های چشمگیری دست یابند، بنابراین معتقدم داستان‌های معاصری نیز امروز وجود دارد که می‌تواند هم دفاع مقدس را مورد توجه قرار دهد و هم به اربعین نظر داشته باشند.

این سینماگر ادامه داد: سینمای مستند حوزه دیگری است که نمی‌توان از نقش و جایگاه آن چشم‌پوشی کرد روایتی واقع‌گرا از اتفاقات است البته گاهی مواقع واقع‌نگری با مستقیم‌گویی و شعار زدگی اشتباه گرفته می‌شود. واقع گرایی تنها آن نیست که ما بخواهیم آنچه که رخ می‌دهد را به صورتی مستقیم مورد توجه قرار دهیم بلکه با نشان دادن فلسفه و پیام عاشورا می‌توان اثر خوبی را خلق کرد. نکته دیگر اینکه مستند دینی اگر روایتی داستانی داشته باشد ارتباطش با تماشاگر بیشتر خواهد شد.

وی در انتهای گفتگو تاکید کرد: اینکه زبان سینما، جذاب‌ترین رسانه برای بیان ارزش‌های دینی و اعتقادی است امری واضح است اما نباید از نقش دیگر عرصه‌های هنر نیز در تبلیغ آموزه‌های ارزشی غافل بود. برای مثال موسیقی نیز یکی از ابزارهای بسیار تاثیرگذار و مهم در اشاعه مفاهیم مورد نظر است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha