سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ |۱۴ صفر ۱۴۴۶ | Aug 20, 2024
کد خبر: 1177888
۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۴
تعزیه

حوزه / آیین رونمایی از اولین آلبوم ردیف آوازی تعزیه ایران اثر سیدمحسن هاشمی به همت مرکز موسیقی در حوزه هنری در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، آیین رونمایی از اولین آلبوم ردیف آوازی تعزیه ایران اثر سیدمحسن هاشمی به همت مرکز موسیقی در حوزه هنری با حضور داوود فتحعلی‌بیگی و مهدی امین‌فروغی امروز ۲۹ مرداد در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای جلسه، احمد رمضی مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری اظهار داشت: این کار زمان آقای عرفان‌پور کلیدش خورده شد، این اثر، آلبومی راهگشا برای جوانان و نوجوانان است و می‌تواند در تعزیه اتفاقات خوبی را رقم بزند.

مهدی امین فروغی استاد و پژوهشگر هنرهای آیینی نیز ابراز کرد: این ردیفی که در موسیقی داریم فراز و فرودهای بسیاری را در کشورمان داشته است، ما نمی‌دانیم در دوره هخامنشی چه ردیف‌های موسیقی وجود داشته، البته هرودوت اشاراتی گذرا به این امر داشته که موسیقی در زمان هخامنشی دو شکل رزمی و آیینی داشته است، در عصر ساسانی گسترش موسیقی را شاهد هستیم و از دوره ساسانی به عنوان دوره گسترش موسیقی نام برده می‌شود، در آن دوره رامین و بامشاد فعالیت می‌کردند.

وی تصریح کرد: از قرن سوم تا قرن نهم هجری بزرگانی چون ابوعلی سینا و فارابی به موسیقی اشاره کرده‌اند، آواز در این ایام به ۱۲ مقام در موسیقی اشاره دارد، از قرن نهم به بعد موسیقی دستخوش دگرگونی شد، به ویژه از زمان قاجار به بعد دیگر ما نمودی از مقام را در موسیقی نمی‌بینیم بلکه به دستگاه در موسیقی پرداخته می‌شود، این نگاهی گذرا به ردیف موسیقی در ایران بود و این نکته را متذکر می‌شوم که در دوره صفوی اهالی موسیقی و شاعران خانه‌نشین شده و برخی از آنها به هند مهاجرت کردند.

فروغی ادامه داد: در زمان قاجار بزرگترین آوازخوانان ما تعزیه‌خوان‌ها بودند، در حقیقت تعزیه مرکزی برای جلوه‌های موسیقی ایرانی شد، برای مثال تاج اصفهانی خواننده بزرگ دوره پهلوی اول، موسیقی را از تعزیه فرا گرفته بود و این خدمتی بود که در واقع تعزیه به حفظ و پاسداشت موسیقی می‌کند، در خاتمه باید بگویم ردیف‌های موسیقی ملی ما از تعزیه بهره برده است.

در ادامه داوود فتحعلی‌بیگی پیشکسوت هنرهای آیینی گفت: برای خلق این قبیل کارها نیازمند مدیران عاشق و مشتاق هستیم، خوشبختانه پشت این آلبوم چنین اتفاقی رخ داده است، همچنین باید از همت و تلاش سید محسن هاشمی برای جمع‌آوری این آلبوم کمال تشکر را داشته باشم، در حوزه هنرهای آیینی هر فردی که قدمی بردارد اتفاقی فرخنده است که باید مورد توجه قرار گیرد، متاسفانه در زمان حال همت خوبی برای حمایت از هنرهای آیینی وجود ندارد حتی این امر را در دانشگاه‌ها نیز شاهد هستیم، در حالی‌که در دانشگاه‌ها باید رشته تعزیه داشته باشیم.

این پیشکسوت هنرهای نمایشی ادامه داد: در یکی دو دهه اخیر تعزیه در معرض آسیب‌های جدی قرار گرفته، این مشکل را هم در بحث پوشش و لباس می‌توان مشاهده کرد هم در موسیقی تعزیه.

بعد از استاد فتحعلی‌بیگی، پرده‌ای از تعزیه توسط سید محسن هاشمی اجرا شد و محمود حبیبی اشعاری در مدح اباعبدالله(ع) خواند.

سید محسن هاشمی پژوهشگر، موسیقی‌دان و تعزیه‌خوان به عنوان آخرین سخنران این مراسم تصریح کرد: در این سی‌سال گذشته هر کجا که رفتم دغدغه موسیقی داشتم، نزد بزرگان تعزیه زانو زدیم اما دوستان و بزرگانی که آن زمان حق شاگردی به کارشان داشتیم تعزیه را به خوبی اجرا می‌کردند ولی از یک سری موارد اطلاع نداشتند، این راه اصرار استاد فتحعلی‌بیگی بود.

وی یادآور شد: ضبط ردیف‌ها در زمان کرونا سخت بود، در آن زمان استودیوها تعطیل بود و ما در آن ایام کار را ضبط کردیم و وقتی کار تمام شد به دنبال کسی بودیم که این کار را اشاعه دهد و خداراشکر آقای عرفان‌پور و و آقای رمضی کار را پذیرفتند.

وی خاطرنشان کرد: در این کار ۲۴۰ الی ۲۵۰ گوشه داریم و پیدا کردن ردیف‌ها کار بسیار سخت و طاقت فرسایی بود، مدعی نیستم این کار بی‌عیب و اشکال و ایراد است اما انصافا یک کار پر دردسر بود که به یک منبع و رفرنس برای تعزیه و کسانی که در حوزه موسیقی کار می‌کنند تبدیل شود، لحن ما لحن تعزیه است و سعی کردیم به تعزیه وفادار باشیم، ملاک و معیار ما آنچه که در تعزیه است می باشد، حتی مواردی که در میان ما تعزیه‌خوان‌ها غریب است و از قدیم و کودکی داشتم را آورده‌ام و امیدوارم خداوند به این کار برکت دهد.

در انتهای مراسم از اولین آلبوم ردیف آوازی تعزیه ایران رونمایی شد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha