چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ صفر ۱۴۴۶ | Aug 21, 2024
پیاده روی اربعین

حوزه / کارشناس مسائل دینی گفت: ما در مسیر اربعین در حال سربازگیری برای امام زمان(عج) هستیم و کسانی که فعالانه عمل کرده‌اند به نوعی اعلام داشته که با امام حسین(ع) و امام زمان(عج) همراه هستند، این مسیر منتهی به ظهور است.

حجت الاسلام سید احمد میرمرشدی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه از اصفهان، در رابطه با اهمیت مسئله اربعین و زیارت اباعبد الله الحسین(ع) اظهار داشت: زیارت اربعین مورد توجه و عنایت خاص معصومین(ع) بوده است.

وی با اشاره به اینکه متوکل عباسی و دیگر خلفا، سعی داشتند ارتباط مردم با حرم امام حسین(ع) را قطع کنند، افزود: در زمان‌های گذشته مردم به‌خاطر سفرهای اربعین حتی پا و دست خود را از دست می‌دادند و برخی در این راه کشته می‌شدند و یا مشقت‌های فراوانی می‌دیدند.

کارشناس مسائل دینی، با بیان اینکه اهمیت اربعین و تاثیری که زیارت اباعبدالله برای دنیا و آخرت دارد در روایت‌های فراوان تاکید شده است، خاطرنشان کرد: علما در گذشته همواره به زیارت اباعبد الله(ع) می‌رفتند و مسیر نجف به کربلا را شب‌های جمعه پیاده طی می‌کردند، که آن مسیر اکنون به طریق العلما معروف است.

حجت الاسلام میرمرشدی یادآور شد: مرحوم حاج آقا مصطفی پسر امام خمینی(ره) که جز شهدای انقلاب محسوب می‌شد، از جمله افرادی بود که راه نجف به کربلا را هر شب جمعه، پیاده طی می‌کرد.

وی با بیان اهمیت اربعین که همواره در بین مردم وجود داشته، تصریح کرد: با توجه به اهمیت مسئله اربعین، بعد از بین رفتن جور نظام بعثی و صدام از جامعه اسلامی و نابودی آن، ارتباط ایران و عراق به حالت قبل درآمد و مسئله اربعین به‌عنوان یک جریان جدید و با روحیه مقاومت و انقلابی شکل گرفت، به‌طوری که امروز زائرین اربعین به بیست الی بیست و هفت میلیون نفر می‌رسند.

کارشناس مسائل دینی، تصریح کرد: اربعین این رزمایش عظیم انسانی، هر سال به عنوان محور شیعه صورت می‌گیرد که امروز مسئله اربعین به مسئله بین المللی تبدیل شده، این قصه از زمانی که شیعیان عراق بر عراق حاکم شدند بسیار گسترده‌تر از قبل شد و مردم بیش از قبل متوجه نقش امام حسین(ع) برای حفظ حیثیت بقائشان شدند.

حجت الاسلام میرمرشدی، به مسئله مقاومت در اربعین نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امروز مسئله اربعین تبدیل به یک جریان بین المللی شده و با توجه به شکل گیری جریان مقاومت، مردم از اقصی نقاط دنیا حتی از آمریکا، اروپا، آفریقا، آسیا و کشورهای منطقه سعی می‌کنند در اربعین خود را به کربلا برسانند که این نشان دهنده ماجرای شکل‌گیری مقاومت از کربلا تا ظهور است.

وی خاطرنشان کرد: در واقع مسئله مهدویت و ارتباط با مسائل آخرالزمانی در اربعین در حال گسترش و شکل گیری است، بنابراین همه عاشقان در صورت امکان به این فیض می‌رسند و مشتاقان که شرایط برایشان مهیا نشده باهمان نیت در شهرها، روستاها و جاده‌ها، موکب‌هایی برپا کرده‌اند.

کارشناس مسائل دینی در خصوص بیان واژه جامانده به کسانی که موفق به زیارت اربعین در کربلا نشده‌اند، بیان کرد: در واقع آن افراد هم همراهان اربعین هستند یا اربعینیان از راه دور هستند، زیارت اربعین از هر نقطه‌ای از عالم که انجام شود، زیارت امام حسین(ع) محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در روایات نقل شده که هر کجای دنیا باشیم، زیارت امام حسین(ع) را با صد لعن و سلام بخوانیم گویی که در حرم امام حسین(ع) هستیم، هر چند افرادی که رنج سفر اربعین را متحمل شدند و گرما و خستگی و مشکلات راه را متقبل شده‌اند در حالیکه لذت بیشتری می‌برند اجر بیشتری نیز دارند.

حجت الاسلام میرمرشدی، با اشاره به موکب ها و کارهایی که به عشق اباعبدالله در شهرهای مختلف انجام می‌شود، ابراز کرد: این افراد نیز جز زائرین اربعین محسوب می‌شوند، آنها را می‌توان زائر از راه دور و بعید عنوان کرد، زائران از راه دور امام حسین(ع) جامانده نیستند و آنها نیز عشق و علاقه خود را با سینه زنی‌ها و برپایی موکب‌ها، به اباعبدالله(ع) ابراز می‌کنند.

وی به مسئله غزه هم اشاره کرد و یادآور شد: امروز اربعین با مسئله فلسطین و غزه گره خورده و همه عناصر مقاومت از یمن، حزب الله، لبنان، عراق و ایران و تمام جهان اسلام، به یک حلقه و زنجیره مستحکمی تبدیل شده‌اند که در این راهپیمایی تجلی و بروز می‌کند.

کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: ما در مسیر اربعین در حال سربازگیری برای امام زمان(عج) هستیم و کسانی که فعالانه عمل کرده‌اند به نوعی اعلام داشته که با امام حسین(ع) و امام زمان(عج) همراه هستند، این مسیر منتهی به ظهور است و اینک اربعین بستر انسانی یک جریان تمدن ساز تا ظهور حضرت مهدی(عج) است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha