چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ صفر ۱۴۴۶ | Aug 21, 2024
اربعین حسینی

حوزه/ حرکت امام حسین (ع)به دلیل ویژگی‌های خاصی که داشت، همیشه مورد توجه اهل بیت علیهم السلام بوده است که به نوع خاصی برای آن بزرگداشت گرفته شود و متفاوت باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پرونده شبهات اربعین، برنامه ویژه رسانه رسمی حوزه برای ایام اربعین می باشد که دو تن از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با حضور در حوزه‌نیوز به برخی شبهات اربعین پاسخ گفتند که در این شماره به انتشار پاسخ شبهه‌ای با موضوع «چرا سایر ائمه علیهم السلام اربعین ندارند؟» از سوی حجت الاسلام رضا پوراسماعیل خواهیم پرداخت.

* شبهه

چرا اربعین مختص امام حسین علیه السلام است؟

چرا سایر ائمه علیهم السلام اربعین ندارند؟

* جواب شبهه

درست است که همه اهل بیت علیهم السلام پاسدار اسلام بودند و در مسیر اسلام جان‌فشانی کردند، اما حرکت امام حسین (ع)به دلیل ویژگی‌های خاصی که داشت، همیشه مورد توجه اهل بیت علیهم السلام بوده است که به نوع خاصی برای آن بزرگداشت گرفته شود و متفاوت باشد، مثلا امام باقر (ع) به فرزندشان امام صادق(ع) وصیت می‌کنند که با هزینه ایشان ۱۰ سال در منا برای حضرت عزاداری شود و برای امام حسین (ع) در همه زمان‌ها و مکان‌ها فرهنگ عزاداری امام حسین (ع) را ترویج دهید.

یا در روایت معروفی که امام رضا (ع) به ریان بن شبیب می‌فرمایند: «إن کُنتَ باکِیا لِشَیءٍ فَابکِ لِلحُسَینِ»؛ گویا همه اشک‌ها و گریه‌ها یک مدار واحد پیدا کرده‌اند ‌و آن امام حسین (ع) است و جریان اختصاص برخی از مسائل به امام حسین(ع) حرکتی بوده است که اهل بیت علیهم السلام مطرح کرده‌اند.

در مورد زیارت اربعین هم اینگونه است. امام صادق (ع) به سفان بن مهران زیارتی را تعلیم دادند تا در اربعین این زیارت را بخواند.

یا امام حسن عسکری(ع) یکی از پنج علامت مؤمن را زیارت اربعین امام حسین(ع) مطرح می‌کنند.

همه این‌ها نشان می‌دهد که این حرکت‌ها و جهت‌دهی‌ها از جانب خود اهل بیت علیهم السلام بوده است تا جریان امام حسین(ع) بزرگ شود.

علاوه بر این، برخی از علما از جمله سیدبن طاووس رضوان الله تعالی علیه قبول دارند که در اربعین سیدالشهدا(,)، اهل بیت امام (ع)به کربلا رسیدند و زیارت اربعین به نوعی می‌تواند یادبود این جریان باشد.

علاوه برآن شیخ طوسی مطرح می‌کند که جابربن عبدالله انصاری و عطیه عوفی در این روز اولین زائران امام حسین(ع) بودند و این مسئله می‌تواند به نوعی پاسداشت و بزرگداشت اولین زیارت اربعین امام حسین(ع) باشد.

درباره زیارت اربعین توسط اهل بیت(ع)، شهید محمدعلی قاضی طباطبایی درباره اربعین اول سیدالشهدا (ع) تحقیقی دارند و در آن با شواهد و قرائن ثابت می‌کنند که اهل بیت(ع) روز اربعین سال ۶۱ هجری هم در کربلا حضور داشتند.

بنابراین مجموع این‌ها باعث شده که امروزه پیاده‌روی اربعین به یک فرهنگ تبدیل شود و آثار فردی و اجتماعی زیادی داشته باشد که قطعا به نفع مکتب اهل بیت(ع) است و ترویج آن کمک می‌کند تا گام به گام به سمت ظهور نزدیک‌تر شویم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha