چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ صفر ۱۴۴۶ | Aug 21, 2024
جلسه دفاعیه

حوزه/ طلبه رشته کلام اسلامی مدرسه علمیه تخصصی مجتهده امین اصفهان، از پایان‌نامه خود با عنوان "اصل علیت از نگاه علامه طباطبایی و ولادیمیر آرشینوف" دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، خانم سعیده سادات مکاری، طلبه رشته کلام اسلامی در مدرسه علمیه تخصصی مجتهده امین اصفهان، از پایان‌نامه خود با عنوان "اصل علیت از نگاه علامه طباطبایی و ولادیمیر آرشینوف" با راهنمایی دکتر زهرا توکلی و داوری حجت الاسلام دکتر علیرضا آل بویه دفاع کرد.

در این پژوهش، خانم مکاری به مقایسه عمیقی میان نظریه علیت در فلسفه اسلامی، به ویژه دیدگاه علامه طباطبایی، و فلسفه غربی، با تمرکز بر نظریه نوظهور "نوخاسته‌گرایی" پرداخته است.

نوخاسته‌گرایی، یک پارادایم علمی جدید است که بر اساس مفاهیمی مانند تکامل‌گرایی، انسان‌گرایی و عقلانیت مدرن شکل گرفته است. این نظریه بیان می‌کند که سیستم‌های پیچیده، ویژگی‌هایی دارند که اجزای تشکیل‌دهنده آن‌ها به تنهایی از آن برخوردار نیستند. یکی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها، توانایی ایجاد علّیت است.

خانم مکاری در دفاع از پایان‌نامه خود، به بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های دیدگاه علامه طباطبایی و ولادیمیر آرشینوف، فیلسوفی که در چارچوب نوخاسته‌گرایی کار می‌کند، پرداخته است.
وی نشان داده است که برخی از اصول و مبانی آرشینوف در مورد علیت با برخی از دیدگاه‌های علامه طباطبایی همسو است، در حالی که برخی دیگر با هم تفاوت دارند.

این پژوهش نوآورانه، با استفاده از روش توصیفی-تطبیقی، به دنبال یافتن نقاط مشترک و تفاوت‌های بین دو دیدگاه فلسفی متفاوت است. نتایج این تحقیق می‌تواند به درک بهتر ما از مفهوم علیت و جایگاه آن در فلسفه اسلامی و غربی کمک کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha