پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ |۲۹ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 3, 2024
حال و هوای کربلا در شب اربعین حسینی

حوزه/ کارشناس رسانه و فضای مجازی بیان کرد: اربعین تابلوی هوشیاری بشریت برای زمینه سازی نهضت جهانی موعود(عج) است.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالله رضایی در گفت وگو با خبرگزاری حوزه، گفت: در دنیای ظلمت زده امروز که کانون های قدرت و ثروت تلاش می کنند که روزنه های امید را به روی حق طلبان عالم ببندند، کربلا یک نشانه در راه پیروزی مستضعفین و حق خواهان جهان است.

وی افزود: جبهه حق که طلایه داران آن، شیعیان هستند، امروزه مورد تاخت و تاز تاریخی جبهه باطل هستند زیرا بزرگترین ماموریت جبهه باطل مقابله با این جبهه است. یعنی بزرگترین ماموریت جبهه باطل سدکردن راه اشاعه نور ایمان و حق طلبی حسینی و علوی است.

مدیرعامل موسسه نسل سلمان اظهار کرد: اگر همین مساله به عنوان یک مدل در جامعه امروز بهم تنیده بخواهد ارایه شود بهترین مدل آن، پیاده روی اربعین است.

مسئول سابق دبیرخانه شورای معارف صدا وسیما یادآورشد: در حقیقت پیاده روی اربعین در اوج فشار جبهه استکبار، بلند ترین فریاد یک حرکت دست جمعی از ناحیه طلبان است و خود یک فریاد خون خواهی حق طلبان تاریخ است.

وی گفت: این حرکت در حقیقت باعث رشد روشنگری نسبت به همه مستضعفان عالم است که از خواب بیدار شوند و زمینه ساز ظهور شوند. در حقیقت اربعین تابلوی بزرگ زمینه سازی ظهور است.

مدیرعامل موسسه نسل سلمان یادآورشد: بی جهت نیست که دنیای خبری و رسانه های بزرگ جهان که در اختیار جبهه استکبار است، این راهپیمایی را بایکوت می کنند و این حرکت، بزرگترین بایکوت یک اجتماع دینی و فرهنگی در دنیا است.

وی گفت: بزرگترین ماموریت شیطان به تاخیر انداختن زمان ظهور منجی بشریت برای بلند کردن و طولانی کردن پایه های ظلمی است که لیبرالیسم و امپریالیسم بر دنیا حاکم کرده است. امپراتوری رسانه ای امپیرالیسم جهانی پشت این رمز و راز قرار گرفته و آنها متوجه یک راز بزرگ از نهضت حسینی شده اند و بدون واکنش خاصی از سوی ما، این حرکت بزرگ را حتی از سالهای دور بایکوت کرده اند.

کارشناس رسانه افزود: اینکه تصور کنیم که اربعین یک حرکت جدید است یک نظر نادرت است. زیرا غیر از سی سالی که رژیم بعث اقدام به مسدود کردن مسیرهای راهپیمایی اربعین شد در کتاب های نویسندگان و حتی جراید نیز عنوان شده است که حدود 58 سال پیش بیش از یک میلیون نفر در عراق در این راهپیمایی شرکت کردند.

مدیرعامل موسسه نسل سلمان یادآور شد: البته جلوه های جدید اربعین پس از انقلاب پیدا شد. این بایکوت خبری در تاریخ معاصر و ظهور وسایل ارتباطی جدید این امر دارای سوابقی بوده است، زیرا استعمار پیر انگلیس و آمریکا شناسایی کاملی از قدرت حرکت حسینی و اربعینی داشتند و بایکوت آن به به یک بایکوت تاریخی مبدل شد که مردم و اهالی رسانه و حتی مراکز قدرت شیعی هنوز واخواهی جدی از رسانه های جمعی نداشته اند که چرا این بایکوت انجام شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی بیان کرد: ظرفیت عظیم اربعین پایه فکری و تمدن اصیل اسلامی است که مورد تایید مقام معظم رهبری است و بال دیگر تحقق ظهور حضرت ولی عصر است و اندیشه حسینی و مهدوی توامان با هم هستند که می توانند زمینه ساز ظهور حضرت ولی عصر(عج) باشند که بهترین مسیر برای ارتقای بلوغ و رشد مردم برای درک واقعی سربازی امام حسین باشند.

وی گفت: وفاق و همدلی مومنانه و ایثار و گذشت از اختلافات، از مهمترین جلوه های این پیاده روی است. جامعه مسلمین باید بر اساس فطرت پاک دینی بر علیه ظلم هوشیار شوند و حرکت خود را دنبال کنند. اینجا نقطه آغاز شکل گیری تمدن اسلامی است.

مدیرعامل موسسه نسل سلمان با ذکر این مطلب که رسانه ها وظیفه دارند که لایه های زیرین این رویداد فرهنگی عظیم جهان اسلام را مشخص کنند، اظهارکرد: باید عمق و وسعت این حرکت عظیم دینی در نگاه کمی و کیفی به وسیله هنر و رسانه های جدید در قالب های مختلف رادیویی و تلوزیونی و فضای مجازی به جهان ارایه شود. فلسفه و اهمیت و کارکردهای این حرکت عظیم نیز باید در زندگی همه بشر باید رخ نمایی شود.

مسئول سابق دبیرخانه شورای معارف صدا وسیما عنوان کرد: پاکسازی این جریان از خرافات و حاشیه ها از دیگر وظایف رسانه ها است. نباید روی نکات انحرافی و خرافی توجه کرد. برخی سنت ها، سنت های غیر اصیل است که باید در انعکاس رسانه های به آنها دقت نظر شود. رسانه ها باید توجه کنند که حاشیه نگاری آنها رویکرد اصیل داشته باشند نه اینکه هر حاشیه ای را به عنوان خط اصلی مطرح کنند. زیرا دشمن همیشه سعی دارد مسایلی چون ضایعات و.. را مطرح کند. ابعاد ایثار و محبت و... از مهمترین سوژه هایی است که می توان به آنها پرداخت.

این کارشناس هنر و رسانه بیان کرد: نکته دیگر آن است که حرکت عظیم اربعین نباید حالت حکومتی به خود بگیرد. حکومت ها باید زمینه ساز حرکت اربعین باشد. ولی اینکه مسایلی در خصوص بودجه اربعین مطرح می شود از دسیسه های دشمن است.

وی افزود: بازنمایی کمک ها نیز باید هوشمندانه باشد. مثلا برای منطقه غرب کشور که دارای محرومیت های تاریخی بوده است باید ایجاد زیرساخت کنیم ولی به بهانه اربعین حسینی. در واقعا مناطق محروم ما که منتهی به مسیر عراق هستند باید زیرساخت مناسبی داشته باشند. در واقع باید بگوییم که به برکت امام حسین محرومیت ها رفع شد.

وی با ذکر این مطلب که پویش های فرهنگی باید با رویکرد مردمی توسعه یابد، گفت: از جمله حرکت هایی به جهانی شدن رسانه ای اربعین حسینی کمک می کند می توان به پیگیری ثبت این مراسم به عنوان میراث معنوی در یونسکو اشاره کرد.

مدیرعامل موسسه نسل سلمان تصریح کرد: نکته دیگر، دعوت بیشتر از پیروان ادیان الهی و عنوان فطری بودن این حرکت است. لایه های مختلفی در حرکت حسینی نهاده شده است که این حرکت را به عنوان یک حرکت فطری و الهی به دنیا ارایه می کند. نسبت انسانی مردم دنیا به این حرکت زمینه ساز رشد حقیقت باید به نحوی باشد که سایر ادیان الهی و مذاهب گوناگون بتوانند سرسپردگی خود را به جریان انسانیت و آزادی نشان دهند.

وی گفت: باید نسبت به رسانه های بومی و رسانه ای های آزاده در جهان شناسایی بهتری داشته باشیم. اصل بایکوت خبری در دست غول های رسانه ای است. ولی بنگاه های خبری و رسانه های مستقل مناطق مختلف جهان می توانند در عرصه های مختلف حضور یابند و در تولیدات خبری و رسانه ای به رشد این اخبار در دنیا کمک کنند. باید از لایه های پایین تر جامعه این حرکت روشنگرانه را در دنیا توسعه دهیم.

مدیرعامل موسسه نسل سلمان یادآور شد: تا کنون از قالب های موشن گرافی و واقع گرایی به خوبی استفاده شده است ولی در زمینه ساخت انیمیشن های مفهومی و برخی قالب های ترکیبی دیگر که با ذائقه مخاطب غربی و کسانی که از نهضت حسینی خبر ندارند همگام باشد، غفلت شده است.

وی بیان کرد: زبان دانان و ترجمه این فرهنگ به زبان های مختلف باید مورد تاکید باشد و راهنمایانی به زبان های مختلف که به فرهنگ حسینی عالم هستند وواسطه بهتری هستند باید به کار گیری شوند زیرا آنها توانایی ویژه ای برای ارایه این جلوات هستند.

مدیرعامل موسسه نسل سلمان بر لزوم برگزاری جشنواره ایده و فراخوان هایی برای تولید آثار در حوزه نهضت حسینی و حرکت اربعینی برای مخاطبان بین المللی تاکید کرد و گفت: این جشنواره ها بهانه ای برای تولید اثر و شرکت در قالب های مختلف در ابعاد بین المللی خواهد بود.

وی روی نقش رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی برای توسعه فرهنگی اربعین تاکید کرد و افزود: آنها باید راهپیمایی اربعین را از رئوس فعالیت های خود بدانند.

رضایی یادآورشد: پیووند بحث مهدوی و منجی گرایی به عنوان یک خط طلایی محتوایی در این امر بسیار مهم است. زیرا بسیاری از مردم دنیا بحث منجی گرایی را قبول دارند.

وی گفت: ترتیب دادن تورهای رسانه ای برای رسانه های مختلف جهان نیز امر مفیدی است که می توان نسبت به آن اقدام کرد. قطعا حضور نخبگان دنیا در این مراسم به اعتلا و جهانی شدن این حرکت عظیم کمک می کند زیرا نخبگان عالم در بازگشت به محل کار و تدریس و زندگی خود سفیری برای اربعین خواهند بود.

وی گفت: باید باور داشته باشیم که امام حسین تنها امام شیعیان نیست بلکه سوای بحث امام بودن ایشان، مکتب عاشورا نماد آزادگی برای همه جهانیان است. اگر گستره فرهنگ حسینی را از شیعه گری انگلیسی و تظاهر به شیعه گری حذف کنیم می بینیم که گستره عشق به امام حسین(ع) و معارف حسینی مختص به شیعیان ایران و عراق نیست. مباحث مرتبط به ملی گری و حزب گرایی و... از بزرگترین معضلاتی هستند که می توانند مانعی جدی برای تحقق اهداف عالیه که همان ظهور حضرت بقیه الله(عج) است، باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha