چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ |۲۲ صفر ۱۴۴۶ | Aug 28, 2024
محسن رفعت ، استاد دانشگاه

حوزه/ نشست علمی «خوانش تحلیلی احادیث زیارت امام حسین(ع)» با حضور فرهیختگان حوزه و دانشگاه و با سخنرانی استاد دانشگاه حضرت معصومه(س) قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، محسن رفعت استاد دانشگاه حضرت معصومه(س) عصر روز گذشته ششم شهریور ماه در این نشست برخط با بیان اینکه حضرت علی(ع) فرمودند کسی که محضر قرآن کریم مشرف شود، چیزی از او کم و چیزی هم بر او افزوده می‌شود، اظهار کرد: براساس این فرمایش مولا(ع)، انس با قرآن از جهل انسان کاسته و بر علم و ایمان او می‌افزاید. وقتی ما در فضای مجازی سیر می‌کنیم یا در گفت‌وگو با دیگران هستیم چیزی بر ما افزوده و چیزی کم می‌شود بنابراین طبق روایات ما باید با کسانی حشر و نشر داشته باشیم که بر نورانیت ما افزوده و تیرگی‌ها از ما زدوده شود.

وی با بیان اینکه بخشی از ارتباطات ما با افراد زنده و برخی هم با اموات از جمله کسانی است که بزرگان مذهبی ما هستند، افزود: برخی تصور می‌کنند وقتی کسی وفات کرد، دیگر ارتباطات ما به صورت کلی با او قطع است؛ ما مثل ژاپنی‌ها نیستیم که اموات خود را در کوره با حرارت بالا بسوزانند و خاکستر آن را در تاقچه بگذارند و همین یک یادبود کلی باشد؛ باور ما به عالم برزخ حق و حقوقی را نتیجه می‌دهد، از جمله اینکه قبر میت، منزل میت است.

رفعت با بیان اینکه فاتحه از هر جایی به میت می‌رسد ولی رفتن ما بر سر قبر میت، هم خاصیت دارد و قبر منزل میت است، اضافه کرد: به امام علی(ع) عرض کردند که چرا کنار قبر اموات نشسته‌اید، ایشان فرمودند دیدم این‌ها همسایگان صادق راستگویی هستند، زیرا گناهان را از من می‌گیرند به واسطه تذکر مرگ و اینکه به من یادآور می‌شوند که آخرتی در پیش است؛ ابن‌عباس کنار قبری نشسته بود که نمی‌دانست برای کیست و سوره ملک را شروع به خواندن کرد و دید کسی فریاد می‌زند این سوره نجات‌بخش من بود و وقتی خدمت پیامبر(ص) این مطلب را بیان کرد، ایشان فرمودند بله گاهی یک سوره قرآن کسی را نجات می‌دهد.

وی اضافه کرد: از امام صادق(ع) در مورد اینکه چه زمانی برای خواندن فاتحه برویم و امام فرمودند که بین‌الطلوعین به صورت کلی و مخصوصاً جمعه و شب‌های جمعه؛ در روایات داریم که در آن ساعات مرده خبر دارد که چه کسی به ملاقات او رفته است و با کسی که کنار قبر او هست انس می‌گیرد. مرده در قبر به محبت بیشتر نیاز داشته و بیشتر از حیاتش درک دارد، به همین دلیل گفته شده است برخی بعد از وفات والدین خود عاق می‌شوند.

استاد دانشگاه حضرت معصومه(س) با بیان اینکه از امام(ع) سؤال شد که آیا مرده می‌فهمد چه کسی به مقبره او رفته است، افزود: روایت داریم که پای خود را روی قبور بگذارید زیرا اگر مؤمن باشد خوشحال می‌شود و اگر منافق و کافر باشد اذیت می‌شود که حق او هست؛ حتی فاتحه هم اگر خوانده شود برای مؤمن، نور است و برای کافر و منافق، عذاب؛ زیرا به گروه دوم می‌گویند این آیات را چرا در دنیا مورد عمل قرار ندادی و اهل نماز و عبادت نبودی. در روایت فرموده‌اند کنار قبر پدر و مادر از آنان حاجات خود را طلب کنید زیرا باعث خوشحالی آنان است و مستحب است که هفت بار سوره قدر و برخی سوره‌های دیگر مانند ملک و یس را بخوانید زیرا گره‌ها برای اهل قبور باز می‌کند ولی ما آن را دست کم می‌گیریم.

رفعت افزود: پیامبر(ص) فرمودند اگر کسی یک آیه قرآن در قبرستان مسلمین بخواند خداوند به او ثواب ۷۰ پیامبر(ص) را عطا می‌کند؛ در روایات داریم که امام زمان(عج) قرآن روزانه خود را در وادی‌السلام می‌خوانند و برای مرحوم قاضی هم نقل شده است که روزی یک جزء قرآن در وادی‌السلام می‌خواندند؛ باز در روایات داریم اگر کسی به اهل مقابر ترحمی بکند از آتش نجات می‌یابد و خندان وارد بهشت می‌شود به خصوص برای کسانی که بد وارث هستند و یا کسی را ندارند که برای آنان فاتحه بخواند.

وی ادامه داد: در روایت داریم که اگر یک آیت‌الکرسی بخوانید و ثواب آن را هدیه کنید خداوند از هر حرف آیت‌الکرسی یک فرشته خلق می‌کند که فرد قاری را مشایعت می‌کند یا اگر کسی به زیارت صالحین ما برود یعنی زیارت سادات من شفیع او خواهم شد و باز در روایات داریم دیدار مؤمنین هم حکم زیارت ما را دارد. نقل شده است که حتی دفن یک میت مؤمن می‌تواند عذاب را از یک قبرستان بردارد.

رفعت با بیان اینکه هرقدر زیارت‌شونده مرتبه بیشتری داشته باشد، آثار مثبت او هم بیشتر خواهد شد ولی نباید باعث غفلت از مؤمن مرتبه پایین‌تر شویم، اظهار کرد: سلمان در مدائن وفات کرد ولی زیارت ماثور دارد که در آن بیان شده السلام علیک یا باب الله و نقل است امام علی(ع) از مدینه طی‌الارض کردند تا نماز بر پیکر ایشان بخوانند و دفن کنند؛ در مورد کربلا که روایات عجیب و قریبی از جمله در کامل‌الزیارات بیان شده است؛ کامل کتاب معتبر در باب زیارت است و در مورد زیارت امام حسین(ع) مفصلاً بحث کرده است.

استاد دانشگاه حضرت معصومه(س) با بیان اینکه از امام باقر(ع) در مورد زیارت امام حسین(ع) سؤال شد و ایشان فرمودند اگر کسی به زیارت قبر ایشان نرود ظالم است، گفت: باز از حضرت نقل است که فردی گفت من ماهی یکبار به زیارت قبر ایشان نمی‌روم و حضرت تأکید کردند که تو جفاکار هستی و فرمودند تعجب می‌کنم از کسانی که مدعی شیعه بودن دارند ولی برخی تا حالا کربلا نرفته‌اند و این جفا است و از روی بی‌عرضگی و تنبلی بوده که نرفته است.

رفعت بیان کرد: فرمودند اگر زائر بداند در زیارت امام حسین(ع) چه آثاری هست از شدت شوق خواهد مرد؛ از آیت‌الله بهجت سؤال شد که برخی در سینه‌زنی آنقدر سینه می‌زنند که سرخ می‌شود آیا اشکالی ندارد و ایشان فرمودند مردم در زمانی برای زیارت جان و دست و پا فدا کرده‌اند. حلبی از قول امام(ع) نقل کرده است نظر شما در مورد کسی که می‌تواند زیارت برود و نمی‌رود چیست و ایشان فرمودند چنین فردی عاق ما شده است و کسی که بتواند برود و نرود ما را خوار و سبک کرده است و کسی به زیارت برود، خداوند دنبال کار او را گرفته و حاجات او را برآورده می‌کند و برای کفایت امور دنیوی او خدا کافی است و کسی که به زیارت حسین(ع) برود خداوند رزق به او می‌دهد و برای او جبران می‌کند و گناه ۵۰ ساله آن فرد را می‌بخشد. به ازای هر درهم هزینه چندین برابر به او می‌دهد و یا برای آخرت او ذخیره می‌کند.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha