جمعه ۹ شهریور ۱۴۰۳ |۲۴ صفر ۱۴۴۶ | Aug 30, 2024
وزیر کشور

حوزه/ وزیر کشور گفت: تلاش می‌کنیم ماموریت خود را به بهترین نحو انجام دهیم تا زائران با امینت و آرامش به زیارت امام رضا (ع) نائل شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، اسکندر مومنی امروز پنجشنبه(۸ شهریورماه) با سفر به مشهد ابتدا از وضعیت خدمت رسانی و مواکب برپاشده در مسیر زائران پیاده در جاده های منتهی به مشهد به خصوص مواکب مسیر جاده نیشابور و شهر ملک آباد بازدید و سپس در مشهدالرضا از بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی بولوار بصیرت و بوستان ۷۷ هکتاری کرامت و همچنین چند پروژه دیگر در حاشیه شهر مشهد بازدید کرد.

وزیر کشور در ادامه با حضور در نشست قرارگاه مرکزی زائران دهه پایانی ماه صفر که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد به بررسی آخرین اقدامات انجام شده در راستای خدمت رسانی به زائرین رضوی پرداخت و توصیه ها و دستورات لازم را به مسئولین داد.

مشهد در آمادگی کامل است

مومنی اظهار کرد: آمادگی دستگاه‌ها مناسب و مشارکت مردم بسیار خوب و عالی است، موکب‌ها نیز آمادگی لازم را برای خدمت‌رسانی و مهمان‌نوازی از زائران داشتند.

وی افزود: با توجه به اینکه دستگاه‌ها اعلام آمادگی کردند و هماهنگ شده بود، مصوبات پیشنهادی استان در جلسه تصویب می‌شود. تنها تعطیلی روز سه‌شنبه را بررسی و نهایت تا شنبه نتیجه را اعلام می‌کنیم.

نظارت بیشتر بر فروش بلیت

مومنی با بیان اینکه فروش بلیت اتوبوس، راه‌آهن و هواپیما باید به صورت جدی مورد نظارت قرار گیرد، عنوان کرد: پیگیری شود تا در زمینه بلیت‌ها حقی از کسی ضایع نشود. گزارشی که در خصوص گران‌فروشی داشتیم اعلام کردند مبالغ برگشت داده شد که این اقدام بسیار خوبی است. اگر در دهه پایانی صفر این اتفاق افتاد، به جد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وزیر کشور بیان کرد: درصد بالایی از حضور زائران در مشهد با خودروهای شخصی به مشهد می‌آیند. براساس گزارشی که اعلام شد میزان تصادفات نسبت به سال گذشته کاهش یافته، اما باید تمهیدات لازم اتخاذ شود که این میزان تا حد امکان کاهش پیدا کند.

تدبیر تمهیدات لازم برای گرمای هوا

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سال‌های آینده رو به گرمای بیشتر می‌رویم، تمهیدات لازم اتخاذ شود. در روزهای پیش رو نیز دما از روز شنبه بین ۲۸ تا ۳۰ درجه بوده و دمای کمی نیست؛ زائران نیز پیاده به مشهد می‌آیند؛ بنابراین باید تمهیدات لازم مانند سایه‌بان، آب خنک و یخ پیش‌بینی شود تا مشکلی پیش نیاد. دو مورد از درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های مسیر را بازدید کردیم که آمادگی داشتند، در صورت نیاز این مراکز گسترش پیدا کند.

مومنی ادامه داد: حتما دستگاه‌های امنیتی در مورد امنیت زائران چه در طول مسیر و چه مکان‌های استقرار آنها تمهیدات لازم را اتخاذ کنند و مراقبت‌های لازم را به عمل بیاورند. بعد از پایان مراسم که انشاالله به بهترین نحو برگزار خواهد شد و زائران در کمال آرامش، امنیت و ایمنی به زیارت خواهند آمد، جلسه‌ای در کمترین زمان ممکن تشکیل و نقاط ضعف و قوت بررسی شود. این مناسب نیست ما یک ضعف یا ایراد را دو سال پشت هم داشته باشیم، نباید برای سال آینده شاهد ایرادات و ضعف‌ها باشیم، البته تا این لحظه آمادگی‌ها کامل است.

حمل و نقل زائر

وزیر کشور با اشاره به اینکه در مورد حمل‌ونقل پیش‌بینی اتوبوس‌ها هم از شهرداری تهران و هم استان‌های معین صورت گرفته است، تصریح کرد: حتما باید به مصوبات پیشنهادی تصویب شده، عمل شود. تمهیدات اتخاذ شده در زمینه فروش همزمان بلیت رفت و برگشت، کار خوبی است، اما ممکن است این اتفاق برای همه زائران رخ ندهد.

وی اضافه کرد: برای بازگشت حتما دپو لازم از اتوبوس‌های مورد نیاز وجود داشته باشد. همه عزیزانی که دور میز نشستند در اربعین و خدمت‌رسانی به زائران نقش عمده‌ای داشتند و منابع زیادی را در بسیج کردند، امیدواریم این خستگی روی این مرحله اثر نگذارد و تا پایان مراسم همه با آمادگی کامل به ماموریت خود ادامه دهند.

تداوم اقدامات دولت در حاشیه شهر مشهد

مومنی گفت: ما امروز بازدیدی از مناطق حاشیه شهر داشتیم. دستگاه‌های مختلف اعم از شهرداری، استانداری، فرمانداری، وزارت بهداشت و دستگاه‌های دیگر پروژه‌هایی را در دست اقدام داشتند که حتما باید در همان زمان‌بندی مشخص ادامه پیدا کند. باید در اختصاص و پیگیری منابع توجه لازم صورت گیرد. برخی افتتاح‌ها زمان‌بندی داشتند که انشالله در همان زمان‌بندی و حتی زودتر انجام شود.

وزیر کشور عنوان کرد: باید نظارت لازم بر اجرای مصوبات باشد. مصوبه کردن کار آسانی بوده، اما مهم اجرا کردن آن است که باید بر اجرای این مصوبات نظارت و پیگیری لازم صورت گیرد. تلاش می‌کنیم ماموریت خود را به بهترین نحو انجام دهیم تا زائران با امینت و آرامش به زیارت امام رضا (ع) نائل شوند.

محسن داوری، فرماندار مشهد نیز در این جلسه گفت: قرارگاه ستاد خدمات صفر مشهد به صورت مستمر فعالیت دارد و در یک ماهه اخیر برنامه‌ریزی منسجمی داشته تا به زائران خدمات‌رسانی داشته باشند. در حال حاضر، ۱۲ کمیته در قرارگاه فعالیت دارند.

وی افزود: سازمان‌دهی خوبی شکل گرفته تا استقبال و پذیرایی خوبی از زائران داشته باشیم. تمام زائران پیاده از قبل ثبت‌نام می‌شوند و در مکان‌هایی که مشخص شده‌اند، اسکان داده خواهند شد.

فرماندار مشهد تصریح کرد: در بخش خدمت‌رسانی، سامانه‌ای با شماره ۰۵۱۳۷۰۴۵ به صورت شبانه‌روزی به نیاز زائران پاسخ می‌دهد.

داوری بیان کرد: در بحث مباحث شهری، اقدامات خوبی برای زائران در نظر گرفته شده است. ۲۴۵ موکب در حوزه مشهد و ۳۰۰ موکب در مسیر شهرستان ایجاد شده است. این‌ها به هماهنگی حوزه امنیتی و راهور ایجاد شده تا مشکل امنیتی برای این موکب‌ها ایجاد نشود.

وی یادآور شد: برای نظارت بر بازار اقدامات ویژه‌ای انجام دادیم. ۲۱ قلم از اقلام مورد نیاز زائران را تأمین کرده‌ایم. چهار قرارگاه در چهار مسیر منتهی به حرم مطهر رضوی فعالیت دارند و نظارت بر بازار را تشدید کرده‌اند تا حقی از زائران ضایع نشود.

فرماندار مشهد گفت: از استانداران استان‌های هم‌جوار در حوزه تأمین سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی درخواست کمک داریم. همچنین با توجه به گرمای هوا، نیاز به تأمین آب‌معدنی داریم. ۵ تا ۶ میلیون آب‌معدنی نیاز داریم که امیدواریم ستادهای بنیاد برکت و فرامین امام به ما کمک کنند.

نیروی انتظامی پای کار تامین امنیت زائرین

سردار سرتیپ محمدکاظم تقوی، فرمانده انتظامی خراسان رضوی نیز در این جلسه اظهار کرد: نیروی انتظامی با حمایت شورای تامین استان و دستگاه‌های امنیت‌ساز با محوریت قرارگاه انتظامی از اربعین تا پایان صفر ماموریت خود را انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: یکی از محورهای مورد نظر و مورد اهمیت ما شورای راهبری حوادث رانندگی است. دستگاه‌های امنیت‌ساز و ارکان آن، سپاه، بسیج، ارتش، وزارت اطلاعات و اداره کل اطلاعات این ماموریت را به عهده دارند.

تقوی با بیان اینکه علیرغم افزایش ترددها، جانباختگان تا ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، عنوان کرد: نگرانی از حوادث امنیتی برای ما وجود دارد. ۱۱ حلقه امنیتی اطراف حرم ایجاد کردیم که حلقه‌های ماموریت ما از حرم شروع خواهد شد و کمربند امنیتی استان برابر نظر کارشناسان تشکیل شده است.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در کنار سایر موضوعات قطعا رفاه حال مردم و امنیت مسیر توسط تمامی فرماندهان احصا و ابلاغ شده که امیدواریم شرایط خوبی داشته باشیم. تمامی دستگاه‌های انتظامی و امنیتی استان آماده پذیرایی هستند و حضور فعال و ارزشمندی را به نمایش خواهند گذاشت.

شهرداری آماده میزبانی از زائرین رضوی

محمدرضا قلندر شریف، شهردار مشهد نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت امکانات شهرداری مشهد در دهه آخر صفر ارائه کرد.

شهردار مشهد اظهار کرد: ما در اربعین ۱۴۰۳، هزار نیروی شهرداری مشهد را به عراق اعزام کردیم و در واقع فعالیت ما از آن زمان آغاز شد. برای برگزاری مراسم دهه آخر صفر نیز ستادی با شش کمیته کاری تشکیل شده است.

قلندرشریف ادامه داد: برای خدمت‌دهی به زائرانی که در این ایام به مشهد می‌آیند، امکانات لازم در حمل‌ونقل عمومی را داریم و آمادگی کامل وجود دارد.

وی گفت: در حوزه خدمات شهری هم پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است.

شهردار مشهد در ادامه، تأکید کرد که تعداد چشمه‌های سرویس‌بهداشتی ثابت ما در اطراف حرم ۵۳۳ چشمه است و ما نیازمند سرویس‌بهداشتی سیار هستیم.

قلندرشریف تأکید کرد: در موضوع ایمنی هم پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است.

خطوط پروازی ویژه به مشهد

محمد محمدی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این جلسه گفت: در اربعین بیش از ۴ هزار پرواز انجام شد و بیش از نیم میلیون نفر به عراق تردد داشتند.

وی افزود: تا پایان ماه صفر این پل هوایی را ادامه خواهیم داد. ۲۲ شرکت هواپیمایی داخلی و ۱۲ شرکت هواپیمایی خارجی، ۳۳ فرودگاه داخلی و ۲۲ فرودگاه خارجی با مشهد ارتباطشان برقرار خواهد شد. از هفتم تا هفدهم شهریور ۱۵۰۵ پرواز و بیش از ۲۰۰۰ پرواز صورت خواهد پذیرفت.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: برای چنین موضوعات خاصی کمیته امنیتی تشکیل می‌دهیم. این جزو ضروریت‌های ما است. تقاضا داریم با توجه به شرایط خاص، حوزه کمیته امنیت را جدی بگیرند. همچنین ستاد مرکزی اربعین از ماه‌ها قبل شکل می‌گیرد. پیشنهاد داریم تا زمانی که ستاد زیارت تشکیل می‌شود، موضوع دهه پایانی صفر را هم به ستاد اربعین ملحق کنید تا بتوانیم تصمیمات ملی برای تمام دستگاه‌ها بگیریم.

محمدی بیان کرد: در حوزه فرودگاه‌ها پیش‌بینی‌های خوبی صورت گرفته است. در حال حاضر در فرودگاه مشهد می‌توانیم همزمان ۵۰ پرواز همزمان پیش‌بینی کنیم.

آمادگی آستان قدس رضوی برای میزبانی

مصطفی فیضی، قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز در این جلسه اظهار کرد: آنچه در زمینه زحمات و فعالیت‌های بخش‌های مختلف اجرایی استان به آستان قدس رضوی برمی‌گردد، انجام خدمت در زمینه تشرف به حرم مطهر است.

وی افزود: تولیت در این سال‌ها مسئولیت ما را گسترده‌تر کردند. بنیاد کرامت رضوی آستان قدس خدمات اجتماعی را در حد توان از ورودی مرزها آغاز کرده؛ زیرا اربعین را قبل از دهه پایانی صفر داریم و در ایام پایانی صفر نیز ادامه خواهیم داد. فعالیت‌های اجتماعی داخل شهر را نیز در نظر داریم.

فیضی ادامه داد: سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس توان خود را صرف خواهد کرد. در نهایت فعالیت‌های ما به حرم و اطراف حرم ختم می‌شود و در رأس آن‌ها نیز خدمات ویژه‌ای را داریم که وظیفه ماست تا به زائر بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) ارائه دهیم.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی در خصوص آمار و ارقام مربوط به تردد و تشرف عنوان کرد: آمار آستان قدس برمبنای تشرف به حرم محاسبه می‌شود. در دهه پایانی صفر به سمت پایان ماه که پیش می‌رویم حداقل ۳۰ میلیون تشرف به حرم داریم. وظیفه ما انجام خدمات در صحن‌های مطهر و بخش‌های مختلف است.

وی بیان کرد: با وجود همه تلاش‌ها، زحمات و خدماتی که وجود دارد و همه دستگاه‌ها به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند، همچنان مساله پارکینگ، تردد زائران و اقامت آنها وجود دارد که نیازمند عزم ملی است. دهه پایانی صفر یک رویداد ملی است، نه رویداد شهری؛ بنابراین نیاز به کمک ملی دارد.

فیضی اضافه کرد: این نگاه ملی کمک می‌کند خدمات را افزایش دهیم. مسئولان همه توان خود را گذاشتند و بیش از آنچه در اختیار و توان دارند به خاطر عشق و علاقه به حضرت رضا (ع) انجام می‌دهند، اما نیازمند کمک شما به عنوان یک حرکت ملی هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha