یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ |۲۶ صفر ۱۴۴۶ | Sep 1, 2024
تبریز

حوزه/ امیر عظیمی گفت: کار پدافند هوایی بعد از عملیات وعده صادق تازه شروع شد و این مجموعه ۱۷ روز در آماده باش کامل بود، حتی یک ریزپرنده که قصد نزدیک شدن به ذخایر پتروشیمی تبریز داشت نیز توسط پدافند هوایی شمال‌غرب منهدم شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، امیر عباس عظیمی فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب کشور در نشست خبری به مناسبت روز نیروی پدافند هوایی اظهار داشت: دهم شهریور ماه، سالروز تشکیل پدافند هوایی با فرمان تاریخی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۷ است.

وی افزود: پدافند هوایی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دارای ماموریت بسیار محدودی بود که دفاع از آسمان و فضای پایگاه‌های شکاری نیروی هوایی و آسمان‌های فرودگاه‌های کشور از جمله این وظایف محدود بود.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب کشور خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب و شروع جنگ تحمیلی شاهد بمباران ناجوانمردانه مراکز حساس و صنعتی توسط رژیم بعثی قرار گرفتیم، از این‌رو پدافند هوایی سامانه‌های خود را از لاک دفاعی خارج کرد و امنیت هوایی تمام عملیات‌ها و مراکز بر عهده گرفت.

وی ابراز کرد: پدافند هوایی در شرایط تحریم، تهدید و جنگ با رشادت دلاورمردان خود با سرافرازی و سربلندی ماموریت خود را انجام داد.

امیر عظیمی، به نقش پدافند هوایی در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: به خاطر ناامن بودن کشور در آن زمان حتی یک روز تعطیلی فرودگاه کشور و یا لغو پرواز نداشتیم و این به دست نیامد مگر با رشادت‌های پدافند هوایی.

وی تصریح کرد: در طول هشت سال دفاع مقدس، ۴۸ هزار عملیات کشف انجام گرفته و ۲۴ هزار و ۸۶۳ حملات هوایی و تهاجمی توسط پدافندی‌های قهرمان خنثی شده است.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب کشور یادآور شد: در دنیا سابقه ندارد که ۲۴ هزار حملات خنثی شود.

وی بیان کرد: در دوران دفاع مقدس ۱۴۳ هزار و ۸۴۵ کشتی صادر کننده توسط پدافند هوایی با امنیت تردد کردند تا اقتصاد کشور از پا در نیاید.

امیر عظیمی خاطرنشان کرد: در طول هشت سال دفاع مقدس تمام عملیات هوایی، زمینی و دریایی صورت گرفته با امنیت هوایی توسط پدافند هوایی پوشش داده شده است.

وی متذکر شد: اقدامات پدافند هوایی از منظر رهبر معظم انقلاب یک اقدام معجزه‌آسا بوده است.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب کشور یادآور شد: بعد از دفاع مقدس اهمیت پدافند هوایی کاملا عیان شد و با توجه به حملات و تهدیدات ۳۶۰ درجه‌ای توسط دشمنان، این اهمیت بیشتر نشان داده شد.

وی خاطرنشان کرد: تغییر ماهیت تهدیدات، تغییر دکترین نظامی کشور از آفندی به بازدارندگی با پیشنهاد نخبگان نظامی و با فرمان رهبر معظم انقلاب نیروی هوایی تشکیل شد تا از آسمان جمهوری اسلامی ایران دفاع کند.

امیر عظیمی با اشاره بر مناطق ۹ گانه پدافند هوایی در کشور، اظهار کرد: پدافند هوایی شمال‌غرب وظیفه دارد از آسمان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان و کردستان دفاع کند.

وی ابراز کرد: آسمان منطقه شمال‌غرب به عنوان دروازه هوایی کشور محسوب می‌شود و این باعث می‌شود تردد هوایی زیاد شود به طوری که به صورت شبانه روزی شاهد رصد ۸۰۰ تا ۱۳۰۰ پرواز باشیم.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب کشور ادامه داد: قرار گرفتن بین چهار کشور یکی دیگر از ویژگی‌های مهم پدافند هوایی شمال‌غرب است.

وی متذکر شد: اهمیت پدافند هوایی امروز بر هیچ کسی پنهان نیست، به طوریکه رهبر معظم انقلاب تاکنون ۶۰۰ بار به اهمیت پدافند هوایی اشاره کردند.

امیر عظیمی با بیان اینکه ۱۰۵ هزار یا یک پانزدهم مساحت کشور وسعت پوشش پدافند هوایی شمال‌غرب کشور است، گفت: زمان بازگشت حضرت امام(ره) به کشور که هنوز انقلاب اسلامی به پیروزی نرسیده بود، کارکنان فرودگاه تبریز اجازه ورود به هواپیمای ایشان را می‌دهند، در حالیکه قرار بود اصلا آن پرواز لغو شود و یا جای دیگر فرود بیاید.

وی یادآور شد: پدافند هوایی یک نیروی جوان، ولی دارای ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی است.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب کشور توضیح داد: کشف و شناسایی و همچنین فرو نشاندن هواپیمایی تروریست بزرگ عبدالمالک ریگی، فرو نشاندن هواپیمای ایساف، انهدام هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین، برخورد قاطعانه با جنگنده‌های اف ۱۸ آمریکایی در قائله دستگیری ملوانان آمریکایی، هماهنگی کامل و موثر در عملیات غرورآفرین وعده صادق از اقدامات پدافند نیروی هوایی است.

وی گفت: پدافند هوایی در عملیات وعده صادق هماهنگی کامل داشت، به طوریکه کار پدافند هوایی بعد از عملیات وعده صادق تازه شروع شد و این مجموعه ۱۷ روز در آماده باش کامل بود، حتی یک ریزپرنده که قصد نزدیک شدن به ذخایر پتروشیمی تبریز داشت نیز توسط پدافند هوایی شمال‌غرب منهدم شد.

عظیمی اظهار کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و در طول هشت سال دفاع مقدس، ۳۰ درصد فضای کشور تحت پوشش رادارهای پدافندی که از خارج خریداری شده بود، بودند، حتی تعداد رادارهای به تعداد انگشت‌های دست نمی‌رسید ولی امروز تمام رادارها ساخت ایران هستتد و توانمندی بالاتری نسبت به مشابه خارجی دارند.

وی گفت: توانمندی رادارهای جمهوری اسلامی ایران دیگر مثل دوران قبل از انقلاب ضربه‌پذیر نیستند، بلکه آنها توانایی شناسایی هواپیمای با سرنشین و بدون سرنشین و رادارگریز را از فرسنگ‌ها دورتر از مرزها دارند.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب کشور ابراز کرد: بازسازی تمام رادارهای قدیمی با تکنولوژی روز، ساخت رادارهای جدید مانند آرش و کیهان، مراقب، طراحی و ساخت انواع سامانه شنود الکترونیکی، تقویت امکانات جنگ الکترونیک، طراحی بومی سامانه جدید، ارتقای جایگاه علمی و رشته‌های پدافند هوایی، تولید انبوه نسل جدید سامانه موشکی و توپ‌های ضد هوایی هوشمند، طراحی و تولید سامانه موشکی شاهین، سامانه ارتفاع کم یا زهرا۳، تولید انواع شبیه‌سازهای سلاح موشکی، تولید و استقرار رادار ریز پرنده‌ها، افزایش سایت به بیش از ۷۰۰ نقطه، تقویت شبکه پدافند هوایی تا عمق خلیج فارس، تولید سامانه بردکوتاه و متوسط و بلند، رونمایی از سامانه ناوبر و سامانه موشک، نمونه‌ای از تولیدات صنعت نیروی پدافند هوایی است.

وی خاطرنشان کرد: ما در تعامل کامل با پدافند هوا و فضا سپاه هستیم و به صورت ۲۴ ساعته مرزها رصد شده و نفوذ هر پرنده بیگانه در هر سطح و مقطعی به فضای کشور را غیرممکن کرده‌ایم.

در زمان و مکان مناسب پاسخ صهیونیست‌ها داده می‌شود

امیر عظیمی تأکید کرد: در زمان و مکان مناسب پاسخ صهیونیست‌ها داده خواهد شد و به عبارتی برای پدافند هوایی نیز هیچ وقت صلح و جنگ معنا نداشته و همیشه در آماده‌باش کامل است.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب کشور یادآور شد: در تمام سامانه‌های پدافند هوایی هوش مصنوعی یک معرف اصلی است که در سامانه‌ها اعمال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به هیچ وجه نفوذ سایبری در سامانه‌های نیرو نداریم.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha