شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ |۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 7, 2024
انعقاد تفاهم‌نامه بین بنیاد شهید و امور ایثارگران با کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

حوزه/ آیین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین بنیاد شهید و امور ایثارگران و کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، آیین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین بنیاد شهید و امور ایثارگران و کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، امروز شنبه ۱۷ شهریورماه برگزار شد.

مجتبی قاسمی، معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ابتدای این مراسم، ضمن گرامیداشت روز تاریخی۱۷ شهریور، گفت: این روز مهم مصادف با قیام مردم در سال ۵۷ بود که اگر به تاریخ انقلاب اسلامی مراجعه کنیم، می‌بینیم که شهریور، ماه طلیعه انقلاب است و بسیاری از مورخان آن را مقدمه پیروزی انقلاب اسلامی در دهه فجر می‌دانند.

وی افزود: شهریور سال ۵۷ مصادف با ماه مبارک رمضان بود که زمینه قیام بزرگ را به وجود آورد و به فرموده امام راحل(ره) ۱۷ شهریور یوم الله است و در این روز بسیاری از مردم بی‌گناه به دست رژیم پهلوی به شهادت رسیدند.

قاسمی ضمن گرامیداشت مقام شهدای خدمت و نیز شهدایی که توفیق خدمتگزاری به خانواده آنان در بنیاد شهید و امور ایثارگران فراهم شده است، اظهار کرد: بنابر قوانین، شأن و جایگاه بنیاد شهید و امور ایثارگران جز تکریم ایثارگران و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیست و در این راستا یکی از وظایف ما پیگیری مسائل حقوقی و معاضدت‌های قضایی است.

وی افزود: در خصوص ارائه خدمات قوه قضاییه به جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران، قانون اساسنامه بنیاد در بند ۳ و در ماده ۵۸ به صورت یک ماده مبسوط مطرح کرده و امروز نیز ضمن انعقاد تفاهم‌نامه با کانون دفاتر قضایی کشور، سعی می‌شود که تا حدودی از مسائل و مشکلات ایثارگران را حل کنیم.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: انعقاد این تفاهم‌نامه به این دلیل است که اگر ایثارگری بخواهد به قوه قضاییه مراجعه کند باید در ابتدا در دفاتر قضایی طرح دعوی کند که گاهی اوقات این مراجعات بسیار زمان‌بر و طولانی است و گاهی هم هزینه دربر دارد و شاید برخی نتوانند به دلیل مشکلات جسمی به صورت حضوری مراجعه کنند.

قاسمی با بیان اینکه این تفاهم‌نامه سه هدف دارد، گفت: ابتدا اینکه ایثارگران مشمول این تفاهم‌نامه بتوانند از باجه اختصاصی متعاقب این تفاهم‌نامه استفاده کرده و در زمان آن‌ها صرفه جویی شود، با توجه به اینکه بسیاری از جانبازان، ایثارگران امکان مراجعه حضوری به دفاتر را ندارند این تفاهم‌نامه امکان ارائه خدمات غیر حضوری برای آن‌ها را فراهم می‌کند، به شکلی که دوستان در منزل آن‌ها حضور پیدا کرده و آن خدمتی که قرار بود حضوری دریافت کنند را به آن‌ها ارائه می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با دستگاه قضایی منعقد کردیم که در نوع خود بسیار بی‌نظیر بود و طی آن زیرمجموعه‌های قوه قضاییه در تمام استان‌ها شعبه رسیدگی به امور ایثارگران را دایر کردند که امیدواریم با این اقدامات بتوانیم به وظایفی که بر عهده ماست عمل کنیم.

در ادامه این مراسم محمد رضا سلطانی، مدیر عامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: با عنایت به سیاست‌های کلی کشور در دستگاه قضایی به ویژه با استناد به محتوای سند تحول و تعالی و دستورات ریاست قوه قضاییه با هدف ایجاد و توسعه و تقویت عدالت الکترونیک و هوشمندسازی با بهره‌مندی از هوش مصنوعی در قالب سامانه‌های مختلف، کانون خدمات الکترونیک قضایی از سال ۱۳۹۲ تأسیس شده و با پشتوانه ۱۲۵۰ دفتر خدمات الکترونیک قضایی در سراسر کشور، به عنوان پیشانی قوه قضاییه و پل ارتباطی فناورانه‌محور فی‌مابین دستگاه قضایی و مردم مشغول به خدمت‌رسانی است.

مدیر عامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ادامه داد: به این ترتیب ارائه خدمات فوق از دو طریق حضوری و غیرحضوری میسر می‌شود، در خدمات غیر حضوری خدمات از طریق تماس با مرکز پشتیبانی به شماره ۱۴۷۰ (خدمات سیار) و خدمت رسانی در محل صورت می‌پذیرد و خدمات حضوری که جهت تکریم جامعه هدف، در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی باجه‌ای اختصاص داده می‌شود و البته جهت ارائه خدمت ارائه کارت بنیاد یا معرفی نامه الزامی است و کانون هم موظف است تا این تفاهم‌نامه را به کلیه دفاتر خود، ابلاغ کند.

وی با بیان اینکه امیدوارم، انعقاد تفاهم‌نامه، ادای دین کوچکی به شهدا، جانبازان و ایثارگران و خانواده‌های معظمشان باشد، گفت:امیدواریم با این تفاهمنامه بتوانیم خدمات موثری به خانواده شهدا و ایثارگران ارائه دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha