شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ |۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 7, 2024
«کبری صفا» تنها شهیده انقلاب که در راه دین و قرآن فدا شد

حوزه/ شهیده کبری صفا، تنها شهیده انقلابی اسلامی شهرستان کاشان است که در جمعه سیاه و خونین ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۷ در میدان شهدا (ژاله) تهران توسط دژخیمان ستم‌شاهی به شهادت رسید.

به گزارش خبرگزاری حوزه از کاشان، از ابتدای آغاز نهضت حضرت امام خمینی(ره) در سال ۱۳۴۲، مردم کاشان مانند دیگر شهرهای کشور تظاهراتی با هدایت علما و روحانیان در حمایت از این نهضت، برپا کردند.

شهیده «کبری صفا» راوی اصالت و شجاعت زنان کاشانی از جمله شهدای دوران انقلاب اسلامی و شهید ۱۷ شهریور معروف به جمعه خونین و جمعه سیاه در تهران است.

شهیده کبری صفا فرزند محمدابراهیم از کارکنان شرکت مخابرات در دوازدهم مرداد سال ۱۳۲۶ در کاشان به دنیا آمد، وی در هفت سالگی پدرش را از دست داد و به همراه خواهر و برادرش نزد مادر به زندگی ادامه داد.

کبری تا اول راهنمایی درس خواند، از همان کودکی یاور و مددکار مادر شد و در سال ۱۳۴۶ ازدواج کرد، چون همسرش اهل تهران بود به این شهر عزیمت کرد، کبری که وابستگی زیادی به شعائر و آئین‌های مذهبی داشت همواره می‌خواست در شهر مذهبی و ساده خود یعنی کاشان راحت زندگی کند اما این مهم میسر نشد.

حاصل ازدواج کبری، ۲ دختر به نام‌های مینا و مریم شد و در حالی که مینا ۶ ماه بیشتر نداشت پدرش بر اثر ابتلا به بیماری سرطان خون درگذشت، کبری پس از مرگ همسرش با ۲ دختر یتیم با صبوری در برابر سختی‌ها و ناملایمات زندگی کرد تا بتواند بچه‌ها را بزرگ کند.

با اوج گیری انقلاب اسلامی کبری بیش از همه وقت خوشحال و شادمان بود و با دنبال کردن مراسم‌ها، از نشست‌های مذهبی سخن می‌گفت و اعلامیه‌های امام راحل را جمع آوری می‌کرد.

کبری حدود ساعت ۹ صبح روز جمعه ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ که رژیم ستم‌شاهی پهلوی حکومت نظامی اعلام کرده بود، با مادرش تماس گرفت از اوضاع کاشان پرسید و شنید که در کاشان نیز راهپیمایی و تظاهرات برپاست، او به مادرش گفت اینجا(تهران) هم قیامت است، دختران و پسران، جوان‌ها و پیرها و حتی پیرزن‌ها با پای پیاده، سواره و حتی با موتورسیکلت راهی میدان ژاله هستند، من هم می‌خواهم بروم.

کبری در پاسخ به نگرانی مادرش گفت: "ناراحت نباش، وظیفه شرعی است، دستور است که با طاغوت مبارزه شود من هم می‌روم"، مادر که اصرار داشت نرود، کبری جواب داد، "یک بار بیشتر نخواهم مرد چه بهتر که در راه دین و قرآن فدا شوم".

ساعت ۱۶ روز جمعه ۱۷ شهریور مادر از شهادت کبری آگاه می‌شود، سراسیمه و با زحمت خود را به تهران می‌رساند شب موقع حکومت نظامی به منزل کبری رسیدند.

جنازه کبری که از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته و توسط آشنایان شناسایی شده بود، برای رهایی از ربوده شدن توسط ساواک، به منزل آورده شده، در وسط حیاط و مینا بر بالین مادر نشسته بود، مادر کبری مینا را به آغوش کشید.

پیکر مطهر شهیده کبری صفا را پس از ۴۸ ساعت مخفیانه به کاشان رساندند و در این شهرستان با همه سخت‌گیری نیروهای رژیم، با شرکت مردم مراسم تشییع برگزار و کبری در گلزار شهدای دشت افروز کاشان به خاک سپرده شد.

برای به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی، شهرستان کاشان علاوه بر ده‌ها جانباز، ۲۸ شهید در دوران انقلاب تقدیم اسلام کرده که شهید علی‌محمد قدیرزاده شاگردی از مکتب امام خمینی(ره) تنها شهید قیام ۱۵ خرداد استان اصفهان از کاشان و کبری صفا، تنها شهیده انقلاب اسلامی این شهرستان است.

گفتنی است شهرستان کاشان در مجموع یک‌هزار و ۸۲۴ شهید والامقام در جریان مبارزات پیروزی انقلاب، دوران دفاع مقدس، دفاع از حرم اهل بیت(ع) و دفاع از حریم امنیت و سلامت تقدیم جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha