یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ |۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 8, 2024
عابدینی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین عابدینی گفت: میثاق اعتقادی با محوریت ربوبیت حضرت حق این است که ما در عقیده بگوییم غیر از خدا هیچ چیز را به رسمیت نمی‌شناسیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی در مراسم اختتامیه دوره میثاق طلبگی ویژه طلاب جدیدالورود حوزه علمیه استان قزوین، اظهار داشت: خدای متعال در آیه ۱۲۲ سوره توبه می‌فرماید «وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ»، یعنی "و شایسته نیست مؤمنان همگی برای جهاد کوچ کنند پس چرا از هر فرقه‌ای از آنان دسته‌ای کوچ نمی‌کنند تا دسته‌ای بمانند و در دین آگاهی پیدا کنند و قوم خود را وقتی به سوی آنان بازگشتند بیم دهند باشد که آنان از کیفر الهی بترسند".

وی ادامه داد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید لازم نیست همه مردم کارهای خود را رها کنند و به حوزه بروند، اما لازم است از میان مردم گروهی به مراکز علمی بیایند و دین را یاد بگیرند، یعنی دلشان با دین نورانی شود، حالشان با دین خوش شود، از دین لذت ببرند، اگر دین را این‌گونه یاد گرفتند به میان مردم برگردند و مردم را نسبت به غفلت انذار کنند و این انذار در همه زمینه‌های معنوی، انسانی، اعتقادی و عبادی باشد، چه کسی می‌تواند انذار کند؟ کسی که خودش انذار شده باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، بیان کرد: ما باید این انذار را با همه وجودمان بفهمیم تا بتوانیم این حقیقت را به دیگران نیز منتقل کنیم و آن‌ها تحت تأثیر حرف ما قرار بگیرند، البته این حقیقت قرن‌ها در جهان اسلام جاری بوده است، همیشه کسانی آمده‌اند دین را یاد گرفته‌اند، سپس به میان مردم رفته‌اند و این رسالت تبلیغی را پیاده کرده‌اند، شما هم به این منظور به حوزه علمیه مشرف شده‌اید تا سربازی امام زمان(عج) را کنید.

وی ابراز کرد: عنوان دوره‌ای که برای شما مطرح شده، میثاق است، میثاق از وثوق است، وثوق یک چیز محکم و گسست‌ناپذیر است، شما آمده‌اید با امام زمان(عج) میثاق ببندید و برای محکم‌تر شدن این عهد و پیمان، سه عهد و پیمان مهم قرآنی را در زندگی‌تان جدی بگیرید چرا که تمام عمر طلبگی شما در این سه میثاق خلاصه می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی تأکید کرد: یکی از این سه میثاق، میثاق اعتقادی است، خدای متعال با همه ما عهد و پیمان بسته که او را آفریدگار و صاحب خود بدانیم، خداوند در آیه ۱۷۲ سوره اعراف می‌فرماید به یاد بیاور آفریدگار تو از بنی‌آدم پیمان گرفته است، وقتی پیمان خیلی مهم باشد نیازمند شاهد است، خداوند می‌فرماید من شهادت شما را قبول دارم، همه آدم‌ها هم گفته‌اند ما قبول داریم.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: تمام طلبگی ما برای فهم این حقیقت، تبلیغ این حقیقت و پای‌کار این حقیقت ماندن است، بنابراین میثاق اعتقادی با محوریت ربوبیت حضرت حق این است که ما در عقیده بگوییم غیر از خدا هیچ چیز را به رسمیت نمی‌شناسیم و خودمان را به غیر صاحبمان نمی‌فروشیم، اگر بفروشیم خیانت کرده‌ایم، برای اینکه قبلاً با او پیمان بسته و خودمان را به او داده‌ایم.

وی یادآور شد: میثاق دوم میثاق عبادی است، یعنی حالا که عقیده‌مان مشخص شد، در عبادت باید چه کنیم؟ در عبادت هم فقط و فقط باید آفریدگارمان را عبادت کنیم، یکی از مصیبت‌های ما این است که چارچوبمان در عقیده نامشخص است، یعنی ممکن است در لفظ بگوییم فقط خدا، اما در عمل حواسمان به چندین جای دیگر است که این یک ایراد در مسئله اعتقادی ماست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: اگر بگوییم فقط خدا، باید همه هوش، حواس و انرژی‌مان را پای‌کار خدا بگذاریم، ما در مسئله عبادی، مشکلات‌مان مضاعف می‌شود، یعنی ما خیلی کسان را در عبادتمان شریک می‌کنیم و نمی‌توانیم به راحتی بگوییم «ایاک نعبد و ایاک نستعین».

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: در سوره حمد ابتدا خدای متعال برای ما عقیده درست می‌کند، همه کلمات «بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین، مالک یوم الدین» سرشار از عقیده است، علامه شهید مطهری فرمودند بشر چند سؤال اساسی دارد که به‌ دنبال پاسخ این سؤالات است، جواب همه این سؤالات اساسی بشریت در آیات سوره حمد به اختصار آمده است، کل قرآن هم تفسیر سوره حمد است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha